Turijn (stad)

Uit Wikitravel

De stad Turijn ligt in de provincie Turijn, dat in de regio Piëmont in Italië is.

Info[bewerken]

Turijn is een stad in het noordwesten van Italië, vlakbij de Alpen en de Franse grens. Torino, zoals de stad in het Italiaans heet, is de hoofdstad van de regio Piemonte. Qua inwonersaantal is het de vierde stad van Italië, met ruim 900.000 inwoners. Turijn is bekend vanwege de Olympische Winterspelen die er in 2006 werden gehouden. Ook staat de stad bekend als automobielhoofdstad van Italië, vanwege de vestigingen van FIAT. Daarnaast kent de stad een rijke historie, aangezien het in 1861 de eerste hoofdstad van het koninkrijk Italië werd.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Torino heeft een eigen vliegveld op zo'n 20 kilometer buiten de stad, vlakbij het dorpje Caselle Torinese. Het aantal bestemmingen is de laatste jaren sterk uitgebreid, vooral met binnenlandse vluchten naar Zuid-Italië en vluchten naar Groot-Brittannië. Ook zijn er vluchten vanuit Amsterdam, Düsseldorf en Brussel. Via bussen (naar Porta Susa en Porta Nuova) en treinen (naar Dora, € 2,70 / 19 minuten) is het centrum goed bereikbaar.

Ook de luchthavens van Milano zijn een goede optie om naar Torino af te reizen. Er is een directe busverbinding vanaf Milano Malpensa en ook Milano Orio al Serio is in 2 en een half uur te bereiken met de trein.

Per trein[bewerken]

Torino heeft twee belangrijke treinstations: Torino Porta Nuova en Torino Porta Susa. Porta Nuova is de grootste van de twee en verbindt Torino met steden als Genova, Pisa en Roma. Vanaf Porta Susa is Milano in anderhalf uur te bereiken en is er ook een directe verbinding met Lyon en Parijs in Frankrijk.

Per auto[bewerken]

Torino kent goede snelwegverbindingen met Milano (snelweg A4), Valle d'Aosta (A5), Lyon (via de Frejustunnel) en Ligurië (snelweg naar Savona)

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Binnen Torino is rondreizen met het openbaar vervoer de makkelijkste manier om veel delen van de stad te kunnen zien. Het openbaar vervoer wordt verzorgd door GTT en bestaat uit trams, bussen, metro en regionale treinen. Voor toeristen bestaat er de Torino Card, die recht geeft op het gebruik van het openbaar vervoer. Ook kunnen er dagkaarten (€ 3,50) of weekkaarten (€ 9,50) worden gekocht. Deze zijn van toepassingen op alle vormen van vervoer, dus ook de moderne metro, die van Porta Nuova, via Porta Susa naar de buitensteden loopt. Trams zijn de snelste manier om je te verplaatsten binnen het centrum.

Bekijken[bewerken]

Mole Antonelliana

Torino heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis. Hetzij als hoofdstad van het koninkrijk Savoia en Sardinië. In 1861 werd het de eerste hoofdstad van het koninkrijk Italië. Uit deze tijd bestaan er nog veel gebouwen die het bekijken waard zijn. De koninklijke paleizen van het huis van Savoia en koning Victor Emmanuel II zijn hier voorbeelden van. Naast veel barokke architectuur herbergt Torino ook enkele belangrijke musea.

  • Piazza Castello - Dit plein is ontegenzeggelijk het echte stadshart. Hier staan twee monumentale paleizen uit de periode dat Torino hoofdstad was: Palazzo Reale en Palazzo Madama. Het eerste is het paleis van de koning en de tweede van de koningin, die naar het schijnt wat moeilijk overweg met elkaar konden. Beide paleizen zijn toegankelijk als musea.
  • Mole Antonelliana - Deze 168 meter hoge toren, oorspronkelijk gebouwd als synagoge is het symbool van de stad. Het werd gebruikt in het logo voor de Olympische Winterspelen en staat op de achterkant van de Italiaanse 2 eurocentmunten. Vanwege de afwezigheid van hoogbouw in Torino is de toren van verre waar te nemen. Er is een lift naar de top en binnenin deze toren zit nu het Nationale Filmmuseum, het grootste van Italië op dit gebied.
  • Monte dei Cappuccini - Aan de boorden van de Po-rivier staat op de heuvel Monte dei Cappuccini een kerk, waarbij men kan genieten van een prachtig uitzicht over de stad.
  • Museo Egizio en Palazzo Carignano - Het Egyptisch museum is samen met de musea in Caïro en Londen de belangrijkste in het weergeven van de Egyptische geschiedenis. Het is te vinden op het Carignanoplein, naast het monumentale paleis, waar koning Victor Emmanuel II geboren is. Binnen dit paleis zit nu het museum van de Italiaanse Eenwording.
  • Via Roma en Via Garibaldi - Deze twee straten zijn de belangrijkste winkelstraten van de stad en kunnen makkelijk tippen aan dergelijke straten in Milano. Via Roma noemt zichzelf 'de meest elegante straat' en heeft onder andere de bekende modezaken. Via Garibaldi is de één-na-langste winkelstraat van Europa dat volledig een voetgangerszone is.
  • Piazza Vittorio Veneto - Dit plein is het op één-na-grootste plein van Italië, na het piazza dei Signori in Padova. Onder de arcaden op dit plein zijn er veel barretjes en restaurantjes.

Doen[bewerken]

  • Stappen in de Murazzi - Direct aan de rivier Po zijn oude pakhuizen omgebouwd tot hippe clubs. Doordat er zo'n 10 naast elkaar te vinden zijn, is er altijd wel een die aanspreekt. Daarbij verliest geen enkele club zijn authentieke sfeer. Je beseft je steeds dat je op een unieke plek uitgaat. In de zomer zijn er terrasjes direct aan de rivier.
  • Aperitivo in Quadrilatero Romano - Een aperitivo doen is een bekend fenomeen in Italië. Rond 18-20u serveren vele bars kleine hapjes op de bar en kun je als je een drankje bestelt zoveel hapjes nemen als je wilt. Quadrilatero Romano, ofwel de Romaanse wijk, is hier ideaal voor in Torino. Er zijn veel kleine barretjes in nauwe straatjes die dit aanbieden in de zomer. De sfeer is anders ten opzichte van het meer sierlijke en elegante centrum.
  • Met de tram naar Superga - Superga is een dorpje in de heuvels naast Torino, wat ongeveer 400 meter hoger gelegen ligt dan de stad zelf. Met tram 15 kun je naar het station Sassi-Superga, waar een tandradbaan omhoog gaat naar Superga. Op deze lijn worden oude trams ingezet en is een belevenis op zich. Op de top staat de imposante basiliek van Superga, waar vandaan men een schitterend uitzicht op Torino en de Alpen heeft. Tevens is de koepel van de basiliek te beklimmen. Dit geeft een nog mooier uitzicht. Onder de basiliek zijn de Tombe Reali te vinden. Dit zijn de koninklijke graftombes van de familie Savoia. Deze zijn te bezoeken evenals het koninklijk appartement in Superga.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Bed and Breakfast Let e Colasion [1] - Corso Brunelleschi 46, 10141 Turin, Telefoon +39331.8083226.

Medium[bewerken]

  • NH Santo Stefano, Via Porta Palatina, 19, +39 011 5223311 [2]. [3]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites