Vlissingen

Uit Wikitravel
Nederland : Zeeland : Walcheren : Vlissingen

Vlissingen [1] is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Zeeland, gelegen aan de noordzijde van de monding van de Westerschelde op Walcheren. De naam Vlissingen komt waarschijnlijk van een fles, die in allerlei theorieën over de naam een rol speelt en nog steeds in het wapen van de stad te zien is. De stad heeft al sinds 1315 stadsrechten.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Vlissingen is het eindpunt van de Zeeuwse Lijn, de enige spoorweg voor reizigersverkeer in Zeeland. De trein stopt in Vlissingen op twee stations, te weten station Vlissingen voor het centrum, zuidelijk gelegen wijken en de havens en station Vlissingen Souburg voor de noordelijke wijken en de wijk Oost-Souburg

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per boot[bewerken]

Bij de binnenhavens begint het Kanaal door Walcheren dat de Westerschelde met het Veerse Meer verbindt. Op 15 maart 2003 is de Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen in gebruik genomen. Op die datum is er een fiets- en voetveer gekomen tussen Vlissingen en Breskens, geëxploiteerd door Veolia Transport Fast Ferries (voorheen bekend als BBA Fast Ferries).

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Een grote attractie van Vlissingen is de serie van Boulevards (Boulevard Evertsen, Boulevard Bankert en Boulevard de Ruyter), die samen één lange promenade vormen langs zee (de monding van de Westerschelde). Hier varen grote zeeschepen vlak langs de kust. De schepen wisselen ter hoogte van Boulevard de Ruyter van loods. De zeeloods die het schip binnenbracht wordt gewisseld voor een rivierloods die het schip verder begeleidt richting Antwerpen. Dat is spectaculair om te zien in elk seizoen. De loodsboten vertrekken vanuit de Koopmanshaven, aan het einde van Boulevard de Ruyter. Daar bevindt zich ook het standbeeld van Michiel de Ruyter. In de zomermaanden trekken de Boulevards met het Badstrand en het Nollestrand vele toeristen en Vlissingers. Op de zuidelijke pier van de Boulevards(Nolledijk)staat een windorgel, dat bestaat uit bamboepijpen (met diverse gaten). Bij krachtige wind klinkt dit vagelijk als een koor.

Het oude centrum telt zo'n 300 monumenten, waardoor de stad de 30ste monumentenstad van Nederland is. De stad heeft mede door deze monumenten maar ook door de ligging aan de Westerschelde en het drukke scheepvaartverkeer op de rede een maritiem karakter. Het spel van water en wind zorgt iedere dag voor een andere sfeer in de stad.

Monumenten[bewerken]

  • Sint Jacobskerk
  • Gevangenentoren
  • Zeemanserve
  • Karolingische Burg
  • Keizer bolwerk
  • Wooldhuis
  • Beursgebouw
  • Michiel de Ruyter standbeeld
  • Plein Vier Winden
  • Timmerfabriek (Scheepswerf De Schelde)
  • Maritiem Instituut De Ruyter

Musea[bewerken]

  • Het Arsenaal
  • Zeeuws Maritiem muZEEum
  • Reptielenzoo Iguana

Evenementen[bewerken]

  • Bevrijdingsfestival (5 mei)
  • Vlootschouw De Ruyter(5 t/m 8 juli)
  • Straatfestival (5 t/m 8 juli)
  • Sail de Ruyter (23 t/m 28 augustus)
  • Film by the sea (14 t/m 23 september)
  • Zeeuwse Havendagen

Doen[bewerken]

Door deze plaats loopt de Europese wandelroute E9, ter plaatse ook North Sea Trail geheten. De E9 loopt langs de kust van Portugal naar de Baltische staten.

Kopen[bewerken]

Koopavond is op vrijdag.

Markten[bewerken]

In de Coosje Buskenstraat en het Scheldeplein is er markt op vrijdag van 08.00 - 16.00 uur.

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

  • Slaapstrandhuisjes [2] - Een unieke manier om met Vlissingen kennis te maken en te gelijke tijd van het strand te genieten.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites