Wit-Rusland

Uit Wikitravel
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Bo-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Minsk
Regering Republiek
Munt Wit-Russische roebel (BYN (sinds 2016)/BYR (tot 2016))
Oppervlakte 207.600 km2
Bevolking 10.293.011 (geschat juli 2006)
Taal Wit-Russisch, Russisch, Pools
Religie Oosters Orthodox 80%, anders (inclusief Rooms Katholiek, Protestant, Joods en Moslim) 20%
Elektriciteit 220V/50Hz (Europese stekker)
Oproepcode +375
Internet TLD .by
Tijdzone UTC +2

Wit-Rusland (Wit-Russisch: Беларусь, Belarus) is een republiek in Oost-Europa en grenst aan Letland (141 km), Litouwen (502 km), Polen (605 km), Rusland (959 km) en Oekraïne (891 km). De hoofdstad is Minsk.

Regios[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Minsk - de hoofdstad, centraal gelegen
  • Brest - stad in het zuidwesten
  • Hrodna - stad in het westen
  • Homel - de grootste stad na Minsk, gelegen in het zuidoosten dichterbij Kiev dan bij Minsk.
  • Vitebsk - stad in het noordoosten

Info[bewerken]

Documenten, valuta[bewerken]

Visa[bewerken]

Een geldig paspoort (met een minimale geldigheidsduur van 6 maanden op het ogenblik van de reis), en een geldig visum zijn noodzakelijk voor het betreden van en het verblijven op Wit-Russisch grondgebied. Dit geldt ook voor doorreizen doorheen Wit-Rusland, zoals treinreizen op populaire routes als Warschau-Moskou en Sint-Petersburg – Kiev (transitvisum).

Visa kunnen tegen een meerprijs ter plekke worden aangevraagd op de luchthaven van Minsk. Goedkoper is het om dit via het Wit-Russisch consulaat te doen (5 dagen). Er is bij het consulaat ook een spoedoptie beschikbaar tegen een meerprijs. Op 1 januari 2017 zijn de prijzen voor multiple-entry visa verlaagd naar de prijs voor een single-entry visum (60 Euro voor de reguliere aanvraagprocedure via het consulaat).

Bij het betreden van het Wit-Russische of Russische grondgebied moet een immigratiekaart worden ingevuld. Deze migratiekaarten zijn identiek. Deze kaart moet zorgvuldig met het paspoort worden bewaard en moet worden teruggegeven aan de douane bij het verlaten van het grondgebied. Wanneer u arriveert vanuit Rusland is er géén grenscontrole. Het is aan te raden in dat geval een bewijsje te bewaren van het vervoermiddel waarmee u de grens bent overgestoken, indien mogelijk (bv. treintickets).

Voor een verblijf van meer dan 5 werkdagen zijn reizigers verplicht zich te registreren bij de plaatselijke politie in de buurt waar zij verblijven. De meeste hotels doen dit automatisch voor hun klanten.

Ter attentie in het bijzonder van personen die de dubbele Belgische en Wit-Russische nationaliteit hebben, hun verblijfplaats hebben in België en een korte reis willen maken naar Wit-Rusland, meer bepaald met hun in België geboren kind (bijvoorbeeld voor familiebezoek): u dient verplicht een geldig Wit-Russisch paspoort bij zich te hebben op naam van het kind om na uw verblijf Wit-Rusland te mogen verlaten:

  • De Ambassade van Wit-Rusland in Brussel stemt ermee in een paspoort af te leveren aan Wit-Russische staatsburgers, die in België verblijven op voorwaarde dat zij ingeschreven zijn in hun bevolkingslijsten.
  • De Ambassade van Wit-Rusland in Brussel kan geen visum aanbrengen in het Belgisch paspoort van hogervermelde bipatride onderdanen. Ze kan slechts aan niet-ingeschrevenen een document afleveren genoemd “Reentry Certificate tot the Republic of Belarus” dat de begunstigde toegang verleent tot het Wit-Russische grondgebied maar dat in geen geval voldoende is om na het verblijf het land te kunnen verlaten.
  • De bipatride die met een Belgisch paspoort en een dergelijke vrijgeleide reist, dient bij aankomst, bij de lokale autoriteiten een aanvraag voor afgifte van een Wit-Russisch paspoort in te dienen op voorlegging van een eensluidend verklaarde kopie van de geboorteakte (met vertaling en apostille, ingeval van een kind geboren in België van een Wit-Russische vader of moeder). De termijn voor het ter plaatse verkrijgen van het paspoort in kwestie bedraagt tegenwoordig ongeveer 10 dagen. Het kind in kwestie zal zolang geblokkeerd blijven in Wit-Rusland tot de familie het Wit-Russische paspoort aan de lokale grenswacht kan voorleggen.

Rijbewijs[bewerken]

EU-rijbewijzen zijn geldig maar enkel voor een verblijf van niet langer dan drie maanden. Voor een langere verblijfsperiode dient men in bezit te zijn van een Wit-Russisch rijbewijs.

Betaalmiddelen[bewerken]

In 2016 is Wit-Rusland overgeschakeld op een nieuwe munteenheid (symbool BYN). Dit is simpelweg een redenominatie van de oude munteenheid (symbool BYR). Cashgeld bestaat uit bankbiljetten en munten. 1 Wit-Russische Roebel (BYN) is onderverdeeld in 100 Kopecks (centen).

De voornaamste kredietkaarten worden in Wit-Rusland aanvaard, tenminste in instellingen van een bepaald niveau. In de grote steden is het tamelijk gemakkelijk om geld af te halen aan de bankautomaten. Het is verboden in een andere munt dan Wit-Russische roebels te betalen. Euro's of dollars worden best gewisseld in hotels, banken, of een daartoe erkende kiosk. Het is verboden geld te wisselen op straat.

In geval van verlies, diefstal of fraude van een Belgische krediet- of bankkaart, neem onmiddellijk contact op met Cardstop (0032 70 344 344).

Reisverzekering[bewerken]

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is wettelijk verplicht voor buitenlandse reizigers in Wit-Rusland.

Tot voorkort was het afsluiten van een lokale Wit-Russische verzekering verplicht, ook voor reizigers die over een internationale reisbijstandsverzekering beschikken. Dit is niet meer nodig. Stuur bij uw visumaanvraag een kopie van uw zorgpolis of reisverzekering mee, die afdoende dekking biedt.

Een lokale verzekering kan nog steeds eenvoudig af te sluiten aan de loketten bij aankomst in de luchthaven of aan de grens. Reizigers die reizen via het treintraject Vilnius-Minsk kunnen dergelijke verzekering enkel aankopen in Vilnius of Minsk.

Consulaire bijstand[bewerken]

Consulaire bijstand wordt verleend aan personen die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de ter zake bevoegde plaatselijke autoriteiten (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een diplomatieke of consulair post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

In Wit-Rusland is geen ambassade van België of Nederland gevestigd. Belgen kunnen voor consulaire bijstand terecht bij de Belgische ambassade te Moskou (tijdens de kantooruren: +7 (495) 780 03 31; buiten de kantooruren en enkel in noodgevallen: +7 (495) 763 55 42) en het ereconsulaat van België te Minsk (+375 (17) 293 19 44) of, in geval van niet-bereikbaarheid van het ereconsulaat. De ambassade van Duitsland in Minsk is verantwoordelijk voor consulaire zaken voor Nederland.

Alle EU-burgers kunnen voor bijstand ook terecht bij een diplomatieke vertegenwoordiging van een andere lidstaat van de Europese Unie te Minsk.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Met de nationale maatschappij Belavia vlieg je vanaf Schiphol bijna dagelijks rechtstreeks naar Minsk (let op: Minsk heeft twee luchthavens). Een visum voor Wit-Rusland kan (alleen) op de luchthaven van Minsk tegen een meerprijs ter plekke worden aangevraagd, maar het is goedkoper en wellicht eenvoudiger om het van te voren via het consulaat in Den Haag te regelen.

Een andere aantrekkelijke optie is te vliegen naar Vilnius, Litouwen en vervolgens per trein (20-30 Euro, 2-3 uur) naar Minsk. De luchthaven van Vilnius ligt een korte busrit (~1 Euro, ~15 minuten) vanaf het station. Paspoortcontrole vindt plaats op het treinstation in Vilnius en aan de Wit-Russische zijde in het stadje Smorgon (geen uitstapstation), in de trein. Tickets voor deze trein zijn online te koop.[1]

Per trein[bewerken]

Naar Minsk vanuit Nederland en België: via Berlijn-Warschau-Brest (een reis van 20 tot 30 uur). Ook vanuit onder meer Vilnius, Kiev, St Petersburg of Moskou is Minsk per (directe) trein te bereiken.

Treinreizen kunnen ondanks de opkomst van de budgetluchtvaartmaatschappijen nog steeds een goedkope en zeker gerieflijke optie voor vervoer zijn.

Momenteel zijn in België online alleen tickets te bestellen voor de buurlanden en een paar populaire steden wat verderop. Overige tickets kunnen alleen maar telefonisch of aan de balie worden aangeschaft.

Het is echter wel goed mogelijk om je treinreis vanaf huis uit te stippelen. De sites die hieronder staan vermeld geven niet alleen informatie over de reizen vanuit de Benelux maar ook bijvoorbeeld de treinverbindingen tussen Moskou en Madrid.

Via deze link kom je op de site van de Belgische spoorwegen: [2].

Dit is het online Internationale loket van de Nederlandse Spoorwegen: [3].

Zowel in België als in Nederland is het in alle treinen verboden te roken.

Per auto[bewerken]

De staat van de wegen is goed in de grote steden en op de hoofdwegen. De wegen zijn in het buitengebied relatief rustig en goed onderhouden. In de gebieden buiten de steden is er dikwijls weinig bewegwijzering. De klimatologische omstandigheden in de winter en tijdens de dooiperiode kunnen de verplaatsingen bemoeilijken, vooral buiten de steden en des te meer `s nachts.

De politie- en douanecontroles aan de grensposten (Litouwen, Polen, Letland) zijn in het algemeen langdurig en nauwgezet. Reizigers wordt afgeraden in te gaan op het eventuele aanbod van privépersonen, wanneer deze hun diensten zouden aanbieden bij het oversteken van de grens. De groene kaart is niet geldig in Wit-Rusland, maar er word wel naar gevraagd aan de grens. Bij het passeren van de grens, vanuit de EU, dient er een in het cyrillisch geschreven formulier te worden ingevuld, waarop staat dat het voertuig ingevoerd word, deze dient bij het verlaten van het land weer gecontroleerd en ingeleverd te worden. De snelheidsbeperkingen (60 km/u in steden, 90 km/u op de wegen en 120 km/u op de snelwegen) en de verkeersregels worden strikt gecontroleerd en er bestaat een nultolerantie ten aanzien van drinken en rijden.

Sinds 2013 wordt tol gevraagd op grote snelwegen. Bij de douane moeten auto's met een niet wit-russisch kenteken een apparaat in de auto laten bouwen. Dat apparaat wordt bij het verlaten van het land weer verwijderd. Zonder dit registratieapparaat op de tolwegen rijden levert bij verlaten van het land een hoge boete op.

De brandstofbevoorrading is bevredigend maar het is soms moeilijk om euro 95 benzine te vinden buiten de grote wegen en de steden.

Bron: Veiligheid / info wegen

Per bus[bewerken]

Tijdens verplaatsingen per trein, vooral `s nachts, is het aan te raden de deur van het treincompartiment goed te vergrendelen. Er werden diefstallen gesignaleerd op de trajecten Warschau - Minsk en Minsk - Moskou. Zoals overal elders wordt reizigers aangeraden zelf hun bagage te maken en deze gedurende alle verplaatsingen te bewaken. Net zoals elders is het niet aangewezen van onbekende personen pakjes aan te nemen. Het is aangeraden om geen taxi's te delen met onbekenden en om voorzichtig te zijn wanneer men niet-officiële taxi's gebruikt. In Minsk is het publieke verkeersnet goed ontwikkeld, praktisch, efficiënt en veilig.

Veiligheid / info trein en busverkeer

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per trein[bewerken]

Reizen per trein in Wit-Rusland is mogelijk per regionale trein (Elektritshka) voor korte afstanden of per intercity voor langere afstanden. Koop hiervoor tickets bij het treinstation of koop ze online op de website van de Wit-Russische spoorwegen met een creditcard. Sommige tickets dienen in Wit-Rusland op het station te worden afgehaald, terwijl voor andere treinen e-tickets worden uitgegeven. In dat geval hoef je alleen het identiteitsbewijs dat je bij reservering hebt opgegeven te tonen in de trein. Als je Wit-Rusland binnenreist vanuit het buitenland (b.v. vanuit Vilnius of Kiev), let er dan op dat je niet een ticket boekt dat van tevoren in Wit-Rusland moet worden afgehaald.

Voor langere afstanden wordt veel gebruikgemaakt van slaaptreinen in Wit-Rusland, ook overdag. Er zijn typisch drie klassen. Eerste klasse (SV): 2 bedden per coupé. Tweede klasse ("Coupé"): 4 bedden per coupé. Derde klasse ("platzkart"), stretchers door de gehele wagon/geen coupés. Op sommige trajecten zoals o.m. Minsk-Gomel zijn sommige slaaptreinen vervangen door moderne intercity's met stoelen.

Treintickets bestellen Wit-Rusland

Per bus[bewerken]

Tussen de grote steden is meermaal dagelijks een busverbinding. Kijk voor actuele tijden bij het busstation (avtovokzal).

Per auto[bewerken]

Let op, sinds 1 juli 2013 is het op de tolwegen voor buitenlandse voertuigen en alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton verplicht om een On Board Unit in de auto te hebben. Zo'n kastje is aan te schaffen bij een Costumer Service Point. De tarieven en de plekken van de Costumer Service Points zijn op de website te vinden BelTol System

Taal[bewerken]

Wit-Rusland heeft twee officiële talen: Wit-Russisch en Russisch. Deze talen zult u in het straatbeeld door elkaar heen gebruikt zien worden. U kunt dit herkennen doordat de twee talen een subtiel verschillend Cyrillisch alfabet gebruiken. De meeste sprekers van het Wit-Russisch zullen ook Russisch spreken. Andersom is dit minder het geval.

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

Voor naar Westerse maatstaven haute cuisine moet u niet naar Wit-Rusland afreizen. De lokale gerechten zijn over het algemeen stevig en eenvoudig, maar kunnen desniettemin zeer smakelijk zijn. Het is daarom zeker de moeite waard om een van de vele traditionele gerechten te proberen in een restaurant gespecialiseerd in de lokale keuken. Specialiteiten zijn ‘mokanka’ (een maaltijdsalade), meelballetjes genaamd ‘kletski’ of ‘galushki’, aardappelpannenkoeken (draniki) met zure room (smetana); "haring onder een bontjas" (selyodka pod shuboy, een koude schotel), gehakt in een koolblad (golybtsy), huzarensalade (salade "olivier"), pelmeni (met vlees gevulde deegbolletjes gekookt in bouillon), perezhok (gevulde broodrolletjes, zoet of hartig), soep (borscht, Solyanka), gegrild vlees (shashlik), cholodetz (aspik, koud geserveerd) of Napoleon (een variant van millefeuille-taart). Wit-Rusland deelt deze cuisine met andere Oost-Europese landen en deze lijst is niet uitputtend.

Aan drank is geen gebrek in Wit-Rusland. Allereerst natuurlijk wodka, maar ook het proberen waard is het zeer pittige kruidendrankje ‘Beloveshskaya Bitter’. Probeer ook "Sovjetchampagne": verfrissend mousserende witte wijn. Lokaal bier kan ook smakelijk zijn, bv. het lokaal gebrouwen bier uit Lida ("Lidskoe"), maar er zijn vele andere bieren met verschillende kwaliteit. Wit-Russische Kvass (vrijwel alcoholvrije frisdrank) is ook het proberen waard.

Uitgaan[bewerken]

Als bezoeker van Wit-Rusland bent u, net als de inwoners zelf, onderworpen aan de wetten van het gastland.

Drugs[bewerken]

De wetgeving op gebied van drugs wordt zeer streng toegepast zonder onderscheid te maken tussen de aard en de hoeveelheid van de desbetreffende drugs. De straffen voor drugsbezit variëren van boetes tot 5 jaar gevangenis. Zware drugsdelicten worden bestraft met gevangenisstraffen van 7 tot 15 jaar.

Seksualiteit[bewerken]

Homoseksualiteit wordt sinds 1994 niet meer strafrechtelijk vervolgd, maar wordt sociaal nog steeds moeilijk aanvaard. In Wit-Rusland zijn kinderhandel, het aanmoedigen van kinderen tot prostitutie, de realisatie en verspreiding van pedofiele materialen en/of voorwerpen strafrechtelijke inbreuken. Ter herinnering: de Belgische wetgeving laat toe onderdanen die seksuele misdrijven pleegden tegenover minderjarigen of die zich bezighielden met mensenhandel juridisch te vervolgen in België (wet van 13 april 1995).

Fotografie[bewerken]

Het is verboden militaire installaties, regeringsgebouwen en functionarissen in uniform te fotograferen. Ookal heeft Wit-Rusland wellicht een slechte reputatie op het gebied van persvrijheid: u hoeft zich anderszins geen zorgen te maken wanneer u fotografeert.

Varia[bewerken]

Reizigers dienen de invoer van meer dan 10.000 US dollar aan buitenlandse deviezen aan te geven. De volgende goederen zijn eveneens aan invoerrestricties onderhevig: alcoholische dranken (maximaal 2 liter); sigaretten (maximaal 200 sigaretten of 200 gram tabak); maximaal 5 juwelen; maximaal 5 kg voedingswaren. Deze lijst kan aan veranderingen onderhevig zijn; reizigers consulteren daarom best de website www.belarus.by (“customs regulations”).

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Wit-Rusland wordt als een veilig land beschouwd. Buiten de grote centra bieden georganiseerde reizen echter meer veiligheidsgaranties dan individuele reizen. Zoals in de meeste landen is het af te raden om openlijk waardevolle voorwerpen of cash geld publiekelijk te tonen.

Net zoals in andere landen in Europa kan het risico op terroristische aanslagen in Wit-Rusland niet worden uitgesloten. Op 11 april 2011 vond een terroristische aanslag plaats in het metrostation Oktyabrskaya te Minsk, waarbij minsten 12 doden en een 200-tal gewonden vielen. Net zoals elders ter wereld worden reizigers dan ook aangeraden om waakzaam te zijn op drukke openbare plaatsen en toeristische sites. Reizigers worden ten zeerste afgeraden om deel te nemen aan politiek getinte manifestaties. Reizigers doen er goed aan de actualiteit op te volgen.

Op 19 december 2010 vonden presidentsverkiezingen plaats, die werden gevolgd door een reeks manifestaties met het gebruik van geweld. In mei 2011 kende Wit-Rusland een muntontwaarding van meer dan 50%, wat leidde tot een plots stijgende levensduurte en onrust bij de bevolking. Regelmatig vinden in de hoofdstad Minsk en andere grootsteden manifestaties plaats die niet zelden ontaarden in een streng politieoptreden en arrestaties.

Reizigers worden ten zeerste aangeraden om waakzaam te zijn op openbare plaatsen en om manifestaties te vermijden. Reizigers doen er goed aan de actualiteit op te volgen.

Criminaliteit[bewerken]

Hoewel kleine criminaliteit in vergelijking met de meeste Westerse landen tamelijk zelden voorkomt, bestaat deze wel in de grotere steden. Zoals elders worden waakzaamheid en gezond verstand aangeraden.

Bron: Reisadvies Belarus

Gezondheid[bewerken]

Kosten / infrastructuur medische verzorging[bewerken]

Het is verplicht een lokale medische verzekering af te sluiten wanneer men het grondgebied betreedt. Daar het niveau van de geneeskundige zorgen en infrastructuur niet overeenstemmen met het kwaliteitsniveau in België, worden reizigers aangeraden zich te laten repatriëren voor ieder enigszins ernstig medisch probleem. Vandaar dat het ten stelligste aangeraden is om vóór het vertrek ook in België een medische verzekering met voldoende dekking en met inbegrip van repatriëring af te sluiten. Vergeet niet een degelijke reisapotheek mee te nemen!

Engelstalig medische consultaties worden in Minsk aangeboden door de vertrouwensarts van de Duitse ambassade, Dr. Knyasev, of door diens vertegenwoordiger Dr. Volkov. Dr. Knyasev is te bereiken op het volgende adres: 1 Kinderklinik, Pr. Nesawisimosti 64, 220013 Minsk (telefoon: 290.71.76 of 290.21.75). Dr. Volkov is telefonisch te bereiken op het nummer 292.39.54.

Veiligheid water en voedsel[bewerken]

Het is niet aan te raden kraanwater te drinken (zonder het water vooraf te filteren of te koken). Men maakt best gebruik van mineraalwater.

Het zuidoosten van het land (de grens met Oekraïne) wordt beschouwd als een risicozone wegens de nucleaire vervuiling na de Tchernobyl-ramp in 1986. Het is daarom ten zeerste af te raden om bessen, melkproducten of (met name) paddenstoelen uit deze streek te eten, evenals wanneer de herkomst van deze producten niet gegarandeerd is.

Radioactieve vervuiling[bewerken]

Het zuidoosten van het land is vervuild met radioactive nucleïden na de ramp met kerncentrale Chernobyl. Er bestaan gedetailleerde kaarten van de vervuiling per hectare, per isotoop. In gebieden met significante vervuiling staan waarschuwingsborden: het is af te raden om hier voedsel uit de natuur te halen. Andere gebieden zijn geheel afgesloten. Alle andere gebieden zijn geheel veilig. Vanwege het buiïge weer tijdens de ramp, kan de vervuiling heel lokaal zijn opgetreden daar waar het geregend heeft, terwijl nabijgelegen gebieden schoon zijn gebleven. Het is nog steeds niet duidelijk in welke mate de verhoogde achtergrondstraling bij langdurige blootstelling gevolgen heeft voor de gezondheid van de inwoners.

Inentingen en vaccins[bewerken]

Een hernieuwing van vaccinatie tegen tetanus, polio, difterie en poliomyelitis, evenals een vaccinatie tegen hepatitis A, is aan te raden. In de Wit-Russische bossen kunnen teken voorkomen die hersenvliesontsteking (teken-encephalitis) kunnen veroorzaken (naast Lyme). Deze teken rukken op richting het westen vanuit Azië, maar hiertegen kan ook worden ingeënt.

Voor België: raadpleeg 6 tot minstens 2 weken voor uw vertrek de websites van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (www.itg.be) en van de Wereldgezondheidsorganisatie (www.who.int) voor meer gedetailleerde informatie en informeer U bij een arts. Bron: Gezondheid en hygiëne

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Dekking van mobiele netwerken in Wit-Rusland is uitstekend in dorpen en steden, en vaak ook daarbuiten. Het is aan te raden om een lokale SIM-kaart te kopen om kosten te besparen. Er zijn verschillende aanbieders op de markt. Het loont om van tevoren uit te zoeken of er aantrekkelijke prepaid-deals zijn te verkrijgen.

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Werelddelen

WikiPedia:Wit-Rusland Dmoz:Europa/Wit-Rusland/wts:Category:Belarus