Wrocław

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Wroclaw)
Hala Stulecia (Jahrhunderthalle)

Wrocław [1] (Duits: Breslau) ligt in Neder-Silezië in Polen. De stad heeft 632.996 inwoners (2011).

Info[bewerken]

Wrocław is de vierde stad van Polen. Tot 1945 was de stad Duits, hetgeen goed te zien is aan de bouwstijl in het centrum. Na de Tweede Wereldoorlog werden de Duitsers verdreven en werd de stad herbevolkt met Polen uit het Oosten.

Er stromen vijf grote rivieren doorheen en daardoor heeft de stad het grootste aantal bruggen van Polen, en is daarin de vierde van Europa, na Amsterdam, Venetië en Sint-Petersburg. Het is ook de groenste stad van Polen met zeer veel parken en parkjes, waardoor het ook een aantrekkelijke stad is voor gezinnen of om een hond naartoe mee te nemen.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Vanuit Nederland is het mogelijk om met Wizz Air direct vanuit Eindhoven te vliegen naar Wroclaw Airport (Wroclaw Mikolaj Kopernik Airport). Ryanair vliegt vanuit Wroclaw onder meer naar Brussel-Charleroi. Ook vertrekken er binnenlandse vluchten met LOT Polish Airlines [2] (dagelijks 5 à 6 keer per dag) naar Warschau. EuroLOT [3] vliegt dagelijks naar Gdańsk.

Iedere 20 minuten vertrekt bus 406 van het vliegveld naar de stad. De stop "Renoma" is op ongeveer 5 minuten loopafstand van het Rynek (marktplein). Het duurt ongeveer 25 minuten. Buskaartjes kunnen gekocht worden bij de automaat voor 2,40 PLN. Studenten met geldige ISIC-kaart kunnen een kaartje met 50% korting kopen (1,20 PLN). Het is aan te raden reisplanner JakDojade [4] te gebruiken om de reisroute naar een specifiek adres te controleren.

Per trein[bewerken]

Wroclaw is zeer goed te bereiken per trein. De meeste buitenlandse treinen komen aan in station Wroclaw Glowny (Centraal station). Er kan gemakkelijk naar Duitsland (Dresden, 37 EUR) of Praag (Tsjechië) gespoord worden. Er vertrekken dagelijks treinen naar Poznan (3 uur: 31 PLN), Gdansk (8 uur: 59 PLN), Warschau (6 uur: 57 PLN), Katowice (3 uur: 31 PLN) en Krakau (4,5 uur: 41 PLN). In Polen zijn diverse aanbieders o.a. InterREGIO, TLK, Intercity, Express Intercity, Eurocity. De goedkoopste tickets zijn meestal verkrijgbaar voor InterREGIO-treinen. Treinkaartjes worden gekocht voor een specifieke aanbieder, het is dus niet mogelijk om met een treinkaart voor TLK te reizen in een InterREGIO-trein. Kaartjes kunnen ook aan boord gekocht worden bij de controleur voor 6 PLN toeslag, geef dit voor vertrek aan bij de desbetreffende controleur.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Dagelijks vertrekken vanuit Wroclaw diverse internationale busverbindingen met Eurolines. In juni 2011 is PolskiBus [5] gelanceerd. Met PolskiBus is het mogelijk om goedkoop te reizen naar Praag, Łódź en Warschau. Tickets worden verkocht vanaf 2 PLN en zijn uitsluitend via internet te bestellen.

Het is aan te raden tussen Wroclaw en Krakow gebruik te maken van Link-Bus [6] in plaats van de trein. Kosten voor een enkele reis zijn 39 PLN. De reis duurt slechts 3 uur i.p.v. 5 uur met de trein. Plaatsen kunnen per SMS gereserveerd worden op telefoonnummer +48664670191.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Dworzec Główny, het centraal station is een opvallend wit gebouw met torentjes
  • Rynek, het centrale marktplein met in het midden de lakenhal en raadhuis. De huizen aan het plein hebben fraaie barokke (Duitse) geveltjes en er zijn veel restaurants en cafés. Daarop aansluitend:
  • Rynek Solni, de voormalige zoutmarkt
  • De rivieren, vooral de Oder
  • De vele parken

Doen[bewerken]

  • Wrocław Non Stop is een jaarlijks festival van enkele dagen met gratis toegankelijke optredens op verschillende plekken in de stad.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Er kan in Wroclaw zowel een snelle hap naar binnen gewerkt worden, als een volledig en groot menu verorberd worden.

Budget[bewerken]

Talloze 'melkhuizen' zoals ze uit het Pools vertaald worden, bieden zeer goedkoop, goed eten aan. Er is een zelfbediening, waarbij je jezelf bedient en daarna gaat afrekenen aan de kassa.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Dworzec Swiebodzki, voormalig treinstation, huisvest thans enkele restaurants en cafétjes, waaronder Wagon Club, waarvan de bar zich in een treinwagon bevindt.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Zeer veilige stad naar West-Europese normen. Op druk bezochte plaatsen waar er veel volk rondwandelt kan er kleine criminaliteit voorkomen (zakkenrollen).

Dagelijks leven[bewerken]

  • Polen zijn in het algemeen zeer vriendelijke mensen. De taal blijkt wel een grote barrière. Vele (vooral oudere) mensen spreken enkel Pools, en wat Duits. Engels wordt vooral gesproken door de jongeren. Als je iets in het Duits wil vragen maak je ook best duidelijk dat je zelf niet veel met Duitsland te maken hebt, de herinneringen zijn nog vers.
  • Aangezien de Polen zeer gelovig zijn, maak je best geen grappen over de vorige paus.
  • Het dagelijkse leven is er naar West-Europese normen goedkoop. Zowel de voeding als drank zijn een stuk goedkoper. Maar net zoals hier zijn kleine supermarkten ook opmerkelijk duurder.
  • Drink zo veel mogelijk gebotteld water. Het kraantjeswater is er niet altijd even zuiver, wat buikloop en andere ziekten kan veroorzaken.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites