Trogir

Uit Wikitravel

Trogir is een stad en een haven in Kroatië, gelegen aan het einde van de baai van Kaštela, 27 kilometer ten westen van Split. De oude kern is gesitueerd op een klein eiland tussen het vasteland en het eiland Ciovo.

Verschillende periodes in de geschiedenis hebben hun sporen achtergelaten. Prehistorische overblijfselen, klassieke kunst, oude christelijke en oude Kroatische kunst zijn hier versmolten, en zorgen voor een harmonie van vormen en inhoud. Er is een stadsmuseum en het best bewaarde Romaans-Gotisch complex, niet alleen van het Middelandse Zee gebied, maar van geheel Centraal-Europa. De middeleeuwse kern is omgeven door muren, en omvat een bewaard kasteel met toren, en verschillende woningen en paleizen. De kerk van Sint-Laurentius is het meest uitgesproken werk uit de Romaans-Gotische stijl in het land. De wijdere omgeving rond Trogir karakteriseert zich door zijn groene vegetatie, verschillende eilandjes, rots- en kiezelstranden. Animatie in Trogir omvat o.a. levendige visserman nachten en folklore shows, maar ook klassieke concerten in speciale decors in de stad. Het historisch centrum van de stad is in 1997 op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen