Trancoso

Uit Wikitravel

Trancoso is een kleine stad in Brazilië.

Info[bewerken]

Trancoso ligt 45 minuten ten zuiden van Porto Seguro, aan de Costa do Descobrimento, in zuidelijk Bahia. De Portugezen ontdekten het land in 1500 onder leiding van de Portugese ontdekkingsreiziger Cabral. Porto Seguro werd vanwege de veilige haven, vandaar de naam, gekozen als uitvalsbasis. Trancoso is ontstaan uit het christelijk dorp Joao Batista dos Indios, gesticht in 1586. Hier woonden de Pataxos-indianen. In 1759 werd vorm gegeven aan de Quadrado Historico: Een tot verbeelding sprekend vierkant veld aan de rand van een klif met een magische wit kerkje (Sao Joao) en aan beide flanken de tropische gekleurde huizen. Vanachter de kerk is een schitterend uitzicht over de zee en kronkelende rivier.

Tot 1973 was dit een vergeten gebied. De huizen en het kerkje waren in verval geraakt. Er waren geen wegen,geen elektriciteit, noch werd er geld betaald. Totdat er hippies arriveerden op zoek naar de natuur en op vlucht voor de dictatuur, waardoor een wonderlijke mix met de Pataxos Indianen ontstond. Sinds de verharde weg een aantal jaren geleden is aangelegd, transformeerde Trancoso zich langzaam tot de huidige vorm; Een hippie-chic wereldlijk dorp. Trancoso wordt vergeleken met Bali, Goa en Ibiza. De Quadrado biedt in alle rust elegante restaurants, (lounge)bars en winkels. Er hangt een intieme sfeer in de avond met spaarzame (kaars)verlichting. Voor wie van feesten houdt kan in het hoogseizoen terecht op verschillende party's. Zoek je rust dan kun je uren wandelen langs ongerepte stranden.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Trancoso is vooral beroemd om zijn witte, half verlaten stranden. De meeste stranden worden beschermd door riffen en vormen bij laagtij natuurlijke zwembaden.

  - Praia do Espelho
  - Praia dos Coqueiros
  - Praia da Pedra Grande
  - Praia dos Nativos

Naast de stranden is de "Quadrado" of het centrale plein de grootste attractie voor toeristen. De Quadrado wordt verdeeld door kleurrijke huisjes en een klein wit kerkje met uitzicht op de Atlantische Oceaan. De kleurrijke huisjes en kerk worden door de UNESCO-Werelderfgoed beschermd.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De quadrado bied verschillende restaurants aan, van dure tot goedkope. Enkele voorbeelden zijn El Gordo, Il mercato en het charmante restaurant in het hotels Uxua.

Uitgaan[bewerken]

De Quadrado en de dichts bijgelegen stranden is waar de meeste exclusieve feesten worden georganiseerd.

Overnachten[bewerken]

Pousada's en villa's[bewerken]

Casas da Vila Trancoso Boutique Hotel & Villas (Casas da Vila), 05, Acacias St (Trancoso, Bahia, Brazil), +55 73 36681438 (), [1]. checkin: 14:30; checkout: 10:30. 7 Vakantie cabanas op loopafstand van Quadrado, zwembad, dagelijks ontbijt en eindschoonmaak, bedlinnen, kingsize bed, zelfbediening cabans. sgl €250-450, dbl €490-880. (16.58794,--39.10399) edit

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Het is mogelijk om de kleine stadjes in de buurt bezoeken, deze zijn Arraial d'Ajuda, Porto Seguro en Caraiva Deze stadjes zijn te bereiken per bus vanuit het busstation in de stad.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites