Trondheim

Uit Wikitravel
De Nidaros-kathedraal in Trondheim.

Trondheim is een stad in Noorwegen. Het is met zijn 182.035 (2014) inwoners de derde stad van het land.

Begrijpen[bewerken]

Trondheim is de oudste van de grote steden in Noorwegen en kende in de geschiedenis verschillende namen, eerst was de naam Kaupangen en daarna heeft de stad lange tijd de naam Nidaros (Oudnoords: Niðaróss) gehad, wat "Monding van de rivier de Nid" betekent. In de late middeleeuwen werd de naam veranderd in Trondheim (Oudnoords: Þrónheimr). In de Deens-Noorse periode werd de naam gespeld als Trondhjem.

Het geschiedkundig erfgoed kan men nog steeds terugvinden in en rond het centrum van de stad. De prachtige kathedraal van Nidaros, de tweede grootste kerk van Noord-Europa, torent hoog boven het centrum van de stad aan de meanderende rivier Nidelva. De stad heeft een rijk cultureel erfgoed maar is nog steeds een belangrijk centrum, er is nog steeds veel gaande in Trondheim. Muziek, kunst, cultuur, alternatieve politiek, nachtleven, het studentenleven, enz... maken van Trondheim een van de meest opwindende steden van Noord-Europa.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

  • Trondheim lufthavn Værnes [1] is de internationale luchthaven van de stad.

Per Trein[bewerken]

Trondheim is vlot bereikbaar met de trein, de Nordlandsbanen verbindt de stad met Bodø in het noorden, de Meråkerbanen met de Zweedse grens en er zijn twee spoorverbindingen naar het zuiden, de Rørosbanen en de Dovrebanen.

Per Auto[bewerken]

Trondheim ligt aan de E6, de belangrijkste noord-zuidverbinding van Noorwegen.

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Trondheim is een aanlegplaats voor cruiseschepen en van de schepen van de Hurtigruten op de route van Bergen naar Kirkenes.

Rondreizen[bewerken]

Trondheim heeft de meest noordelijk gelegen tramlijn ter wereld: de Gråkallbanen, het is het laatst overgebleven stuk van de Trondheim Tram. Het is een 8,8 km lange tramlijn die van het centrum van de stad via de wijk Byåsen naar Lian, in het recreatiegebied Bymarka loopt.

Zien[bewerken]

  • Nidaroskathedraal - Het beroemdste bouwwerk van Trondheim.
  • Fort Kristiansten - Een fort gebouwd van 1681 tot 1684, waar de Zweden in 1718 verdreven werden.
  • Munkholmen - Een vakantie-eiland met een verleden als gevangenis, fort en klooster.
  • Stiftsgården - De koninklijke residentie in Trondheim.
  • Sverresborg - Het middeleeuwse kasteel van koning Sverre Sigurdsson, nu een openluchtmuseum.
  • Tyholttårnet - De radio- en televisietoren met een ronddraaiend restaurant.
  • Het centrale plein van Trondheim met Standbeeld van Olav Tryggvason op een obelisk.

Doe[bewerken]

  • skiën in Vassfjellet [2] - Tijdens het skiseizoen is er een rechtstreekse bus, vertrek aan Munkegata en een skiwinkel [3]. Ski- en snowboardverhuur ter plaatse.
  • Minimalen Kortfilmfestival [4]

Leren[bewerken]

De Technisch-natuurwetenschappelijke Universiteit van Noorwegen (NTNU) [5].

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites