Sulawesi

Uit Wikitravel

Sulawesi, vroeger Celebes genoemd, is een eiland en een regio van Indonesië.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Bunaken - Maritiem natuurpark met een van 's werelds beste mogelijkheden om te duiken.
  • Tana Toraja - Hooglanden, beroemd om de opmerkelijke begrafenisriten die de bevolking er op nahoudt.
  • Togian-eilanden - Duikbestemming ver van de drukke toeristische bestemmingen.
  • Wakatobi, ook wel Tukang Besi-eilanden genoemd, een ver van de gebaande paden, tropische, luxe duikbestemming.
  • Banggai-eilanden, prachtig ongerept duikgebied, maar helaas nog zonder overnachtings-accommodatie.

Info[bewerken]

Sulawesi's moeilijk begaanbare terrein en enorme grootte (174.600 km²) hebben tot gevolg gehad dat het eiland een grote diversiteit aan volken en culturen heeft. Pas rond 1910 werd het gebied van de Toraja's door de Nederlanders gekoloniseerd. Er worden meerdere talen gesproken en men belijdt Christelijk, Moslim, Hindoeistisch en animistisch geloof (om niet te spreken van de verschillende mengvormen hiervan).

Taal[bewerken]

Op Sulawesi en omringende eilanden worden meer dan 50 talen gesproken waaronder Makassaars, Buginees, Toraja en Gorontalees. Het Indonesisch is voor velen de tweede taal en als nationale taal de belangrijkste taal voor onderlinge communicatie. Opmerkelijk genoeg lopen er met name in Tana Toraja nogal wat mensen rond die Frans of Italiaans spreken, mogelijk omdat het nu juist in meerderheid Fransen en Italianen zijn die als toerist de regio bezoeken

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Sulawesi's voornaamste toegangspoort is Makassar, dat frequente vluchten heeft over heel de archipel. Manado fungeert als een secondaire hub, met wat directe vluchten naar Singapore en wat interessante verbindingen oostwaarts naar Ternate en Irian Jaya.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De immense grootte van Sulawesi en de slechte staat van haar wegen maakt het vliegtuig het te prefereren vervoermiddel. Vluchten stralen uit van Makassar en Manado naar alle plaatsen op het eiland.

Per bus[bewerken]

De Trans-Sulawesi Highway strekt zich uit over een afstand van meer dan 3900 kilometer en verbind Makassar met Manado. Ondanks de pretentieuze naam is de weg smal, bochtig, gevaarlijk en slechts gedeeltelijk afgewerkt. Het kost dan ook enkele dagen om van Manado naar Makassar te reizen of andersom.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Centraal-Sulawesi wordt geplaagd door sporadisch ethnisch geweld, met bomaanslagen en gewelddadige rellen in Poso, Palu en Tentena als militante Christelijke en Islamitische facties strijden. Zuid-Sulawesi en Zuidoost-Sulawesi hebben ook wat onrust ervaren. Noord-Sulawesi is in het algemeen rustig.

Rondom[bewerken]