Trans-Siberische spoorlijn

Uit Wikitravel
Azië : Noord-Azië : Rusland : Trans-Siberische spoorlijn

Dit artikel beschrijft een speciale Reisroute

De Trans-Siberische trein tussen Moskou en Vladivostok.
Kaart van de reisweg.
Samovar op de trein.

De Trans-Siberische spoorlijn (Russisch: Транссибирская магистраль) is de langste spoorlijn ter wereld en misschien wel de meest mythische. Ook voor Rusland is de spoorlijn heel belangrijk en zeker voor de steden in Siberië en het Russische verre oosten. De 9288 kilometer lange spoorlijn loopt van Moskou tot Vladivostok, helemaal aan de Grote Oceaan.

Voorbereiding[bewerken]

Het meebrengen van de volgende spullen is aanbevolen voor elke lange reis op de Trans-Siberische spoorweg:

  • Zakmes: voor het snijden van brood en groenten, te koop in de grotere stations.
  • Bestek: kan van pas komen aangezien er vaak geen plastic vorkjes of messen voorhanden zijn.
  • Voedingswaren: gemakkelijk te bereiden voedsel zoals noedels, elke wagon is uitgerust met kokend water uit de Samovar.
  • Geparfumeerde vochtige doekjes: ze kunnen wonderen doen voor uw persoonlijke hygiëne.
  • zaklamp: Op deze lange ritten door acht tijdzones kan een zaklamp voor het lezen nuttig zijn als anderen een dutje willen doen.
  • Slippers: de totale rit duurt immers vier dagen.
  • Vertaalwoordenboek: veel Russen spreken enkel Russisch, een woordenboekje kan dan van pas komen.

Opstappen[bewerken]

Er zijn drie eindstations op de reisroute: Moskou, Beijing en Vladivostok.

Papieren[bewerken]

Reizigers uit de Benelux hebben een visum nodig voor de drie de landen.

Een visum verkrijgen voor China en Mongolië is redelijk simpel. De beste manier is via de ambassade of consulaat. Mongoolse visa kunnen gemakkelijk verkregen worden in het Mongoolse consulaat in Irkoetsk.

Het verkrijgen van een visum voor Rusland is wat moeilijker, er is immers een uitnodiging nodig. Een toeristenvisum geeft je het recht om 30 dagen in het land te verblijven.

kaartjes[bewerken]

Kaartjes kunnen beter zo snel mogelijk worden gekocht, zeker in de periode juli tot september en rond oudejaar.

Het is de passagiers toegestaan om een tussenstop te maken (zonder extra kosten) maar dat vereist wat papierwerk en het is heel moeilijk om dit te regelen zonder kennis van het Russisch.

Let Op: een kaartje van Moskou naar Vladivostok is niet geldig op de volgende trein indien men uitstapt in Irkoetsk. In dit geval kan je een kaartje kopen van Moskou naar Irkoetsk en eentje van Irkoetsk naar Vladivostok. Plan dus op voorhand je reis.

Kaartjes zijn te verkrijgen bij de reisagent of via de website van de Russische spoorwegen [1].

Kopen[bewerken]

Vanuit China of Mongolië mogen er slecht vijf flesjes bier (bijvoorbeeld Harbin Bier van 0,3 liter) Rusland worden ingevoerd, anders moet er een boete betaald worden.

Ontdoe je van alle Chinese renminbi aangezien die zo goed als waardeloos wordt in het buitenland, tenzij je ervoor kiest om ze mee te nemen als souvenir. Dat geldt ook voor de Mongoolse tögrög waarbij het bovendien verboden is om ze uit te voeren. Let op voor geldwisselaars, ze rekenen vaak woekertarieven aan.

Eten[bewerken]

Om de 3 tot 4 uur stopt de trein voor maximaal een halfuurtje in een station waar men voedsel kan inkopen. In de grotere stations staan zelfs kraampjes opgesteld. Een aanrader is de gerookte vis (Omul) die wordt verkocht aan het Baikalmeer.

Op veel treinen zijn er ook restauratiewagens maar de prijzen zijn aan de hoge kant.

Drinken[bewerken]

In elke wagon is er kokend water beschikbaar voor het maken van warme dranken (gebruik je eigen koffie of thee, maar het water is gratis). de treinbegeleiders verkopen ook thee en koffie, het is meestal mogelijk om frisdrank en bier te kopen in het restauratierijtuig.

Slapen[bewerken]

Op de treinen kan men kiezen tussen drie formules:

  • Eerste klasse - Dit is de meest luxueuse reisformule. Men kan de zitbanken openklappen tot bed.
  • Tweede klasse - Een goede mix tussen comfort en contact met de plaatselijke bevolking.
  • Derde klasse - Reizigers die willen reizen zoals de gemiddelde Rus kan de derde klasse overwegen.

Veiligheid[bewerken]

De reis op de route Moskou-Vladivostok is veilig, zeker als men in groep reist. Iedere wagon heeft zijn eigen personeel (provodniks/provodnitsas). Hun taak bestaat uit het controleren van de kaartjes, schoonmaken, zorgen voor kokend water, enz.

De deuren kunnen op slot en langs de buitenkant enkel geopend worden met een speciale sleutel.

Weblinks[bewerken]

Dit artikel is een gids-artikel. Het is in wezen compleet en bruikbaar voor de gemiddelde reiziger. Er zijn nog een aantal imperfecties, dit artikel kan een sterartikel worden, door erin te duiken en het uit te breiden!

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites