Toscane

Uit Wikitravel
Toscane

(Details)
Hoofdstad Florence
Inwoners aantal: 3.516.296
per km²: 153
Oppervlakte 22.990 km²
Hoogste punt Monte Prado: 2054 m
Provincies Arezzo, Grosseto, Florence, Livorno, Lucca, Massa-Carrara, Pisa, Pistoia, Prato, Siena
Aantal gemeenten 287
Italy tuscany location.png

Toscane is een streek in Midden-Italië en ligt op het Apennijns schiereiland. Het wordt begrensd door de Apennijnen in het oosten en de Middellandse zee in het westen.

Begrijpen[bewerken]

Toscane is, samen met Rome, een van de grootste toeristische trekpleisters van Italië. Het trekt zoveel toeristen onder meer vanwege zijn ongekend mooie heuvellandschap en de ontelbare kunstschatten die er te bezichtigen zijn. De echte topattracties zijn natuurlijk steden als Florence, Siena, Pisa, San Gimignano en Lucca. Elk van die steden valt op door zijn typische architectuur en sfeer.

  • De Chianti-wijn komt hier vandaan, namelijk uit de Chianti-streek tussen Florence, Siena en Arezzo.
  • Er staan een stel van de mooist gelegen kloosters in de wereld, waaronder de abdijen van San Galgano en Sant'Antimo.
  • De kust wordt druk bezocht, wegens het warme zeewater en de mooie stranden.
  • Er bevinden zich bizarre landschappen, zoals bij Le Crete, ten zuidoosten van Siena, waar het lijkt alsof je op de maan bent. Ook de marmergroeven bij Carrara zijn bijzonder, hier zijn hele bergen afgehakt, en blijven er vierkante, witte bergen over.
  • De keuken is er typisch Italiaans, met natuurlijk de daarbij horende heerlijke eenvoudige gerechten.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Vanaf Schiphol Amsterdam [1] vlieg je rechtstreeks naar Florence. Pisa heeft ook een vliegveld, en het over de Appenijnen gelegen Bologna ook, en vooral naar Bologna gaan veel lijnvluchten.

Per trein[bewerken]

Met de trein rijd je ongeveer 18 uur naar Florence. Je gaat via Arnhem met de ICE-treinen naar Frankfurt en vanuit daar naar Basel. Je kunt echter ook via Brussel en Frankrijk naar Basel. Vanuit Basel ga je langs Chiasso, Milaan, Bologna en Florence.

Er is een rechtstreekse nachttrein (EN Euronight) van station Paris-Bercy naar station Firenze Campo di Marte.

Kijk voor meer routes op: http://plannerint.b-rail.be

Per auto[bewerken]

Je kunt per auto reizen vanuit Nederland via drie voor de hand liggende routes:

Landschap en Natuur[bewerken]

Het is een heuvel- en bergachtig gebied en heeft een zeer gevarieerd landschap.

Landschap rond Pienza

Klimaat[bewerken]

Toscane heeft een redelijk uniform klimaat, de temperatuur is aan de kust vrijwel hetzelfde als in het binnenland. In de zomer is het er warm en droog, in de winter zacht en redelijk vochtig, vooral in Apennijnen en het regent het minst in het zuiden van Toscane.

Flora en fauna[bewerken]

Toscane heeft een gevarieerde plantengroei door de afwisseling in het landschap. De mens heeft al eeuwen het landschap in cultuur proberen te brengen en dat zie je ook aan het landschap. De mens heeft op heuvels akkers aangelegd en cipressen op de hellingen aangeplant. Hieraan is het landschap van Toscane redelijk herkenbaar en uniek in de wereld. De dierenwereld is vooral in de bergen van de Apennijnen zeer gevarieerd; wilde zwijnen, hazen, herten en fazanten komen er veel voor.

Geschiedenis[bewerken]

Over Toscane werd het eerst geschreven door de Grieken, die de volkeren op het schiereiland beschreven. De eerste echte kenmerkende beschaving in Toscane is echter die van de Etrusken. Daarvan wordt aangenomen dat ze rond 800 v. chr. een eigen cultuur ontwikkelden. Ze maakten een bloeiperiode door tussen 700 en 400 vo. chr. en waren een intelligent volk. Dit blijkt uit de vele amfora's, dodengraven en gebouwen die ze nalieten.

Na de Etrusken kwamen de Romeinen in Toscane. Ze namen tal van dingen over van de Etrusken op gebied van bouwkunde, statenkunde en religie. De Romeinen stichtten nederzettingen in Toscane, waaronder Florentia, die later zou uitgroeien tot Florence. De Romeinen drukten hun stempel duizend jaar lang op Toscane maar toen het Romeinse Rijk viel was het gedaan met de welvaart.

In de 500 jaar daarna behoorde Toscane toe aan o.a. de Longobarden, het Frankische Rijk en de Kerkelijke Staat. In de late Middeleeuwen kwamen de steden op. Ze bloeiden in handel en nijverheid en voorbeelden hiervan zijn Siena, Florence en Pisa. Vele kerken en kastelen werden in deze periode gebouwd.

Op de Middeleeuwen volgde de Renaissance. De bakermat van de Renaissance was de stad Florence, dat uitgroeide tot een van de belangrijkste steden van Europa en vele kunstwerken voortbracht. Maar ook in andere steden in Toscane zijn nog renaissancekunstwerken te vinden. In 1861 werd Italië verenigd en was Florence van 1865 tot 1871 de hoofdstad van Italië. In WO II hadden de fascisten in Italië de macht onder leiding van Mussolini. Dit was een totalitair regime dat bevriend was met de nazi's uit Duitsland. Na de tweede wereldoorlog trad Italië toe tot de EU en is nu een democratische republiek.

Regio's[bewerken]

Provincies[bewerken]

Steden in Toscane[bewerken]

  • Cortona, een hooggelegen stadje met prachtige uitzichten.
  • Florence, de wereldberoemde kunststad met bezienswaardigheden als de Santa Maria dei Fiore, de Galeria degli Uffizi en de Ponte Vecchio.
  • Lucca, middeleeuwse stad met nog geheel intacte stadsmuren en verrassende pleinen en kerken.
  • Montepulciano, klein stadje met een aantal mooie gebouwen, zoals het Palazzo Communale.
  • Pisa, wereldberoemd om zijn scheve toren, biedt ook nog andere bezienswaardigheden zoals de mooie pleinen in de binnenstad.
  • Pitigliano, liggend op een blok tufsteen, garandeert prachtige foto's.
  • San Gimignano, het stadje met de middeleeuwse wolkenkrabbers, die er vroeger overal stonden.
  • Siena, misschien wel dé middeleeuwse stad van Italië, met het volgens velen mooiste plein van de wereld, het Piazza del Campo. Verder nog een prachtige Duomo, het hoogtepunt van de Italiaanse gotiek.
  • Volterra, afgelegen stad met een Romeins theater, een mooi stadspaleis en een Etruskische poort.
  • Montalcino, een prachtig Middeleeuws plaatsje, waar goede wijn vandaan komt.
  • Vinci, geboorteplaats van Leonardo da Vinci, waar een museum staat met uitgewerkte uitvindingen van Leonardo da Vinci.
  • Arezzo, een oude stad met een prachtig onsymmetrisch plein vol middeleeuwse gebouwen.
  • Monte Amiata, Gelegen in het zuiden van Toscane.

Natuurparken/gebieden in Toscane:[bewerken]

  • Parco della Maremma, een groot park in het zuidwesten van Toscane, waar veel wilde dieren wonen. Herten, vossen, zwijnen en dassen: ze komen er allemaal voor.
  • Parco faunistico del Monte Amiata, De Animal Park van de berg Amiata wordt ingevoegd in het Natuurreservaat van de berg Labbro. Het neemt ongeveer 200 hectare en is een structuur gewijd aan de studie, de bescherming en het behoud van bepaalde diersoorten die leven in grote semilibere gebieden. Het is een referentiepunt voor diepte op het milieu en is ook gastheer voor talrijke culturele evenementen, variërend van plantkunde tot eigentijds. Onder de dieren in het park zal benadrukken de Apennijnen wolf, die kan worden waargenomen van het dak verspreid langs de routes van de toegang, de sorcino kruisvaarder, de capovaccaio, wilde zwijnen en hoefdieren, zoals herten, gemzen, de reeën en Moeflonwild. Daarnaast zijn er kleinere dieren die leven in de ondergroei, zoals de vos, de koers wordt Istrië. Het park is verdeeld in een aantal paden en natuur-gemaakt voor educatieve doeleinden en onderwijs, en biedt aan milieu-gidsen begeleiden de bezoeker.
  • Parco Artistico Naturale Culturale della Val d'Orcia, het grondgebied van de vijf steden van de Val d'Orcia (Castiglione d'Orcia, Montalcino, Pienza, Radicofani e San Quirico d'Orcia) is sinds de midden jaren '90 een beschermd natuurgebied. Het gebied heeft een oppervlakte van 670 km2 met bijna 14.000 inwoners. Bossen, weilanden en bouwlanden worden doorkruist door wandel-, fiets- of ruiterpaden. In het gebied is een aanwezigheid van de wolf.

Eilanden[bewerken]

Regio's van Italië (Noordwest-Italië · Noordoost-Italië · Midden-Italië · Zuid-Italië)

Abruzzen (Abruzzo) · Apulië (Puglia) · Basilicata · Calabrië (Calabria) · Campanië (Campania) · Emilia-Romagna · Friuli-Venezia Giulia · Lazio (Lazio) · Ligurië (Liguria) · Lombardije (Lombardia) · Marken (Marche) · Molise · Piëmont (Piemonte) · Sardinië (Sardegna) · Sicilië (Sicilia) · Toscane (Toscana) · Trentino-Zuid-Tirol (Trentino-Alto Adige) · Umbrië (Umbria) · Valle d'Aosta · Veneto

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites