Terneuzen

Uit Wikitravel

Terneuzen [1] is een stad in de gelijknamige gemeente, waarvan het de hoofdplaats is. Terneuzen is een van de laatste plaatsen die stadsrechten heeft verkregen. Terneuzen vervult een centrumfunctie in Zeeuws-Vlaanderen; er is bijvoorbeeld een relatief groot streekziekenhuis en een theater. De Zeeland Seaports, waartoe zowel de haven van Terneuzen als van Vlissingen behoort, worden gezien als de derde haven van Nederland na Rotterdam en Amsterdam. Terneuzen is bekend als de stad van De Vliegende Hollander, bekend uit de gelijknamige opera van Richard Wagner.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per bus[bewerken]

Er is een busverbinding van Connexxion naar Goes, Middelburg, Vlissingen en Gent. Het overige openbare busvervoer wordt door Veolia uitgevoerd. De belangrijkste lijn (lijn 1) die tussen Oostburg en Hulst loopt vervoerd dagelijks veel scholieren van en naar Terneuzen. In totaal rijden er 27 grote bussen van Veolia in Zeeuws-Vlaanderen. Verder zijn er kleinere 9-persoonsbusjes om ook de buitengebieden te kunnen bedienen.

Per auto[bewerken]

  • De N61 loopt via Schoondijke naar Terhole.
  • De N62 is een provinciale weg die nabij Goes door de Westerscheldetunnel gaat en over de brug van Sluiskil richting de grens met Zelzate loopt.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • De Scheldeboulevard biedt uitzicht op de Westerschelde en het scheepvaartverkeer dat hier vlak langs de kust gaat. In het zomerseizoen worden hier sinds 2000 tal van beelden langs deze boulevard opgesteld.
  • Oud-Terneuzen - Een verzameling oude straatjes en huisjes in de binnenstad van Terneuzen, gesitueerd op de oude 16e-eeuwse vestingwerken.
  • Park aan de Otheense Kreek.

Monumenten[bewerken]

  • Het Arsenaal - Een militair gebouw uit 1833, en maakte onderdeel uit van de nieuwe vesting Terneuzen. Tegenwoordig zijn er horecabedrijven in het Arsenaal gevestigd en dienen de waterkelders sinds 1997 als wijnkelder.
  • De Vliegende Hollander - Een monument van P. Griep, een schip in een vroegere kanaalarm, bij de Herengracht.
  • De Willibrordustoren is het restant van een neogotische katholieke kerk die in 1915 werd ingewijd en in 1968 werd gesloopt. De vroegere pastorie en de kloosterkapel zijn nog intact, en het schip van de kerk wordt aangegeven met bomenrijen.
  • De Moffenschans, 16e-eeuwse boerenwoning, schans opgeworpen door voornamelijk Duitse huursoldaten in november 1583 onder aanvoering van Phillip van Hohenlohe om weerstand te kunnen bieden bij een aanval door Spaanse troepen.
  • Het (oude) Stadhuis van Terneuzen - Gelegen aan de Noordstraat, karakteristiek pand met toren. Na het verkrijgen van de stadsrechten is een woonhuis verbouwd met onder meer bouwmateriaal uit de ruïne van het kasteel van de ambachtsheer van Zaamslag. 1647 aangrijpende verbouwing, kelder werd ingericht als "crymeneel ghevangenhuys". Tevens zetel van de "vierschare".
  • De Zeesluizen met bezoekerscentrum Portaal van Vlaanderen.

Musea[bewerken]

  • Het Schoolmuseum - Dit museum is in Oud-Terneuzen, geopend in 1997, toont een verzameling van schoolspullen uit de 19e en het begin van de 20e eeuw.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Er is een koffieshop "maimi"

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites