Vyborg

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Viborg)
Het beroemde kasteel van Vyborg.
De ronde toren van Vyborg.

Vyborg of Wijburg (Russisch: Выборг, Fins: Viipuri, Zweeds: Viborg) is een stad in Noordwest-Rusland. De stad heeft ongeveer 70.000 inwoners. Vyborg ligt op de Karelische Landengte.

Begrijpen[bewerken]

De stad heeft eeuwenlang bij Zweden en later Finland gehoord. De geschiedenis van Vyborg begint als er in 1293 een kasteel wordt gebouwd door Zweedse troepen. Om het kasteel wordt hevig gevochten door de Zweden, die ook Finland in handen hebben, en troepen uit de Russische stad Novgorod (Republiek Novgorod). In het Verdrag van Nöteborg wordt in 1323 een grens tussen Zweden en Novgorod bepaald. Vyborg komt in Zweden te liggen.

Na de Grote Noordse Oorlog komt de stad in 1721 in het Russische Rijk te liggen. Nadat heel Finland in 1808 door de Russen werd veroverd, kwam Vyborg in het grootvorstendom Finland te liggen, dat nu onder Russisch gezag viel. Nadat Finland zich onafhankelijk verklaarde kwam Vyborg in 1917 in de onafhankelijke republiek Finland te liggen. Vyborg was hierna onder de naam Viipuri de tweede stad van het land, met in 1939 ongeveer 80.000 inwoners. In 1944 werd zij definitief door de Sovjet-Unie ingenomen. Vrijwel alle Karelisch/Finse inwoners werden de stad uitgejaagd en Vyborg werd bevolkt door mensen uit de hele Sovjet-Unie.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

De stad ligt aan de spoorweg van Helsinki naar Sint-Petersburg. Alle internationale treinen stoppen in het station van Vyborg.

Per Auto[bewerken]

De stad ligt aan de E18 van Helsinki naar Sint-Petersburg.

Per Bus[bewerken]

  • International coach lines biedt verbindingen aan van/naar Helsinki, Turku, Lappeenranta en Jyväskylä in Finland.
  • Saimaa Express biedt verbindingen aan van/naar Lappeenranta en Imatra.

Per Boot[bewerken]

De stad heeft een haven aan de Finse Golf.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

De centrale markt van Vyborg.

Bezoek de markthal ("Rynok") en het marktplein, waar je Karelische breisels en wollen kleding kunt vinden, evenals tafelkleden en kant. Daarnaast zijn er ook fruit, groenten, schoenen, en andere spullen te koop.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites