Ushuaia

Uit Wikitravel
Ushuaia

Ushuaia ligt op het eiland Vuurland in de provincie Vuurland, Antarctica en Zuid-Atlantische eilanden (Spaans: Tierra del Fuego), in de regio Patagonië van Argentinië.

Info[bewerken]

Ushuaia heeft de naam de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld te zijn. De plaats heeft ongeveer 50.000 inwoners en is gelegen aan het Beagle-kanaal. Rondom zijn bergen te zien; dit zijn uitlopers van het Andes-gebergte. Aan de andere kant van het Beagle-kanaal ligt Isla Navarino met Puerto Williams, een voormalige legerpost van aartsrivaal Chili. Ushuaia is ook bekend als vertrekplaats voor reizen naar Antarctica.

Leuk feitje: alles, maar dan ook echt alles eindigt hier op del fin del mundo (van het einde van de wereld). Dus bv. vuurtoren van het einde van de wereld. Vrijwel alle souvenirs hebben deze tekst erop staan. Men gebruikt het zelfs in Hotmail e-mailadressen!

Weer[bewerken]

Het weer in Ushuaia kan heel verschillend zijn. Zo kan het de ene dag lekker warm en bijna onbewolkt zijn, terwijl er de andere dag een stevige, ijskoude koude wind staat en een winddichte winterjas, handschoenen, sjaal en muts noodzaak zijn. Een aanrader is ook thermisch ondergoed. Bereid je dus voor op van alles.

Historie[bewerken]

Ushuaia is van oorsprong een gevangenisstad waar zware criminelen naar toe werden gestuurd. Door de afgelegen ligging werd dit als een ideale lokatie gezien: de plaats is omringd door uitlopers van de Andes en ligt aan ijskoud water, nl. het Beagle-kanaal. Gevangenen werden tewerkgesteld in de houtindustrie.

Daarnaast geniet de plaats bekendheid door de tocht van Darwin door het Beagle-kanaal.

Arriveren[bewerken]

Ushuaia heeft een eigen luchthaven (Ushuaia International Airport). Daarnaast ligt het aan het Beagle-kanaal, waardoor schepen varen van en naar de Atlantische en Pacifische ocean. Er is ook een (kleine) haven.

Rondreizen[bewerken]

In Ushuaia zelf rijden bussen en er zijn uiteraard taxi's.

Baia lapataia

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Vanuit het plaatsje Ushuaia kun je verschillende excursies ondernemen.

  • Op enkele kilomers afstand ligt het natuurpark National Park Tierra del Fuego [1]. Hier kun je onder andere trektochten maken (te voet, met de fiets en met kano's). Je wordt omringd met prachtige flora en fauna, bergen met sneeuw op 800 meter en geweldig mooie meren. Verder zie je overal vogelpaartjes die hun gehele leven bij elkaar blijven (bijnaam Jut & Jul). De trektocht is goed te doen, maar enig uithoudingsvermogen is gewenst. Je kunt op verschillende manieren bij het park komen, waaronder met een toeristentreintje.
  • In Ushuaia kun je ook fietsen huren om in de directe omgeving te gaan fietsen. Aangezien er rondom bergen liggen, is het verstandig om dit alleen te doen bij een goede conditie.
  • Verder is het mogelijk om een boottocht te maken op het Beagle-kanaal. De boot vaart langs allerlei rotsen, waar vogels, zeeleeuwen en soms ook pinguïns zitten. Hét herkenningspunt van Ushuaia, de vuurtoren, wordt ook aangedaan.

Kopen[bewerken]

Winkels[bewerken]

Er is een grote supermarkt gelegen tussen de hoofdweg en de weg aan het water.

Voor liefhebbers van outdoor kleding (o.a. Patagonia en Colombia) zijn hier ook voldoende winkels aanwezig; deze zijn ook gelegen in de hoofdstraat. De prijzen liggen (net als in de rest van Argentinië) een stuk lager dan bij ons. In Buenos Aires schijnen de prijzen nog wat lager te liggen door grotere concurrentie. Overigens kun je in bijna elke grote stad wel outdoor kleding vinden.

Eten[bewerken]

Restaurants[bewerken]

Er zijn diverse leuke restaurantjes te vinden. De meeste hiervan liggen in de hoofdstraat (oude centrum), een lange straat parallel aan de weg langs het water (een blok erachter). Sommige restaurants liggen ook juist aan het water en hebben een prachtig zicht op de ondergaande zon.

Communicatie[bewerken]

Bellen/internet[bewerken]

Télefonica heeft belwinkels waar je ook op internet kunt tegen een redelijk tarief. Deze liggen in de hoofdstraat.

Meer informatie[bewerken]

Officiële website: www.ushuaia.gov.ar

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Niet echt in de buurt, maar vanuit Ushuaia vertrekken excursies naar Antarctica.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites