Verenigde Staten van Amerika

Uit Wikitravel

noframe
Locatie
noframe
Vlag
Us-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Washington (D.C.)
Regering Federale republiek
Munt Amerikaanse dollar (USD of $)
Oppervlakte 9.631.418 km2
Bevolking 316.668.567 (2013)
Taal Engels
Religie Christen 78% (Protestant 52%, Rooms Katholiek 24% Mormoon 2%) overig 10%, geen 10%, Joods 1%, Moslim 1% (2002)
Elektriciteit 120V / 60Hz (Amerikaanse stekker)
Oproepcode 1
Internet TLD .us, .edu, .gov, .mil (de meeste sites gebruiken .com, .net, .org)
Tijdzone UTC -5 to UTC -10

De Verenigde Staten van Amerika ("VS," "USA," "Verenigde Staten," "Amerika") is een groot land in het midden van Noord Amerika. Van de VS maakt ook een aantal eilanden in de Stille Oceaan deel uit, met name rondom en onderdeel van de staat Hawaii en een Caribisch gebied dat geen onderdeel van het land is, Puerto Rico). Een van de grootste, rijkste en machtigste landen in de wereld, zo vinden ze zelf zeker, is het een mooie mix van grote stedelijke gebieden en weidse dunbevolkte vlakten met prachtige natuur. De geschiedenis van immigratie sinds de 17e eeuw maakt van de VS een aparte mix van culturen van over de hele wereld. Een bezoek aan de VS is een studie in contrasten.

Regio's[bewerken]

De VS is ongeveer even groot als China in oppervlakte maar heeft slechts ongeveer een kwart van het aantal inwoners van China. Het land is onderverdeeld in 50 staten variërend in omvang van een gemiddelde Nederlandse of Vlaamse provincie tot driemaal de grootte van Frankrijk. De belangrijkste toeristische regio's zijn het noord-oosten met New York als zwaartepunt, het zuiden-oosten met Florida als middelpunt en het westen rondom Californië.

Amerikanen verdelen het land vaak in de volgende regio's

regio's van de VS
New England (Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, Vermont)
Oostkust (Delaware, Maryland, New Jersey, New York, Pennsylvania)
Zuiden (Alabama, Arkansas, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia, West Virginia)
Florida
Midwesten (Illinois, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Ohio, Wisconsin)
Texas
Grote Vlakten (North Dakota, South Dakota, Nebraska, Kansas, Oklahoma)
Rocky Mountains (Colorado, Idaho, Montana, Wyoming)
Zuidwesten (Arizona, New Mexico, Nevada, Utah)
Californië
Noordwesten (Washington, Oregon)
Alaska
Hawaii

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

De VS heeft een flink aantal feestdagen, - deels officieel en deels cultureel bepaald - die voor de reiziger van belang kunnen zijn (speciale gelegenheden, sluitingen, gewijzigde schema's etc.) Let op dat feestdagen op een maandag veelal effect hebben op activiteiten gedurende het hele voorafgaande weekend.

  • Nieuwjaarsdag ( 1 januari) - meeste bedrijven dicht; katers van de feesten de avond ervoor, en 'football'-feesten.
  • Martin Luther King Dag (3e maandag in januari) - veel overheidsdiensten en banken dicht; diversiteitbewustzijn programma's.
  • Valentijnsdag (14 februari) - geen winkelsluitingen, romantisch avondje uit.
  • Presidentendag (3e maandag in februari) - (ook Verjaardag van Washington) - veel overheden en banken dicht. Veel winkels met uitverkoop.
  • St. Patrick's Day (17 maart) - geen winkelsluitingen; feesten en parades met een Iers thema in de grote steden. En veel drank in de avond.
  • Pasen (een zondag in maart of april) - geen sluitingen anders dan anders, wel religieuze uitingen.
  • Memorial Day (laatste maandag in mei) - meest bedrijven dicht; uitingen van vaderlandsliefde en veel heen en weer gereis naar stranden & parken. Deze dag wordt gezien als het begin van het zomervakantie seizoen.
  • Independence Day / Fourth of July (4 juli) - meeste bedrijven dicht; parades, vuurwerk in de avond.
  • Labor Day (eerste maandag in september) - meeste bedrijven dicht; veel heen en weer gereis naar stranden & parken. Deze dag wordt gezien als het einde van het zomervakantie seizoen.
  • Columbus Dag (tweede maandag in oktober) - veel overheden en banken gesloten; verder weinig festiviteiten.
  • Halloween (31 oktober) - geen belangwekkende sluitingen. Wel verkleedfeesten in de avond en kinderen die langs de deur gaan voor snoep.
  • Veteranendag (11 november) - veel overheden en banken dicht; verscheidene vaderlandsliefde uitingen.
  • Thanksgiving (4e donderdag in november, en onofficieel ook de vrijdag en het weekend erna) - meest bedrijven dicht; samenzijn met familie en op vrijdag erna begint men met de kerstinkopen.
  • Kerstavond(24 december) - meeste bedrijven maar ook restaurants sluiten in de middag.
  • Kerst (25 december) - meeste bedrijven maar ook restaurants de hele dag gesloten; familie komt samen, uitdelen cadeaus en thuis eten. Als je afhankelijk bent van restaurants voor je maaltje dan heb je nog de meeste kans bij Chinese en Indiase restaurants.

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Reizigers uit Nederland en België met een recent paspoort kunnen zonder problemen de VS in. Echter indien je direct vanuit Nederland of België naar de VS vliegt moet je je aanmelden (uiterlijk 72 uur voor vertrek) op de ESTA-website van het Departement of Homeland Security [1]. Vanaf 8 september 2010 kost deze aanmelding 14 US$.

Bij aankomst wordt je vingerafdruk genomen en een digitale foto van je gemaakt. Tevens krijg je een groen kaartje in je paspoort dat je bij vertrek uit de VS weer moet inleveren.

Indien je over land uit Canada binnenkomt, gelden de volgende regels:

  • Binnenkomst uit Canada: De ambtenaren van het departement of Homeland Security die ook voor de grensbewaking zorgen, zullen je paspoort door een scanner halen en je een zogenaamd "visum waiver entry form" (groen formulier) laten invullen. Een gedeelte van dit formulier wordt bij het stempel in je paspoort gevoegd, het andere deel houden de grensbeambten. Vervolgens wordt er een gescande vingerafdruk van je linker en rechter wijsvinger genomen en wordt er een digitale foto van je gemaakt. De kosten voor deze formaliteiten bedragen USD 6,- per persoon, creditcardbetaling wordt geaccepteerd. Als je de USA verlaat dan moet je het deel in je paspoort afgeven: als je per vliegtuig gaat bij het inchecken; via land of zee naar Canada, zie hieronder en via land naar Mexico bij de Amerikaans - Mexicaanse grens aan de Amerikaanse grensbeambten.
  • Naar Canada: Als je niet meer terug gaat naar de VS, laat dan het groene kaartje (visum waiver) door de CBSA (Canadian Border Security Authority) uit je paspoort verwijderen, zij zorgen ervoor dat dit bij de Amerikaanse authoriteiten terugkomt.

Per vliegtuig[bewerken]

Vanuit Amsterdam (Schiphol) vliegt SkyTeam (KLM/Northwest/Delta) rechtstreeks naar New York (JFK); Boston; Hartford/Springfield; Baltimore/Washington; Miami; Atlanta;Memphis; Detroit; Chicago O'Hare Intl.; Minneapolis/St.Paul; Houston Intercontinental; Los Angeles; San Francisco en Seattle.

Continental Airlines vliegt vanaf Schiphol rechtstreeks naar Newark NJ en Houston Intercontinental.

United Airlines vliegt vanaf Schiphol naar Chicago O'Hare Intl.

US Airways vliegt vanaf Schiphol naar Philadelphia

Naar andere bestemmingen in de VS vlieg je via een zgn. "Hub" airport. KLM/Northwest heeft hubs in Detroit, Minneapolis/St.Paul en Memphis. Delta Airlines heeft een hub in Atlanta. Continental Airlines is de grootste gebruiker van Newark NJ, United heeft z'n hub in Chicago O'Hare en US Airways in Philadelphia.

Per trein[bewerken]

Vanuit Canada rijden er treinen op de volgende routes: Toronto - New York (via Niagara Falls) en Montreal - New York. De diensten worden onderhouden door Amtrak [2] in samenwerking met VIA Rail Canada [3].

Per auto[bewerken]

Vanuit Canada zijn er enige tientallen grensovergangen met de VS. De belangrijkste zijn die aan de Oostkant (Houlton ME/ Woodstock NB; Armstrong QC/ME; Champlain NY/ME; Thousand Islands NY/ON; Niagara Falls NY/ON en Buffalo NY/Fort Erie ON). Tevens zijn er een paar belangrijke grensovergangen ten zuiden van Vancouver tussen Brits-Columbia en Washington State.

Vanuit Mexico zijn er o.a. grensovergangen met Texas (San Antonio) en Californië ( San Diego/ Tijuana).

Per bus[bewerken]

Greyhound [4] heeft verbindingen vanuit o.a. Montreal, Toronto en Vancouver met de Verenigde Staten.

Per boot[bewerken]

Er zijn veerboten aan de oostkust tussen Yarmouth (Nova Scotia) en Bar Harbour ( Maine) en aan de westkust tussen Victoria BC en Anacortes (Washington State).

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Er is een groot aantal luchtvaartmaatschappijen in de VS. De belangrijkste zijn: American Airlines, Delta/Northwest, United, Continental Airlines en US Air. Waar de internationale vluchten eindigen, bieden zij de aansluiting naar regionale vliegvelden. Een aantal kleiner vliegvelden heet echter ook "International Airport". Dit betekent meestal dat er tenminste één vlucht per dag met Canada of Mexico vertrekt!

Per trein[bewerken]

Het langeafstandsverkeer per trein wordt uigevoerd door Amtrak [5]. De meest frequente lijnen zijn die langs de Oostkust (globaal tussen Boston en washington DC via New York, Philadelphia en Baltimore. Hier rijdt ook de Acela Express hogesnelheidstrein, afgeleid van de Franse TGV.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Om per boot te vertrekken naar de VS kunt u het beste een reisbureau consulteren want er staat niks over op het internet. Tegenwoordig kan men een cruise boeken vanuit Southhampton naar New York. Dit is niet goedkoop maar wel de moeite waard.

Taal[bewerken]

De meerderheid van de Amerikanen spreekt Engels, dat in de VS vaak als Amerikaans Engels wordt aangeduid. Daarnaast is er ook een grote groep Spaanstaligen (ruim 10%). De meeste Indianentalen zijn inmiddels uitgestorven of sterk bedreigd. Het Hawaïaans, is naast het Engels, de officiële taal van de staat Hawaï.

Geldzaken[bewerken]

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De Verenigde Staten zijn bekend om hun koffiebars waar je koffie in alle soorten en maten kunt krijgen. Als je alcohol wilt drinken en kopen moet je minimaal 21 jaar oud zijn. Daarom wordt er ontzettend veel frisdrank gedronken.

Geschiedenis[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Regio's van de Verenigde Staten van Amerika

Alaska · de Grote Vlakten · Hawaii · het Midwesten · New England · de Oostkust · de Rocky Mountains · de Westkust ·het Zuiden · het Zuidwesten

Landen in Amerika

Antigua en Barbuda · Argentinië · Belize · Bolivia · Brazilië · Canada · Chili · Colombia · Costa Rica · Ecuador · El Salvador · Guatemala · Guyana · Honduras · Mexico · Nicaragua · Panama · Paraguay · Peru · Suriname · Uruguay · Venezuela · Verenigde Staten van Amerika

Niet zelfstandig: Falklandeilanden · Frans-Guyana

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites