Ventimiglia

Uit Wikitravel
Italië : Ligurië : Imperia : Ventimiglia

Ventimiglia (Frans: Vintimille), soms weergegeven als XXmiglia, is een plaats in de provincie Imperia en de regio Ligurië, Noord-Italië, aan de Golf van Genua. De stad ligt zeer dicht bij de grens met Frankrijk aan de monding van de rivier de Roia. De naam van de stad is ontleend aan de afstand tot de toenmalige grens met Frankrijk: 20 mijl (20.000 passen).

Veel verkeer tussen Zuid-Frankrijk en Noord-Italië gaat door deze stad, bijvoorbeeld belangrijke spoorlijnen die door Zuid-Frankrijk naar Italië gaan, lopen hier doorheen. De Tenda-spoorlijn loopt naar het noorden, via het Franse Breil-sur-Roya naar het Italiaanse Cuneo.

De stad dateert uit de Romeinse tijd of eerder. In de stad zijn resten gevonden van Romeinse thermen en een theater. In het thermale complex zijn enkele goed bewaarde mozaïeken te bezichten. Ventimiglia trekt veel toeristen. Wekelijks wordt er op vrijdag een belangrijke markt gehouden aan zee.

Zien[bewerken]

Naast de oude stad, met de haven en de markt zijn er nog enkele bezienswaardigheden die de moeite waard zijn:

  • Gotische kathedraal
  • Botanische tuin (Giardini Hanbury)
  • Prehistorische grotten in de omgeving

Verder[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites