Wondelgem

Uit Wikitravel

Wondelgem is een deelgemeente van de Belgische stad Gent. Het verstedelijkte Wondelgem ligt ten noorden van Gent-centrum, ten zuiden van buurgemeente Evergem en ten noord-oosten van de Gentse deelgemeente Mariakerke. Wondelgem telt 12.407 inwoners.

In Wondelgem zijn twee kerken, er is de kleine Sint-Godelievekerk in de Nieuwe Wijk en de grotere Sint-Catharinakerk aan de Vroonstalledries, in het centrum van Wondelgem.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

De namen "Wondelgem" en "Vroonstalle" zijn Germaans en gaan terug tot de Merovingische tijd. Ze worden voor het eerst vermeld in een oorkonde van 5 mei 966. In deze oorkonde wordt de Sint-Baafsabdij van Gent in haar bezittingen bevestigd door Lotharius.

Tot deze bezittingen behoorden onder andere het oude dorp Wondelgem dat "villa Gundinglehem" werd genoemd en niet anders betekent dan "het domein waar vroeger de woonplaats van de lieden van Gundilo stond", alsook de "curtis dominicalis Fronestalla" wat de "Stede, erf van de heer van het domein" beduidt.

De nederzetting “Wondelgem” startte in de huidige Bloemekenswijk, aan het noordelijke uiteinde van de Maïsstraat. Naar aanleiding van de godienstoorlogen in de 17e eeuw, verlieten veel bewonders het dorp en vluchtten naar Gent, waardoor Wondelgem zo goed als verlaten werd.

Later in de 18de eeuw werd Wondelgem een plaats waar rijkere Gentenaren een buitengoed of zomerverblijf met park aanlegden. Maar tot ver in de 19e eeuw was Wondelgem uitgesproken landelijk met veel moerassige zones.

Wondelgem veranderde daarna ingrijpend door de opkomst van de industrie, het graven van het kanaal Gent-Terneuzen en nog later de Ringvaart en de aanleg van de spoorlijnen Gent-Eeklo en Gent-Zelzate.

Hierdoor kreeg Wondelgem enerzijds een industrieel karakter langs de ringvaart en een uitgesproken residentieel karakter gekenmerkt door een netwerk van nieuwe verkavelingen.

In 1976 komt er de fusie met Gent. Sindsdien is Wondelgem deelgemeente van de stad Gent. Het toponiem “Wondelgem” komt voor het eerst voor in eerst voor een oorkonde van 5 mei 966 waarin door koning Lotharius bevestigd wordt, dat het dorp Wondelgem, toen nog Gundinglehem, toebehoorde aan de Sint-Baafsabdij. Deze oude benaming, "Gundinglehem”, betekende “het domein waar vroeger de woonplaats van de lieden van de Gundilo stond”.

Met de tijd evolueerde de schrijfwijze van Gundinglehem naar Wondelgem.

Benaming[bewerken]

  • 966: Gundinglehem
  • 1130: Gundlehem
  • 1153: Gundelgem
  • 1169: Gundelghem
  • 1210: Gondelghem
  • 1223: Wondelgem

Arriveren[bewerken]

Wondelgem is vlot bereikbaar met de auto via de R4 (grote ring rond Gent) die door Wondelgem loopt. Enkele andere belangrijke verkeersassen en straten zijn de Morekstraat en Wiedauwkaai (richting Gent-centrum), Botestraat (richting Mariakerke) en Evergemsesteenweg (richting Evergem en R4).

Wondelgem heeft een treinstation op de spoorverbinding tussen Gent-Sint-Pieters en Eeklo.

Naast de trein doet ook de tram van De Lijn Wondelgem aan. Via de tramlijn 1 die door Wondelgem loopt heb je een rechtstreekse verbinding met enerzijds met de eindhalte in Evergem, anderzijds met het centrum van Gent, het station Gent-Sint-Pieters en de eindhalte aan het evenementencomplex Flanders Expo.

De Volgende buslijnen van De Lijn doen Wondelgem aan: Stadslijn 6 loopt van Mariakerke via Wondelgem en het centrum van Gent naar de sportcomplexen aan de Gentse Watersportbaan. Ook de streekbussen 52 (Gent-Boekhoute), 53 (Gent-Bassevelde), 54 (Gent-Doornzele), 55(Gent-Zelzate) 57 (Gent-Watervliet) en 58 (Gent-Brugge) doen Wondelgem aan. Met de buslijn 5 in Wondelgem geraak je ook tot aan het ziekenhuis Jan-Palfijn.

Wondelgem is ook bereikbaar per boot via de Ringvaart en Sassevaart.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • De Sint-Catharinakerk op de Vroonstalledries - De kerk, de nabijgelegen pastorie en de dries zijn beschermd als monument en dorpsgezicht.
  • Hoeve Lootens - Gelegen aan de Dries en eigendom van het buurtcomité, open voor het publiek tijdens bepaalde festiviteiten (zoals de meikermis).
  • Het kleine Sint-Godelievekerkje, Sint-Godelievestraat.

Doen[bewerken]

Ga zwemmen in het openluchtzwembad Neptunus (in juli en augustus is het zwembad alle dagen open van 12u tot en met 19u), de bijhorende cafetaria is het hele jaar door open. Er is een groot bad (30 m x 12 m met een dieptevariatie van 1 m tot 1,6 m) en een klein bad (7 m x 12 m) met een dieptevariatie van 0 m tot 0,9 m). Verder is er een kleine speeltuin aan de ligweide. De zwemmers kunnen zich omkleden in 18 individuele en 4 groepscabines.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

  • Poco Loco [1] (e-mail: restaurant.pocoloco@telenet.be), Morekstraat 457, 9032 Wondelgem. Open van woensdag tot zaterdag (enkel 's avonds) en op zondag ook geopend op de middag en 's avonds. Peruaanse keuken.
  • Hof Ten Dries [2], Botestraat 129, 9032 Wondelgem - Dit restaurant bevindt zich in een stijlvolle villa met grote tuin. Klassieke keuken.
  • Silver City [3], Evergemsesteenweg 229, 9032 Wondelgem, Tel.: 09 253 24 74 - Een chinees restaurant.
  • McDonalds, Waalbrugstraat 3, 9032 Wondelgem (gelegen aan de ring rond Gent) - Wie zin heeft in fastfood kan terecht in de bekende Amerikaanse hamburgerketen.

Uitgaan[bewerken]

  • Giovanni's, Morekstraat 382, 9032 Wondelgem, Tel.: 09 253 03 91. Een trendy loungecafé dat vooral een jong publiek aantrekt.

Overnachten[bewerken]

  • Oase [4], Botestraat 84, 9032 Wondelgem - Het gastenhuisje van restaurant Oase is ideaal voor wie houdt van een verblijf in Bed & Breakfaststijl (momenteel niet beschikbaar wegens verbouwingen (februari 2012 - zie website)).

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites