Taipei

Uit Wikitravel
Oost-Azië : Taiwan : Taipei
Nationaal gedenkteken Chiang Kai-shek.

Taipei (台北 of 臺北; Táiběi) [1] is de hoofdstad van Taiwan. De stad heeft 2.622.933 inwoners (2008).

Begrijpen[bewerken]

De oorspronkelijke bewoners van Taipei waren Ketagalan, die hier woonden voor de toestroom van Han-Chinezen, die tijdens de periode van de Ming-dynastie (1368-1644) de stad binnenkwamen. In de 17e eeuw bezetten Spanje en Nederland delen van Taiwan. Zij noemden het eiland Ilha Formosa (Mooie Eiland) en controleerden vooral de nabijgelegen havenstad Chilung. Zij stimuleerden ook de immigratie van Han-Chinezen. Tot aan de Qing-dynastie was Taipei nauwelijks ontwikkeld.

Taipei is een heerlijke on-ontdekte stad met super vriendelijke mensen, goed openbaar vervoer en metro vervoer, goedkope taxi's (midden van de stad naar de meeste hotels zal je niet meer dan 300 NTD (7,50 euro) kosten, lekker uit gaan, super eten en indrukwekkende attracties. Een aanrader!

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Taiwan Taoyuan International Airport, Je landt op Taiwan Taoyuan International Airport, vanuit hier is het ongeveer 40 minuten naar Taipei (afhankelijk van waar je hotel zit) kosten : 1100 NTD

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Metro systeem Taipei[bewerken]

Taipei heeft een erg goed metro systeem. De kaart hier van kun je bij elk station krijgen (kiosk) of hier vinden :

www.trtc.com.tw [2]

Ook zijn er iOS en Android apps met de kaart van de metro. Een Yoyo kaart is het zelfde als een OV reiskaart in NL, Met deze kaart kun je ook betalen bij bijvoorbeeld 7-Eleven winkels (die je in elke straat hebt) en sommige andere bedrijven.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Taipei 101-toren, 509 meter hoog. Snelste lift (pressurized) ter wereld.
  • Shilin Nightmarket, Nachtmarkt waar je zowel eten als kleding / gadgets kunt kopen.
  • Chiang Kai-shek Memorial Hall, Monument ter nagedachtenis aan Chiang Kai-Shek. Erg indrukwekkend paleis in chinese stijl.
  • Beirou Hot Springs, Gebied met natuurlijke hot springs, hier zijn hotels en kamers te vinden met al dan niet privé hot spring
  • Dan Shui & Fisher Wharf, Gebied buiten Taipei met mooie zonsondergang, verse vis en vis gerechten en marktjes
  • Longshan Temple, is een boeddhistische tempel. De tempel behoort tot de beschermde historische erfgoeden op graad twee. De tempel ligt in Wanhua. De tempel wordt vaak de Longshan-tempel genoemd. De tempel behoort samen met de Taipei 101, het Nationaal Paleismuseum en het Vrijheidsplein tot de vier grote bezienswaardigheden van Taipei.
  • National palace museum, Museum in een mooi gebouw met honderden jaren geschiedenis en veel "Jade" beelden.
  • Ximenting, Veel shopping centres met moderne kleding en japanse invloeden.
  • Mao Kong, mooie gondel rit naar de berg met boven aan de berg veel thee plantages en plekken waar je de lekkerste thee (met uitzicht!) kunt drinken.
  • Keelung nightmarket, Nightmarket ongeveer 1,5 per trein buiten het centrum van Taipei, staat bekend om zijn eten, hier kun je gerust van 16:00 tot 03:00 rond lopen (hou er alleen rekening mee dat er na 00:00 geen metro's of treinen meer rijden).
  • Taipei Zoo, Dierentuin die per metro te bereiken is, waar van uit een mooie gondel rit in glazen cabine te maken valt, de dierentuin heeft één van de weinige panda's ter wereld.
  • Yammingshan, Mooi gebied als je van hiken houdt.
  • Keelung river, Mooi gebied om te fietsen.
  • Bubble-Tea / Pearl Tea, Lokale populaire drank, zwarte thee met melk en "starch" balletjes, erg lekker.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Chinees

Vooral taxi chauffeurs en oudere inwoners spreken geen of super slecht engels, neem als je je hotel binnen loopt een visitekaartje mee van de balie zodat je taxi chauffeurs het adres van je hotel in het chinees kunt laten zien. Als je je reis goed wilt voorbereiden, zoek dan de chinese naam van attracties en adressen op, dit maakt je leven een stuk makkelijker als je eenmaal bent aan gekomen.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Taiwan heeft een erg rijke eet-cultuur, in tegenstelling tot europa spreekt iedereen hier na het werk buiten de deur af om te eten en drinken. Je hebt erg veel Japanse en Thaise (en alle andere omliggende landen) etens mogelijkheden. Ook zijn er veel extremen te vinden (krokodil, schildpad, slang). Het eten in Taiwan is met veel zorg klaar gemaakt, zelfs de slechtst uit ziende kraampjes verkopen het lekkerste eten. Zeker proberen!

In taiwan kun je met verschillende budgetten geweldig eten, van straatkraampjes (goedkoop) tot michelinsterren restaurants en tepanyaki (wat duurder)

Budget[bewerken]

Straatkraampjes en nachtmarkten, hier koop je voor omgerekend 1-2 euro de lekkerste dingen

Medium[bewerken]

De meeste restaurants zijn goed betaalbaar, hier eet je voor tussen de 10-20 euro zeer uitgebreid

Duur[bewerken]

Onder in de 101 tower (Foodcourt) zit een geweldig michelinster restaurant die ding tai fung serveert, proberen waard maar verwacht wel 40-60 euro kwijt te zijn.

Algemeen[bewerken]

In Taiwan zit in bijna elk kantoorgebouw of winkelcentrum een foodcourt, deze zit altijd in de kelder van het gebouw.

Uitgaan[bewerken]

Rond de 101 tower zijn veel leuke discotheken en bars. Houdt er rekening mee dat je in Taiwan bij elke discotheek en elke bar je legitimatie moet laten zien, Nederlands rijbewijs is ook ok.

Barcode,Lounge bar op de 5e (hoogste) verdieping, erg leuk om je avond te beginnen, mix van foreigners en lokale bevolking. Geen entree.

Room18,Als je barcode uit loopt en naar de deur richting de lift kijkt, zit room 18 ongeveer 100 meter verder links. Plafond heeft indrukwekkende verlichting. Entree ongeveer 600NTD (incl. 2 drankjes)

Babe18, Bar van de zelfde eigenaars als de 2 hier boven, voor 600NTD kun je de hele avond gratis drinken (verwacht wacht rijen van 2 uur als je laat bent) beste tijd 21:30 (rijen zijn nog niet begonnen maar duurt niet lang voordat het druk wordt).

Mist,Trendy discotheek in een klein zijstraatje voorbij Babe18.

Carnegies, (enige bar die niet rond de 101 zit) Beetje foute bar met veel amerikanen, woensdag afgeladen vol ivm ladies night (veel prostituees).

note: Woensdag avond is Ladies night in taipei, vrouwen hebben dan gratis entree en gratis drinken, dit brengt veel lokale bevolking naar diverse bars. Donderdag zijn de meeste bars gesloten.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Taipei heeft veel Hostels, hier kun je voor omgerekend 15-20 euro per nacht goed slapen

Medium[bewerken]

Er zit op elke straat wel een hotel (soms meerdere) dus je kunt uitzoeken wat je zelf wilt, er is veel concurrentie dus je kunt betaalbaar best luxe slapen in Taipei. een gemiddeld hotel kosten 50-60 euro per nacht.

Duur[bewerken]

Je zit dan op unieke locaties of bij dure namen (qua hotels) zoals Sheraton, Ritz etc. Hier betaal je zo'n 120-200 euro per nacht.

Tip[bewerken]

Als je naar Taiwan/Taipei op vakantie gaat hoef je geen tandenborstel+tandpasta mee te nemen, elk hotel bied dagelijks een nieuwe wegwerp tandenborstel aan in je (bad)kamer, ik ben geen hotel of b&b tegen gekomen die die niet had.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Taipei is een erg veilige stad, hier kun je gerust met het geld dat je voor een hele week heb gepind op zak lopen zonder dat je bang hoeft te zijn voor zakkenrollers, natuurlijk heeft elk land criminaliteit, maar heb me er nog nooit onveilig gevoeld.

note, Als je in Taiwan blijft vergeet dan niet om Kenting (kending) en Taroko National Park (Bij Hualien) te bezoeken. Zeker de moeite waard.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites