Wageningen

Uit Wikitravel
Nederland : Gelderland : Wageningen
Windmolen De Vlijt in Wageningen.

Wageningen is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Gelderland. Wereldberoemd om de Wageningen University (voorheen Landbouwhogeschool Wageningen en Wageningen Universiteit). Wageningen ligt waar de Veluwerand, de Gelderse Vallei en de Rijn aan elkaar grenzen. Waar de Utrechtse Heuvelrug in Rhenen eindigt met de Grebbeberg, heeft Wageningen nog een laatste uitstulping van de Veluwe in de vorm van de Wageningse Berg. Wageningen heeft een belangrijke binnenvaarthaven aan de Rijn, met onder meer overslag- en opslagcapaciteit voor olie.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Het station Ede-Wageningen aan de spoorlijn van Utrecht naar Arnhem is in Ede. Vanaf hier pakt de reiziger de bus.

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Museum De Casteelse Poort [1]

Doen[bewerken]

Jaarlijks worden in Wageningen diverse evenementen georganiseerd. In januari is dat altijd het Bluesfestival, de kroegentocht bij uitstek. In april en november wordt tussen Wageningen en Rhenen de Bergrace by Night gehouden, een nachtloop, die eindigt op de Grebbeberg in Rhenen. De gehele race vindt in het donker plaats, en wordt gekenmerkt door de duizende deinendende lichtjes die hardlopers bij zich dragen. De laatste de uitdagende ‘klim’ door het donkere bos wordt traditioneel gekenmerkt door de 1000 brandende kaarsjes die langs de route staan. De avond wordt afgesloten door een slotfeest in het Jungle restaurant van Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

In mei natuurlijk het Bevrijdingsfestival, de 5 mei-viering en de Capitulatie Bevrijdingstocht. In juni is er straattheater te aanschouwen in de vorm van het Leeffestival en de Hel van Wageningen/Jan Janssen Classic, het grote toerfietsevenement. In augustus de Introductiedagen WUR (AID) voor de nieuwe Wageningse studenten. September Open Havendag, Open Monumentendag en het Rhine Town Jazz Festival. Door Rugbyclub Wageningen wordt jaarlijks op de laatste zondag in augustus het FIALAR-rugbytoernooi georganiseerd. Dit 15 a-side rugbytoernooi is speciaal bedoeld voor rugbyteams uit de tweede en derde klasse en de nationale damescompetitie. En natuurlijk is er voor de kinderen in december de aankomst van Sinterklaas in de Wageningse haven.

Wageningen had voorheen een professionele voetbalclub, FC Wageningen. Ook nu wordt er nog volop gevoetbald en worden vele andere sporten beoefend. Wageningen heeft sinds 1970 een eigen rugbyclub. Ook is het mogelijk er atletiek, korfbal, hockey, roeien, schermen, dammen, trial, schaken en vele andere sporten te beoefenen.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites