Texel

Uit Wikitravel

Texel [1] is een van de Waddeneilanden van Nederland, en het enige Waddeneiland dat bij Noord-Holland hoort.

Plaatsen[bewerken]

Info[bewerken]

Texel heeft een veelzijdig landschap, dat mooi is in alle seizoenen: Schilderachtige dorpjes met gezellige cafés en restaurants, natuur, frisse lucht, ruimte en vele ontspanningsmogelijkheden.

Wie eenmaal voor de charmes van het eiland is gevallen, komt meestal terug. Soms wel meerdere malen per jaar. Want Texel verveelt nooit. Texel, rust, ruimte en natuur.

Taal[bewerken]

Nederlands

Arriveren[bewerken]

De enige verbinding naar Texel is met de veerboot van de TESO U kunt ook de auto meenemen naar Texel, dit in tegenstelling tot andere Waddeneilanden.

Teso vaart volgens een vaststaande dienstregeling. Op drukke dagen wordt er een extra boot ingezet. De normale dienstregeling is als volgt:

Vanaf Den Helder is er elk uur een afvaart van 6.30 t/m 21.30 uur. De boot vertrekt op het halve uur. Vanaf Texel is er elk uur een afvaart van 6.00 t/m 21.00 uur. De boot vertrekt op het hele uur. Op zon- en feestdagen is de 1e afvaart 1 of 2 uur later, afhankelijk van het seizoen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Texel, rust, ruimte en natuur.

Texel heeft een veelzijdig landschap dat mooi is in alle seizoenen, schilderachtige dorpjes met gezellige cafés en restaurants, natuur, frisse lucht, ruimte, kilometerslange fiets- en wandelpaden en vele ontspanningsmogelijkheden. Wie eenmaal voor de charmes van het eiland is gevallen, komt graag terug. Soms wel meerdere malen per jaar. Want Texel verveelt nooit en is elk seizoen een bezoek waard.

Met een ca. 30 km lang zandstrand heeft u op Texel volop de ruimte. Er zijn diverse strandopgangen, waar o.a. strandpaviljoens gevestigd zijn. Bij paal 9 (bij Den Hoorn) en paal 28 (bij De Cocksdorp) zijn de strandpaviljoens het hele jaar geopend. En de auto (gratis) parkeren dicht bij het strand is geen enkel probleem. Hoewel, het strand is nooit ver weg dus ook prima bereikbaar op de fiets.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Garnalen vissen en zeehonden kijken Tijdens een twee uur durende vaartocht vanuit de haven van Oudeschild vertelt de schipper van alles over de vangst terwijl het schip u ook langs zandbanken voert waar de zeehonden lekker zonnen.

Kinderspeelparadijs Texel

De leukste en grootste binnenspeeltuin voor kinderen t/m 10 jaar. Gratis entree! • kinderen t/m 10 jaar alleen toegang onder begeleiding van een volwassene. • het meenemen van eigen consumpties is niet toegestaan.

Landgoed de Bonte Belevenis Naast het ambachtscentrum vindt u hier ook een theeschenkerij, speeltuin, boomgaard, insectentuin, speeltuin, educatie kinderboerderij, en nog veel meer...

Cabrioletbus Ervaar Texel vanuit een echte cabrioletbus. Een Texelse gids vertelt u tijdens de 2,5 uur durende rondrit alles over Texel en u ziet werkelijk de mooiste plekjes.

Eten[bewerken]

Op Texel vindt u een verscheidenheid aan restaurants, met elk hun eigen keuken. Sinds kort heeft Texel ook een restaurant met een Michelin-ster Bij Jef

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Hieronder vindt u diverse soorten verblijf. Sommige soorten verblijf zijn te boeken via het internet en andere direct via de gastheer:

  • Vakantiehuis in Den Burg (texel, vakantie, bungalow), schoonoordsingel, Den Burg, +31 (0)222312980, [2]. Vakantiehuis in Den Burg met gratis wifi
  • De Driehoek, Texel (texel, vakantie, stacaravan, verhuur, camping, vrije jaarplaatsen), Postweg 10, De Koog, Texel, +31 (0)222 311473, [3]. Vakantie, te huur stacaravans en vrij jaar plaatsen voor chalets op een camping midden op het waddeneiland Texel. Vlakbij badplaats De Koog, zee, stand, duinen en natuurgebieden.
  • Vakantiepark de Krim (texel, vakantie, bungalow, camping), Roggeslootweg 6, De Cocksdorp, +31 (0)222 390112, [4]. Vakantiehuizen / bungalows, chalets & camping op het ruim opgezette en best uitgeruste vakantiepark van Texel én de Waddeneilanden!
  • Astrid Texel, Ruigendijk 16a, De Koog, +31 (0)222 317626, [5]. Mini Camping, 800 meter buiten het dorp De Koog, 15 minuten lopen naar Noordzee strand, directe aansluiting op Texelse fietspaden/ruiterpaden bushalte voor de deur In directe omgeving van de natuurgebieden: De Nederlanden, De Muy, De Slufter.
  • Herberg de Zeven Provincien, De Ruyterstraat 60, Oudeschild, +31 (0)222 312652, [6]. De Zeven Provinciën, de oudste herberg van Texel. De herberg waar oude zeehelden als Michiel de Ruyter in lang vervlogen dagen verbleven om uit te rusten van hun lange tijden op zee.
  • Vakantiehuis Rabbit (texel, vakantie, bungalow), Roggeslootweg 393, De Cocksdorp, +31 (0)2261 41495, [7]. Vakantiehuis op het ruim opgezette en goed uitgeruste vakantiepark van Texel én de Waddeneilanden!

U kunt ook telefonisch en online boeken bij VVV Texel[8]. VVV Texel heeft momenteel het grootste aanbod in accommodaties op Texel.

Rondom[bewerken]

- -

-

- -

- -

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites