Sukhothai

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Sukothai)
Eeuwenoude Boedhabeelden in het historische park van Oud-Sukhothai.

De stad Sukhothai is de hoofdstad van de gelijknamige provincie en is in het noorden van Thailand gelegen. Niet ver, op circa 12 km afstand, ligt Oud Sukhothai, één van de voormalige hoofdsteden van het oude Siam.

De stad telde in 2000 bij de volkstelling 35.706 inwoners. Sukhothai is vooral interessant als overnachtingsstad voor een bezoek aan Oud Sukhothai. Oud Sukhothai met zijn Historical Park is een van de meest indrukwekkende monumenten uit Zuidoost-Azië, en staat daarom op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Arriveren[bewerken]

Bus[bewerken]

Hoewel het busstation van Sukhothai klein is, kun je er van alle windstreken aankomen. De luxebussen Chiang Mai - Bangkok doen het station verschillende keren per dag aan. Verder zijn er de hele dag door ieder uur streekbussen naar Phitsanulok, Lampang, Mae Sot, Tak, Chiang Mai en Kamphaeng Pet.

Auto[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Het kleine vliegveld wordt bediend door Bangkok Airways met vluchten uit Bangkok en Chiang Mai.

Rondreizen[bewerken]

Vanaf het busstation rijden er songtaews als gedeelde taxi naar de bestemmingen van keuze zowel naar Oud als Nieuw Sukhothai. Er rijdt de hele dag, om het kwartier een open bus tussen Oud en Nieuw Sukhothai op en neer. In Oud Sukhothai zijn vele (brom)fietsverhuurders aanwezig waar je voor minder dan 50 cent per dag een fiets kunt huren of voor € 4 per dag een brommer.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites