Utrecht (stad)

Uit Wikitravel

Utrecht[1] Is de hoofdstad van de Provincie Utrecht en de op drie na grootste stad van Nederland. Vanwege de Domtoren, beeldmerk van de stad en met 112,32 meter de hoogste kerktoren van Nederland, wordt de stad ook wel de Domstad genoemd.

Begrijpen[bewerken]

Utrecht ligt centraal in Nederland en in de provincie Utrecht. De stad is ontstaan aan de Rijn, toen de hoofdarm van die rivier de loop van de huidige Kromme Rijn en Oude Rijn volgde.

Op de plek van het huidige Domplein lag een Romeins castellum. Tegenwoordig stroomt een bescheiden Kromme Rijn in het oosten Utrecht binnen om de stadsgrachten als Vecht (noordelijk) en Leidse Rijn (westelijk) te verlaten. Westelijk van de stad loopt het brede Amsterdam-Rijnkanaal, naar het zuiden loopt de Vaartse Rijn, een veel ouder kanaal.

Ten westen van de stad, 'over het Amsterdam-Rijnkanaal' heen, ligt het voorstedelijke uitbreidingsproject Leidsche Rijn, de grootste Vinex-locatie van Nederland, een reeks nieuwbouwwijken die bij afronding ca. 90.000 inwoners moeten huisvesten. Ten noorden, zuiden en oosten van de stad liggen enkele voorsteden en forensen-/satellietsteden, waarvan de grootste Maarssen, Nieuwegein, De Bilt, IJsselstein, Zeist en Houten zijn. De grootstedelijke agglomeratie valt samen met het BRU (Bestuur Regio Utrecht). Zie de kaart van Utrecht

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Vanaf hoegenaamd alle grote Europese luchthavens zijn directe vluchten naar de Nederlandse luchthaven Schiphol. Vanaf Schiphol reist u in ongeveer een half uur per trein naar de Domstad.

Per trein[bewerken]

Utrecht is uitstekend per trein te bereiken. Vanuit alle grote Nederlandse steden gaan minstens één keer per uur directe treinen naar de Domstad. Vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en 's-Hertogenbosch rijden vier intercity's per uur. Vanaf het vliegveld Schiphol kunt u viermaal per uur een rechtstreekse trein naar Utrecht nemen, de reistijd bedraagt ongeveer 30 minuten. Vanuit Amsterdam staat u in minder dan een half uur in Utrecht. Vanaf Utrecht gaan meerdere internationale treinen naar Keulen en verder richting het zuiden van Duitsland. Vanuit België kan u ofwel via Antwerpen en Rotterdam reizen, of via Luik en Maastricht.

Per auto[bewerken]

Utrecht wordt ontsloten door de autosnelwegen A2, A12, A27 en de A28. Deze autosnelwegen hebben verschillende afritten, waaronder een afslag naar het Transferium Westraven. In het centrum zijn verschillende parkeergarages, waar betaald geparkeerd kan worden. De weinige parkeerplaatsen op straat zijn ook betaald, en zijn doorgaans bezet.

Per Bus[bewerken]

Connexxion [2]] verzorgt streekbussen rond de stad.

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Het belangrijkste toeristische gedeelte van de stad bevindt zich binnen de singel en is het beste lopend te verkennen. Een bezoek aan de binnenstad begint meestal bij de omgeving Mariaplaats, op enkele minuten lopen vanaf het Centraal Station.

Per bus/tram/metro[bewerken]

Voor reizen per bus maakt u gebruik van een chipkaart, deze koopt u bij servicepunten van bus en trein.

  • De GVU stadsbussen rijden in de stad en de nabije omgeving. [3]
  • Connection verzorgt het grootste deel van de streekbussen in de regio. [4]
  • Trams verbinden Utrecht met Nieuwegein en IJsselstein. Alle trams stoppen ook bij P+R Westraven aan de A12, waar een combi-ticket kunt kopen voor de parking en tramverbinding naar de binnenstad.

Per fiets[bewerken]

De stad is, dankzij het autoluwe centrum, goed bereikbaar per fiets. Let wel goed op waar u uw fiets plaatst. De echte binnenstad, de straten rond de Oude Gracht zijn redelijk te befietsen. In de buurt van het station zijn verschillende gelegenheden om fietsen te huren. Toch is het verstandiger om de stad te voet te verkennen. De wijken buiten het centrum zijn goed te bereiken per fiets. Een dicht net van fietspaden verbindt de binnenstad met de omliggende wijken. Een goede fietser heeft ongeveer een half uur nodig om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen.

Per taxi[bewerken]

Taxi's vindt u op het platform van Hoog Catharijne, het Jaarbeursplein, de Mariaplaats en de Neude.

Te voet[bewerken]

Het centrum van de stad Utrecht is goed te voet te bereiken. Vanaf het station kan u in 5 minuten in de binnenstad staan. Volg steeds de borden 'centrum'. Het verdient sowieso aanbeveling in de Utrechtse binnenstad zoveel mogelijk te voet het centrum te verkennen. Uw fiets kan u zeer beperkt kwijt en de kans op diefstal is ook vrij groot.

Bekijken[bewerken]

De Utrechtse Domkerk
  • De Dom

Musea[bewerken]

  • Centraal Museum
  • Museum Catharijneconvent
  • Nederlands Spoorwegmuseum
  • Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement
  • Universiteitsmuseum
  • Geldmuseum
  • Aboriginal Art Museum
  • Moluks Historisch Museum
  • Waterleidingmuseum
  • Sterrenwacht Sonnenborgh
  • Centrum Beeldende Kunst Utrecht
  • Volksbuurtmuseum Wijk C

Doen[bewerken]

  • De Utrecht Free Tours [5], elke zaterdag van 12:00 tot 15:00 uur
  • In de Jaarbeurs Utrecht worden veel beurzen gehouden, zoals de Vakantiebeurs.
  • Nederlands Film Festival (september/oktober)
  • Holland Festival Oude Muziek (augustus/september)
  • Utrecht Uitfeest (september) ter opening van het culturele seizoen
  • Spring Dance (dansfestival, april)
  • Festival aan de Werf (theaterfesival, mei)
  • Holland Animation Film Festival (Animatiefestival, november)
  • Utrechts Literatuur Festival (eigenzinnig literatuurfestival van SLAU, oktober)

Leren[bewerken]

Utrecht is een studentenstad, met meer dan 60.000 studenten. De belangrijkste opleidingscentra zijn:

  • Universiteit Utrecht
  • Hogeschool Utrecht
  • Regionaal opleidingscentrum (ROC)

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Westelijk van het centrum ligt het station met het aangebouwde winkel- en kantorencomplex Hoog-Catharijne, dat sinds het bestaat omstreden is geweest, zowel om zijn architectuur als ook de verloedering die optrad, waardoor het een vrijplaats voor druggebruikers werd. Sinds begin 2000 is er echter veel tijd en geld door de gemeente besteed om dit leefklimaat te verbeteren. In 2006 heeft men hiervoor een Nederlandse en Europese prijs gewonnen. In 2007 zal er begonnen worden met een grootscheepse opknapbeurt van het gehele stationsgebied. Zo zal de singel rondom Utrecht worden hersteld en wordt Vredenburg ingrijpend verbouwd (zie [6]). Ook zal er op het Smakkelaarsveld een kleine haven ontstaan die de singel weer in verbinding brengt met de Leidse Rijn.

Eten[bewerken]

De Oude Gracht met in het midden de Domtoren

Veel restaurants zijn in het centrum te vinden, vooral langs de Oude Gracht, waar in de zomer buiten gegeten kan worden onder, langs het water.

Budget[bewerken]

  • Wok 2 Go - Mariaplaats 10 en Burgemeester Reigerstraat 27. Populair oosters afhaalrestaurant. Gemiddeld 6 euro per maaltijd.
  • GoPasta aan de Schoutenstraat bij de Neude. Gezond alternatief voor snackbars, voor een scherpe prijs heeft men snel een zelf samengestelde en vers bereide pasta, maaltijdsalade of sandwich. Ook gevestigd op Hoog Catharijne. [7]
  • Manneke Pis bij het Vredenburg, dat door de website Frietopia werd uitgeroepen tot de beste Friettent van Nederland.
  • Mister Jack's Voorstraat, dit restaurant biedt een gevarieerd aanbod van Grieks en mediterraan eten.
  • Le Connaisseur, Oude Gracht, voorbij de bioscoop Rembrandt, lage prijzen.

Medium[bewerken]

  • De Markt Drieharingstraat 27. Populair eigentijds Italiaans restaurant. Gemiddeld 30 euro per maaltijd.
  • Restaurant Harbour Veilinghavenkade 177. - Dit restaurant ligt aan de Veilinghaven en heeft een fraai uitzicht. Het biedt vooral veel vis en enkele andere gerechten. Een 3-gangenmenu voor 2 personen inclusief een flesje huiswijn is ongeveer 80 euro.

Duur[bewerken]

  • Grand Restaurant Karel V Geertebolwerk 1. Restaurant met 1 Michelin ster.

Uitgaan[bewerken]

Muziek en theater[bewerken]

Utrecht telt diverse podia met een regionale en landelijke functie. Dit zijn de belangrijkste:

  • Muziekcentrum Vredenburg - Belangrijkste podium in de regio voor klassieke muziek. J.C. Verthorenpad 100 en Servaasbolwerk 1a. [8]
  • Beatrix Theater - Eén van de grotere theaters, bekend door grotere musicals. Jaarbeursplein 6a. [9]
  • Stadsschouwburg - Lucasbolwerk 24. [10]
  • Tivoli - Belangrijkste poppodium van de stad. Oudegracht 245 en Helling 7. [11]
  • Kargadoor - Gezellige werfkelder met live muziek, stand-up comedy en film. Oudegracht 36. [12]

Cafés en clubs[bewerken]

  • Wijncafé Lefebvre - Wijnbar / proeflokaal. Neude 2. [13]
  • Havana - Club / restaurant / dansgelegenheid. Oudkerkhof 29. [14]
  • Filemon & Baucis - Drink- en dansgelegenheid. Janskerkhof 22 [15]
  • Mick O' Connells - Ierse pub. Jansdam 3. [16]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Hostel Strowis Hostel Strowis ligt midden in het oude centrum van Utrecht op loopafstand van de Domtoren. Boothstraat 8. [17]
  • Stone Hotel & Hostel Stone ligt op loopafstand van het oude stadscentrum en is makkelijk te bereiken met de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Er is voldoende parkeergelegenheid in de straat en twee parkeergarages om de hoek.Gratis Wifi. Biltstraat 31 Utrecht [18]

Medium[bewerken]

  • Park Plaza Utrecht (4* hotel), Westplein 50, 3531BL Utrecht (Naast centraal station en 1 kilometer verwijderd van de A2 en A27), 030 292 5189 (, fax: 030 292 5199), [19]. checkin: 14.00; checkout: 12.00. vanaf EUR 79.  edit
  • NH Utrecht[20]In het hart van Nederland ligt NH Utrecht. Dit hotel biedt de mogelijkheid tot een ontspannen verblijf in een vriendelijke sfeer. Het hotel ligt op loopafstand van het Centraal Station, Congrescentrum De Jaarbeurs en historisch Utrecht. NH Hotels beschikt over 2 hotels in Utrecht
  • Hotel Mitland Utrecht Hotel Mitland Utrecht (4*) ligt aan de rand van Utrecht, aan het water van FOrt De Bilt, is goed bereikbaar en dichtbij het centrum. Ariënslaan 1. [21]

Duur[bewerken]

  • Grand Hotel Karel V - Het eerste 5* hotel van Utrecht is gesitueerd in een monumentaal kloostercomplex in de binnenstad. Geertebolwerk 1.

Communicatie[bewerken]

Telefoon[bewerken]

GSM[bewerken]

Internet[bewerken]

Vooral in het centrum zijn er veel hotspots van KPN.

Veiligheid[bewerken]

Utrecht is een veilge stad, maar de wijken Kanaleneiland, Ondiep, Lombok en Overvecht (sommige delen) zijn vooral 's avonds niet veilig.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites