Taiwan

Uit Wikitravel
Azië : Oost-Azië : Taiwan
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Tw-flag.PNG
Beknopt
Hoofdstad Taipei
Regering Meer-partijen democratie met een door het volk gekozen president
Munt Nieuwe Taiwan dollar (TWD)
Oppervlakte totaal: 35.980 km2
water: 3.720 km2
land: 32.260 km2
Bevolking 22.548.009 (Schatting juli 2002)
Taal Mandarijns (officieel), Taiwanees (Min-nan), Hakka
Religie Mix van boeddhisme, confucianisme, Taoïsme 93% en christenen 4,5%, overig 2,5%
Elektriciteit 110-220V 60HZ (Amerikaanse stekker)
Oproepcode 886
Internet TLD .tw
Tijdzone UTC+8

Taiwan (台灣, 臺灣 or 台湾) [1] is een eiland voor de zuidoostelijke kust van China, ten zuidwesten van Okinawa en ten noorden van de Filippijnen. Het eiland wordt bestuurd door de Republiek van China (中華民國 Zhōnghuá Mínguó) of ROC. Behalve het eiland Taiwan, bestuurt de Republiek van China ook de eilanden Pescadores (Penghu), Quemoy (Kinmen/Jinmen) en Matsu.

Het is een van de dichtstbevolkte gebieden in de wereld, maar naast de vele grote steden en de vriendelijke mensen is het eiland ook bekend om zijn steile bergen en dichte bossen.

Regio's[bewerken]

Taiwan kan worden verdeeld in vijf regio's:

Steden[bewerken]

Kaart van Taiwan

Taiwan heeft vele grote steden. Hieronder een lijst met negen van de meest opmerkelijke daarvan. Andere steden worden genoemd bij de specifieke regiosecties.

  • Taipei -- hier zetelt de overheid van de ROC en het is het centrum voor de handel en de cultuur. De grootste wolkenkrabber van Taiwan, Taipei 101, staat hier.
  • Hsinchu (新竹) is het centrum van de hoogtechnologische industrie, en een van de leidende fabrikanten van hoogtechnologische componenten. Hsinchu Science Park is de thuisbasis voor vele high-tech bedrijven.
  • Hualien (花蓮) is gelegen bij de Taroko-kloof, en wordt algemeen beschouwd als een van prettigste steden van Taiwan.
  • Jiufen (九份) - deze voormalige goudmijnstad in het noordoosten is nu een populaire toeristenbestemming.
  • Kaohsiung (高雄) de tweede grote stad op het eiland. Het heeft een van de drukste zeehavens van de wereld en het op een na drukste vliegveld van het eiland, De internationale luchthaven van Kaohsiung (KHH).
  • Keelung (基隆) het verschepingscentrum van het noorden, slechts 30 minuten rijden van het centrum van Taipei.
  • Puli (埔里) geografisch het centrum van het eiland, goed uitvalsbasis voor tripjes naar de Centrale bergen en naar het Sun Moon-meer.
  • Taichung (臺中) is de derde stad van Taiwan, met vele culturele activiteiten en bezienswaardigheden.
  • Tainan (臺南) is de oudste stad van Taiwan en voormalige hoofdstad ten tijde van het imperialisme. Beroemd om de historische gebouwen en de lekkere snacks.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Taiwan heeft een subtropisch klimaat.

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Europese burgers hebben geen visum nodig voor Taiwan. Zij krijgen bij aankomst een stempel in het paspoort en dit is 30 dagen geldig.

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Er is een hogesnelheidstrein van Taipei in het noorden naar Zuoying in het zuiden. De trein volgt min of meer de westkust van Taiwan. De reistijd over de gehele lengte (bijna 350 km) is precies 2 uur. De trein haalt een maximumsnelheid van 300 km/u. Er zijn in totaal 8 stations. Maar niet elke trein stopt in elk station. Dit wordt over het algemeen duidelijk aangegeven. De vertrek- en aankomsttijden kloppen precies. Een kaartje kopen is eenvoudig, de mensen aan de loketten spreken goed Engels. Betalen kun je cash of met een credit card. Er worden geen retourtjes verkocht. Een enkeltje van Taipei naar bv Taichung (180 km) kost voor een business class bijna 1100 TW$ (ongeveer 30 Euro). Economy class is 765 TW$. De reis duurt 40 minuten. De kaartjes worden uitgegeven op zitplaats, zoals in een vliegtuig. Je kan dus niet zomaar een paar tickets kopen op voorhand. Dat kan eigenlijk wel, maar dan moet je in rijtuig 10-11-12 gaan zitten. Daar gelden vrije zitplaatsen. Dus bij het kopen duidelijk aangeven welke trein (vertrektijd) je wilt hebben. De mensen aan de loketten geven ook aan of je genoeg tijd hebt om een trein te halen. De business class is rijtuig 6. Op het perron staat aangegeven waar welk rijtuig komt te staan. In de business class krijg je wat te drinken en een (koude) snack zoals een cake of iets dergelijks. Er rijden twee treinen per uur in elke richting, in het spitsuur zijn er dat drie. In elk rijtuig is ruimte gereserveerd voor grotere bagage, kleinere bagage kun je (zeker in de business class) gewoon bij je houden. Veel stations liggen buiten de stad, dus houd rekening met extra reistijd voor bv taxi. Ook het station Taoyuan bij het internationale vliegveld (TPE) ligt niet direct bij het vliegveld maar ongeveer 8 km ervandaan. Er rijdt wel een bus, maar een taxi is veel eenvoudiger en kost niet veel (ongeveer 5-6 Euro).

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

Geldzaken[bewerken]

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites