Vianden

Uit Wikitravel
Het Kasteel van Vianden op de heuvel boven de stad, met op de voorgrond de rivier Our.

Vianden (Lëtzebuergesch: Veianen) is een stad in het gelijknamige kanton, in het noordoosten van het Groothertogdom Luxemburg. De stad ligt aan beide zijden van de rivier de Our. Vianden is één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Luxemburg.

Info[bewerken]

Reeds in de Romeinse tijd was Vianden een castellum. Later werd Vianden de zetel van de graven van Vianden, die troonden in de burcht hoog boven het stadje. Vianden kreeg in de 11e eeuw stadsrechten naar het model van Trier.

In 1417 kwam het Graafschap Vianden door vererving in handen van Engelbrecht I van Nassau, die daarmee Graaf van Vianden werd. Deze titel ging in 1890 over op de Walramse Linie van het Huis Nassau.

In 1815 kwam een groot deel van het Graafschap Vianden bij Pruisen. Het overblijvende deel werd opgedeeld in een aantal kantons. Dat is de reden waarom het kanton Vianden tegenwoordig het kleinste kanton van Luxemburg is.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Dichtsbijzijne vliegveld is Luxemburg Findel. Daar vandaan per bus-trein-bus naar Vianden.

Per trein[bewerken]

Dichtsbijzijnde treinstations Diekirch en Ettelbruck. Er rijdt ieder halfuur (Zondag ieder uur) een bus van de RGTR naar Diekirch en Ettelbruck. Het beste is om in Ettelbruck over te stappen op de trein omdat dit station een frequentere treindienst heeft dan Diekirch.

Per auto[bewerken]

Volg vanuit Luxemburg stad de A7/N7 richting Diekirch, daarvandaan de borden Vianden volgen.

Per bus[bewerken]

De RGTR bus rijdt ieder halfuur (Zondags ieder uur) tussen Ettelbruck en Vianden. In Ettelbruck treinaansluiting van en naar Luxemburg stad.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Schlass Veiannen (Slot Vianden), Het kasteel dat hoog boven het dorp ligt. Bereikbaar per stoeltjeslift of lopend langs een vrij steile weg. Tentoonstelling over de geschiedenis van Luxemburg.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Steden en dorpen Ardennen ( regio's Luxemburg · Luik · Namen · Henegouwen · Groothertogdom Luxemburg · Champagne-Ardenne · Noordrijn-Westfalen )

Bastenaken (Bastogne) · Bertrix · Bouillon · Clervaux · Diekirch · Durbuy · Esch-sur-Sûre · Ettelbruck · Fumay · Gedinne · Givet · Houffalize · La Roche-en-Ardenne · Libramont-Chevigny · Malmedy · Neufchâteau · Revin · Saint-Hubert · Sankt Vith · Spa · Stavelot · Verviers · Vianden · Thüringen · Wiltz

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites