Vaals

Uit Wikitravel
Limburg : Vaals

Vaals is een plaats en gemeente in het zuidoosten van Limburg. Zij ligt aan de Rijksgrens van Nederland, vlak ten westen van de Duitse stad Aken.

Begrijpen[bewerken]

Vaals ligt in het dal tussen de Sneeuwberg in het noorden en de Vaalserberg in het zuiden. De Sneeuwberg dankt zijn naam aan de kalkgrond welke in de zomer een opvallend lichte (witte) kleur geeft t.o.v. de omringende gronden. Het hoogste punt van Nederland, boven op de toeristische Vaalserberg, (322,5 meter), waar zich ook het Drielandenpunt bevindt, ligt in deze gemeente. De gemeente Vaals bestaat verder uit de kerkdorpen - Vijlen - Lemiers - Holset.

Arriveren[bewerken]

Per auto[bewerken]

U bereikt Vaals per auto via de N278 (rijksweg Maastricht-Vaals), vanaf Heerlen (N281) of vanaf Aken (N278).

Per bus[bewerken]

De volgende buslijnen verbinden Vaals:

Buslijn (Exploitant) Route
Lijn 25 (ASEAG) Vaals - Aken Westfriedhof - Aken Bushof - Aken Brand - Stolberg Büsbach - Stolberg
Lijn 33 (ASEAG) Vaals - Aken Uniklinik - Hörn - Aken Bushof - Aken Fuchserde
Lijn 43 (Veolia Transport) Heerlen - Bekkerveld - Heerlerbaan - Kerkrade - Simpelveld - Bocholtz - Baneheide - Nijswiller - Lemiers - Vaals
Lijn 50 (Veolia Transport) Maastricht - Cadier en Keer - Margraten - Gulpen - Wittem - Wahlwiller - Nijswiller - Lemiers - Vaals - Aken Bahnhof
Lijn 54 (Veolia Transport) Maastricht - Cadier en Keer - Margraten - Gulpen - Wittem - Wahlwiller - Nijswiller - Lemiers - Vaals
Lijn 61 (Veolia Transport) Gulpen - Partij - Mechelen - Hilleshagen - Vijlen - Holset - Vaals
Lijn 149 (Veolia Transport) Vaals - Drielandenpunt
Lijn 396 (TEC) Vaals - Gemmenich - Moresnet - Kelmis - Hergenrath - Astenet - Walhorn - Kettenis - Eupen
N4 (ASEAG (Nachtnet)) Aken Elisenbrunnen - Aken Bushof - Hörn - Aken Uniklinik - Vaals

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • In de gemeente Vaals ligt het welbekende Drielandenpunt. Op dit geografische punt, enkele tientallen meters van het hoogste punt van Nederland, komen drie landen (te weten Nederland, België en Duitsland) bijeen.

Over de vraag hoe lang de klim van de Vaalserberg is, bestaat momenteel geen eensgezindheid. Sommigen vinden dat de meting moet beginnen bij de eerste stijging, anderen doen dat pas bij de echt steile opgang. Afhankelijk daarvan is hij ofwel 1800 meter ofwel 2250 meter lang. De helling is gemiddeld zo'n 5% met een steilste stuk van 9% over 150 meter. Aan Belgische zijde is er een afdaling richting Gemmenich met mooie haarspeldbochten. In de afdaling kan men de spoorlijn tussen Luik en Aken zien liggen die via een tunnel door de Vaalserberg gaat. Deze tunnel is in de eerste wereldoorlog gegraven door Russische krijgsgevangenen.

  • De katholieke St. Pauluskerk is een kruisbasiliek uit 1892-1893, ontworpen door architect Johannes Kayser in diens unieke neogotische stijl. Deze kerk ligt op ca. 208,53 meter en is daarmee de hoogstgelegen katholieke kerk van Nederland.
  • De Nederlands Hervormde kerk (van de Protestantse Kerkgemeenschap Gulpen-Vaals). De toren is gebouwd met blokken kalk- en zandsteen (mergel). Deze kerk is op een achthoekige verhoging gebouwd en ligt op ca. 215,17 meter boven NAP en is daarmee dus de enige echte hoogstgelegen kerk van Nederland.
  • Het Von Clermonthuis uit 1761, was de lakenfabriek met woonhuis van Johann Arnold von Clermont. Het is na restauraties en verbouwingen sinds 1979 in gebruik als gemeentehuis van Vaals. In 2005 heeft een nieuwe verbouwing plaatsgevonden waardoor de hoofdingang en entree via de prachtige binnenplaats te bereiken is.
  • De Koperhof (17e eeuw). Dit is de voormalige Lutherse kerk welke stamt uit 1736, die tegenwoordig in gebruik is als museum (de Kopermolen) en voor tentoonstellingen en uitvoeringen dient.
  • Obelisk in een vijver aan de Beemderlaan. Johan Arnold von Clermont gaf hiermee in 1790 het eindpunt van zijn uitgestrekte eigendom aan.
  • Het gebouwencomplex van hoeve St. Adalbert (in dialect Sankt Tolbert) (1041 n.C). Aan deze hoeve heeft Heemkundekring Sankt Tolbert Vaals zijn naam ontleend.
  • Kasteel Vaalsbroek (Valsbroch) is een kasteel met bijbehorend park en mausoleum van de familie Von Clermont. De oudste vermelding stamt uit 1420. De watermolen naast het kasteel dateert van 1765. Vaalsbroek maakt vandaag de dag deel uit van het Amerikaanse keten Dolce. In het kasteel worden tegenwoordig congressen, bruiloften, recepties, meetings, bedrijfsfeesten e.d. georganiseerd.
  • Kasteel Bloemendal, voormalig buitenverblijf (Schloss Blumenthal) van Von Clermont. In 1846 werd dit gebouw geschonken door de toenmalig eigenaar, de Akense Stadrath Johann Van Lommessen, aan de religieuze Orde van Dames du Sacre Coeur. Daarmee werd Bloemendal een kostschool, waar onder andere ook Rose Fitzgerald Kennedy, de moeder van de latere President van de Verenigde Staten John F. Kennedy, op school heeft gezeten. In de Tweede Wereldoorlog diende het gebouw als veldhospitaal en vanaf 1947 tot 1976 als internaat onder de naam Klooster Bloemendal. Vandaag de dag is het gebouw gerestaureerd en doet dienst als hotel.
  • Voor vakantiegangers is de ANWB-Mergellandroute een geliefde route door het Limburgse heuvelland met een lengte van 110 kilometer per auto en motor of circa 125 kilometer per fiets.

De toeristische folder van Vaals is beschikbaar bij het vvv-Zuid-Limburg.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites