Taalgids Koreaans

Uit Wikitravel

Het Koreaans is de officiële taal van Korea (zowel van Zuid- als van Noord-Korea). Het wordt ook gesproken in Yanbian, een aan Korea grenzend deel van de Volksrepubliek China. In totaal zijn er zo'n 78 miljoen mensen in de wereld die Koreaans spreken, waaronder grote groepen in de voormalige Sovjet-Unie (de Koryo-saram, die de mengtaal Koryo-mar spreken), in de VS, Canada en Japan. Exacte classificatie van het Koreaans staat ter discussie, maar het wordt door velen beschouwd als een isolaat. Sommige linguïsten klasseren het bij de Altaïsche taalfamilie.

Het Koreaanse schrift (Hangul) is alfabetisch en fonetisch. De daarnaast gebruikte Sino-Koreaanse karakters (Hanja) en meer dan 50% van de Koreaanse woordenschat is, al dan niet rechtstreeks, ontleend aan het Chinees op dezelfde manier als Europese talen hun vocabulaire ontlenen aan het Latijn en Grieks.

Handgeschreven hangul op een reclamebord.

Schrift (Hangul)[bewerken]

Hangul is het schrift dat gebruikt wordt om Koreaans te schrijven. In tegenstelling tot het Chinese schrift, is Hangul fonetisch. Het bestaat uit 10 klinkers en 14 medeklinkers die als lettergrepen in een soort vierkantje worden gegroepeerd. Onder leiding van de Koreaanse koning Sejong de Grote (1397-1450) kwam het in 1443 of januari 1444 tot stand en het werd in 1446 voor het eerst gepubliceerd in de Hunmin Jeongeum.

Woordenboek[bewerken]

Basiswoorden[bewerken]

Gebruikelijke uitdrukkingen

열린 
OPEN
닫힌 
GESLOTEN
입구 
INGANG
출구 
UITGANG
미시오 
DUWEN
당기시오 
TREKKEN
화장실 
TOILET
남 
HEREN
여 
DAMES
금지 
VERBODEN

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites