Snelle bijdrage gids

Uit Wikitravel

Wikitravel is de eerste volledige, up-to-date en betrouwbare wereldwijde reisgids. Hij is gebouwd in samenwerking met Wikitravellers van over de hele wereld, en jouw bijdrage zal maandelijks gezien worden door 7 miljoen reizigers!

Binnen enkele minuten kun jij een waardevolle bijdrage leveren aan Wikitravel. Voor informatie over autersrechten: Wikitravel:Auteursrechten.

Hoe?[bewerken]

Voeg een vermelding toe

1. Voeg een vermelding toe. Artikelen op Wikitravel hebben verschillende Secties: Bekijken, Doen, Kopen, Eten, Drinken, Overnachten. We zijn bezig met het ontwikkelen van een gemakkelijk te gebruiken pop-up scherm, maar momenteel kun je een vermelding plaatsen door op Bewerken te klikken. Vul de secties in volgens onze richtlijnen en klik op Opslaan. Een voorbeeld vind je hier:

  • Naam van restaurant (Alternatieve naam), Adres (Route), +31 12 3456 7890 (, fax: +31 12 3456 7890), [1]. 18:00-21:00. Informatie over het restaurant. € 150 en hoger. (latitude,longitude) edit

Nu heb je bijgedragen aan Wikitravel en heb je andere Reizigers geholpen!

  • Wat toe te voegen. Kies elke attractie, park, uitzicht, bar, cafe of restaurant waar je enthousiast over bent en waarover je informatie wilt delen. Het moet een plek zijn die je kent of hebt bezocht, maar het maakt niet uit of je er bent geweest tijdens een reis, of dat je er woont. Je hoeft geen expert te zijn. Jou ervaring en perspectief is belangrijk voor anderen.
  • Hoe beschrijf je het. Beslis wat voor persoon de plek zou willen bezoeken, en wat de redenen zijn voor dit bezoek. Iedereen heeft andere interesses, van vogels spotten tot skydiven, van gezellige kroeg tot hippe nachtclub. Help andere reizigers te vinden waar ze naar op zoek zijn. Wanneer jij het leuk vind, wat maakt het dan zo interessant voor jou? Wanneer jij weet hoe je er moet komen, of wanneer, voeg dat dan ook toe. Gebruik geen ‘ik’, ‘mijn’, ‘ons’ of ‘wij’ in de beschrijving. Maar schroom niet om ‘je’ of ‘jij’ te gebruiken.
Bewerk een pagina

2. Bewerk een pagina. Je kunt elk artikel op Wikitravel bewerken door simpelweg op de “Bewerken” link te klikken. Je ziet de tekst dan geformatteerd in Wiki markup. Het helpt ons allemaal wanneer je de regels en richtlijnen en het Stijlhandboek volgt. Echter, nog belangrijker dan het volgen van alle richtlijnen is om erin te duiken en iets te schrijven – er zijn later altijd mensen die je kunnen helpen met het formatteren! Voeg je woonplaats toe, of een plek die je vaak bezoekt!

  • Vind het juiste artikel. Wikitravel artikelen zijn vernoemd naar hun locatie op de aardbol. Selecteer het beste artikel gebaseerd op waar die attractie is. Wanneer het buiten een stad of dorp is, plaats je het bij de plek waar reizigers normaal gesproken zouden verblijven wanneer ze er op bezoek gaan.
  • Vind de juiste sectie. Bekijken voor bezienswaardigheden. Doen voor activiteiten. Drinken voor nachtclubs, cafe’s en barretjes, Eten voor restaurants, eetcafe’s, en fast food. Meer in Waar kan je het steken en de standaard artikel sectie gids.

3. Creëer een pagina. Soms bestaat de plek die je wilt beschrijven of toevoegen niet. Duik erin en start een artikel. Zorg wel dat je eker weet dat de pagina nog niet bestaat of dat de informatie niet in een ander artikel te vinden is. Zoek naar de naam van je geplande pagina, en kijk wat je tegenkomt. Wanneer je een nieuwe pagina creëert, wordt je gevraagd welk template je wilt gebruiken. Nieuwe pagina’s kunnen gecreëerd worden als regios, steden, buurten, en districten; voor reisonderwerpen (inclusief taalversies); en als Reisroutes. Creëer alsjeblieft geen nieuwe artikelen voor hotels, restaurants of bezienswaardigheden; deze dienen te worden toevoegt aan een bestaande locatie. Bekijk Wat is een artikel? voor meer informatie.

4. Meld je aan. Iedereen kan een bijdrage leveren op Wikitravel maar een eigen Account levert past echt “’voordelen”’ op:

  1. Mogelijkheid om te communiceren met andere schrijvers over jouw bewerkingen en reistips.
  2. Mogelijkheid om reclame uit te zetten in je Voorkeuren.
  3. Waardering voor je reisadviezen, die aan jou persoonlijk gericht zijn in plaats van aan zomaar een IP adres.
  4. Je bijdrages worden meer vertrouwd omdat je bekend raakt bij de andere Wikitravelers.

Voorkom[bewerken]

  • Bewerken van sectie headings - zelfs als je het er niet mee eens bent. Wikitravel gebruikt een standaard template voor elk artikel.
  • Schrijven over cultuur. Wikitravel artikelen hebben vaak Respect of Begrip secties, waar cultuur ruimschoots aan bod komt. Echter, je kunt het beste praktische adviezen en suggesties geven, en de reizigers de cultuur zelf laten ontdekken wanneer ze op de plek zijn.
  • Schrijven over dingen die je niet leuk vind. Verspil geen tijd op Wikitravel met het vertellen over plaatsen waar reizigers niet heen moeten gaan. Het delen van ervaringen over plaatsen waar reizigers wel heen zouden willen gaan is zoveel waardevoller!
  • Encyclopedisch of promotie taal. Schrijven dat iets “fantastisch’’ of ‘’het beste’’ is kan nutteloos zijn voor een lezer die andere interesses heeft dan jij. Vergeet niet te bedenken waarom “jij” iets leuk vind, en beschrijf het met de normale woorden die je zou gebruiken. Wordt geen toeristen bureau, of neutraal adviseur alleen omdat je in een gids aan het schrijven bent. Je natuurlijke gesprekstoon, en authentieke interesse in wat je wilt beschrijven is wat we proberen vast te leggen!

Verder[bewerken]

Wanneer je meer betrokken wilt raken of meer wilt leren over Wikitravel, kun je beginnen met het lezen van het Stijlhandboek, en de help bestanden. Deze geven je een diepgaande omschrijving. Ook zou je eens naar enkele ster artikelen kunnen kijken.

Bekijk ook[bewerken]

Sjabloon:WikitravelDoc

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen