Sulawesi

Uit Wikitravel
Indonesië : Sulawesi

Sulawesi, vroeger Celebes genoemd, is een eiland en een regio van Indonesië.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Gorontalo
  • Makassar (Ujung Pandang) — Hoofdstad van het Zuiden en Sulawesi's grootste stad.
  • Manado — Trotse, Protestante hoofdstad van het noorden en de toegangspoort naar Bunaken
  • Palu

Andere gestemmingen[bewerken]

  • Bunaken - Maritiem natuurpark met een van 's werelds beste mogelijkheden om te duiken.
  • Tana Toraja - Hooglanden, beroemd om de opmerkelijke begrafenisriten die de bevolking er op nahoudt.
  • Togian-eilanden - Duikbestemming ver van de drukke toeristische bestemmingen.

Info[bewerken]

Sulawesi's moeilijk begaanbare terrein en enorme grootte (174.600 km²) hebben tot gevolg gehad dat het eiland een grote diversiteit aan volken en culturen heeft. Pas rond 1910 werd het gebied van de Toraja's door de Nederlanders gekoloniseerd. Er worden meerdere talen gesproken en men belijdt Christelijk, Moslim, Hindoeistisch en animistisch geloof (om niet te spreken van de verschillende mengvormen hiervan).

Taal[bewerken]

Op Sulawesi en omringende eilanden worden meer dan 50 talen gesproken waaronder Makassaars, Buginees, Toraja en Gorontalees. Het Indonesisch is voor velen de tweede taal en als nationale taal de belangrijkste taal voor onderlinge communicatie.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Sulawesi's voornaamste toegangspoort is Makassar, dat frequente vluchten heeft over heel de archipel. Manado fungeert als een secondaire hub, met wat directe vluchten naar Singapore en wat interessante verbindingen oostwaarts naar Halmahera en Irian Jaya.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De immense grootte van Sulawesi en de slechte staat van haar wegen maakt het vliegtuig het te prefereren vervoermiddel. Vluchten stralen uit van Makassar en Manado naar alle plaatsen op het eiland.

Per bus[bewerken]

De Trans-Sulawesi Highway strekt zich uit over een afstand van meer dan 3900 kilometer en verbind Makassar met Manado. Ondanks de pretentieuze naam is de weg smal, bochtig, gevaarlijk en slechts gedeeltelijk afgewerkt.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Centraal-Sulawesi wordt geplaagd door sporadisch ethisch geweld, met bomaanslagen en gewelddadige rellen in Poso, Palu en Tentena als militante Christelijke en Islamitische facties strijden. Zuid-Sulawesi en Zuidoost-Sulawesi hebben ook wat onrust ervaren. Noord-Sulawesi is in het algemeen rustig.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites