Syrië

Uit Wikitravel
Vlag
Syria flag medium.png
Locatie
LocationSyria.png
Snelle info
HoofdstadDamascus
Bestuursvormrepubliek
MunteenheidSyrische Pond (SYP)
Oppervlakte185.180 km²
Bevolking17,5 miljoen
TaalArabisch
ReligieIslam (70% Soennitisch, 11,5% Alawitisch, 1,5% Ismaelitisch), Druzen (3%), Christenen (14%).
Telefooncode963
Internet TLD.sy
TijdzoneUTC +2

WAARSCHUWING: Raadpleeg hier het actuele reisadvies van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken m.b.t. Syrië. Het actuele reisadvies van het Belgische Ministerie van Buitenlandse Zaken kan u hier raadplegen.

Syrië is een Arabisch land in het Midden-Oosten en is een van de vier landen van de Levant.

Geografie[bewerken]

Het land wordt doorsneden door grote rivieren als de Orontes en de Eufraat. Het bestaat uit een woestijnachtig oosten en een mediterraan westen.

De noria's in Hama

Buurlanden zijn Israël, Jordanië, Irak, Turkije en Libanon.

Kaart van Syrië

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Damascus - de oudste continu bewoonde stad ter wereld
  • Aleppo - een van de oudste steden ter wereld
  • Bosra - met zijn amfitheater
  • Deir Ez Zohr (Raqqa)- authentiek stadje aan de Eufraat
  • Hama - waar de beroemde waterraderen staan
  • Homs - bekende sahabi Khaled bin Walid ligt er begraven
  • Latakia - de badplaats van Syrië
  • Tadmur - de oude Romeinse stad Palmyra
  • Al-Hasakah - een grote stad in het noord-oosten

Geschiedenis[bewerken]

Syrië heeft een lange geschiedenis achter zich. Bewoond door verschillende volkeren in de jaren voor Christus, werd het een Romeinse provincie, Syria. Later ging het over naar hun erfgenamen, de Byzantijnen, die verschillende steden als Antiochië (tegenwoordig het Turkse Antakya, maar vroeger deel van Syrië) en Damascus deden bloeien. Syrië stond toen voor de hele Levant, met name het huidige Syrië, Libanon, Jordanië en Israël.

Het werd veroverd door de Arabieren in de 7e eeuw na Christus. De Arabische dynastie van de Omajjaden vestigde zijn hoofdstad in Damascus en liet er de beroemde Omajjadenmoskee na.

Het graf van Saladin

Syrië kreeg te maken met de kruistochten. De Frankische kruisvaarders bouwden verschillende kruisvaarderskastelen, zoals het Krak des Chevaliers. Dit was ook de periode van de beroemde Saladin, wiens standbeeld nog altijd in Damascus staat. Deze beroemde Arabische veldheer slaagde er in Jeruzalem te veroveren op de christenen.

Nadien kreeg Syrië af te rekenen met Mongoolse invallen. Daardoor verzwakt, kon het makkelijk ingelijfd worden door het Osmaanse Rijk. Toen dat uiteen viel, werd het grote Syrië in twee gesplitst: het noorden werd door de Volkenbond toegekend aan Frankrijk en werd het moderne Libanon en Syrië. Palestina en Transjordanië gingen naar het Verenigd Koninkrijk.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Syrië in 1946 onafhankelijk. In 1958 verenigden Egypte en Syrië zich tot de Verenigde Arabische Republiek, die door Syrië amper 3 jaar later al verlaten werd. In 1963 kwam de Ba'ath-partij aan de macht. In 1970 kwam Hafez al-Assad aan de macht, die het land leidde tot zijn dood in 2000. Toen werd hij opgevolgd door zijn zoon Bashar Al Assad.

Bezienswaardigheden[bewerken]

Er zijn tal van bezienswaardigheden in Syrië, zoals bijvoorbeeld:

  • Abdij van Sint-Simeon - Simeon was een heilige die op een zuil leefde
  • Amfitheater van Bosra - een immens amfitheater in het zuiden van het land
  • Citadel van Aleppo - een onneembaar fort dat boven de stad uittorent
  • Crac des Chevaliers - een oud kruisvaarderskasteel waar Richard Leeuwenhart nog heeft gewoond.
  • Graf van Saladin - de beroemde veldheer
  • De Noria's van Hama - beroemde waterraderen in de Orontes.
  • Omajjadenmoskee - De beroemde Grote Moskee van Damascus
  • Palmyra - de oude woestijnstad
  • Souk van Aleppo - druk, een Oriëntaalse synthese

Islamitische uitstapjes[bewerken]

In Damascus:

  • Omajjadenmoskee - Het hoofd van Hussein b. Ali, kleinzoon van profeet Mohammed zou er liggen, er is een plek met Johannes de Doper en Jezus zou daar komen als hij terugkeert op aarde.
  • begraafplaatsen:
    • De eerste & tweede gebedsoproepers Bilal Habesi en zijn opvolger
    • Zainab binti Ali, kleindochter van profeet Mohammed, een groot complex met koepel met 40.000 ton goud, binnenkant met Italiaans & Frans zilver
    • Saladdin Eyyubi
    • ibn Arrabi

In Aleppo:

  • Voetafdruk van profeet Mohammed
  • Tombe van profeet Zachariya, Zekeriya

In Homs:

  • Tombe van Khaled bin Walid

Hoe naar Syrië reizen?[bewerken]

Administratie[bewerken]

Het paspoort dient nog 6 maanden geldig te zijn na terugkomst. Een visum is te verkrijgen op de ambassade van Syrië in België of het consulaat van Syrië in Nederland.

Crac des Chevaliers
Ambassade in België
Franklin Rooseveltlaan 3
1050 Brussel
02/639.08.13
Consulaat in Nederland
Laan van Meerdervoort 53 D
2517 AE 's Gravenhage
070/346.97.95

Belangrijk! Zorg dat je in je paspoort geen enkel bewijs hebt van een bezoek aan Israël. Doe je een rondreis in de Levant, doe dan Israël aan als laatste land of laat je Israëlische visum en stempel op een apart papiertje zetten. Zelfs dan ben je niet zeker, want als je de grens over komt tussen bv. Israël en Jordanië en dan naar Syrië reist, zullen de Syrische grenswachters merken dat je in Israël bent geweest aan de hand van de Jordaanse grenspost. De toegang tot Syrië zal je dan ontzegd worden. Zeg ook niet dat je van plan bent naar Israël te reizen als je dat wel bent.

Mensen met een Turks paspoort hoeven geen visum te regelen.

Luchtverkeer[bewerken]

Dit was de meest gebruikte wijze zijn om in Syrië te raken. Er zijn twee internationale luchthavens: die van Damascus en die van Aleppo. De tarieven voor die van Damascus zijn het laagste vanuit onze streken.

Citadel van Aleppo

Trein[bewerken]

Er was de mogelijkheid gebruik te maken van de internationale trein Istanboel-Damascus. Door de oorlog is deze verbinding voor onbepaalde tijd buiten gebruik.

Tussen Adana en Aleppo was een directe verbinding. Houdt rekening met lange wachttijden aan de grens, omdat de hele trein uit moet stappen voor de paspoortcontrole.

Twee keer in de week rijdt ook een trein tussen Damascus en Amman. Het is echter aan te raden de bus te nemen voor deze route.

Bus[bewerken]

Er was een bus van Istanboel naar Aleppo die een volle dag over over de afstand deed. Vanuit Gaziantep werden compleet verzorgde trips georganiseerd.

Vanuit Amman reden comfortabele bussen naar Damascus en omgekeerd. De witte JETT-bussen hebben touroperators die hulp bieden bij de grensovergang.

Auto[bewerken]

Vanuit Vlaanderen en Nederland duurt een rit ongeveer 70 tot 73 uur, non-stop. Formaliteiten aan de grenzen niet inbegrepen.

Hoe in Syrië reizen?[bewerken]

Taxi[bewerken]

Alle gereguleerde taxi's hebben een meter. Meestal wil men een prijs overeenkomen met een toerist, maar dring aan op het gebruik van de meter.

Bus[bewerken]

Men beschikt over comfortabele bussen met airconditioning voor lange afstanden.

Trein[bewerken]

De belangrijkste treinverbinding was die tussen Damascus en Aleppo, die langs de steden Homs en Hama gaat. Verder was er een verbindingen tussen Lattakia en Aleppo. Treinen vertrekken ongeveer 3 tot 4 keer per dag en kunnen een comfortabele optie zijn. Geef wat extra geld uit voor een eerste klas kaartje aangezien in deze klasse meestal wel airco aanwezig is. Vooral de verbinding tussen Lattakia en Aleppo biedt mooie uitzichten.

Abdij van Sint-Simeon

Kopen[bewerken]

Munteenheid[bewerken]

De munteenheid is de Syrische Pond (SYP). In maart 2008 kreeg je voor 1 Euro = 79,01153 Syrische Pond, en 1 Syrische Pond (SYP) is dus = 0,01266 Euro (EUR) waard.

Wat te kopen?[bewerken]

Syrië kan u zeker bekoren met allerlei fijne waren zoals juwelen, lederwaren, kruiden, kledij,... Zoals in de meeste Arabische landen dient er vaak afgedongen te worden. Doe dit ook, anders verlies je het respect van de verkoper en betaal je een te hoge prijs.

Horeca[bewerken]

Eten[bewerken]

De Syrische keuken behoort tot de Levantijnse traditie en dat wil zeggen een gevarieerde en uitgebreide keuken, eten is in Syrië spotgoedkoop. Vegetarische maaltijden zijn mogelijk, zoals falafel.

Vaak wordt er schaap en lam gegeten, zoals kibbeh (lam met geplette granen). Dit wordt voorafgegaan door een mezze, allerlei kleine voorgerechten die tegelijk worden opgediend. Hier zit o.a. tabouleh tussen (salade van gehakte peterselie met tomaten, sesamolie, gebroken tarwe en citroensap), hoummous (puree van kikkererwten), kounafa (gebakje met vulling van pistache, kaas en room), enz...

  • Het grootste restaurant van de wereld is het Damascus Gate Restaurant en telt maar liefst 6.014 zitplaatsen, het restaurant staat in het Guinness-boek of records.

Drinken[bewerken]

In principe is het water uit de kraan drinkbaar. Toch is het veiliger dit niet te proberen en water in flessen te kopen. Voor de prijs hoef je het niet te laten: voor 25 SYP heb je al anderhalve liter (35 cent).

Heel lekker zijn plaatselijke dranken, zoals muntthee of een drank gemaakt van dadels.

Alcohol is lang niet overal te verkrijgen. Met name in christelijke wijken zijn gelegenheden te vinden waar geïmporteerde wijn en bier geschonken worden.

Slapen[bewerken]

Middenklassehotels in Syrië zijn helemaal niet duur. Een tweepersoonskamer heb je al voor 500 SYP. In meer luxueuze hotels betaal je al snel Westerse prijzen.

Veiligheid[bewerken]

Reisadvies[bewerken]

Omwille van het onvoorspelbaar en gewelddadig karakter van de gebeurtenissen in de zomer van 2011 in vrijwel alle Syrische steden, en de daaropvolgende oorlog, worden alle reizen naar Syrië afgeraden.

Criminaliteit[bewerken]

Syrië is een politiestaat, dit onderdrukkingsapparaat zorgt er wel voor dat de toerist in Syrië relatief veilig is. Criminaliteit wordt ook als een schande gezien voor het land.

Politieke situatie[bewerken]

Het is in het algemeen onverstandig om politieke statements te doen, of die nu gaan over Syrië of de internationale politiek.

Gezondheid[bewerken]

Men dient de nodige voorzorgen te nemen. Hoewel in principe drinkbaar, kun je best het water uit de kraan laten. Koop liever ongeopende flessen water.

Er is een beperkt risico op malaria in het noorden, aan de grens met Turkije en Irak, enkel van mei tot oktober. Voor vertrek kan men best een kuur volgen met Nivaquine. Raadpleeg uw arts.

Meer info[bewerken]

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Werelddelen