Slowakije

Uit Wikitravel
Europa : Centraal-Europa : Slowakije
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Lo-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Bratislava
Regering parlementaire democratie
Munt Euro
Oppervlakte 48.845 km 2
Bevolking 5.439.448 (Schatting Juli 2006)
Taal Slowaaks (officieel), Tsjechisch (de facto tweede taal)
Religie Rooms-Katholiek 60,3%, Atheïst 9,7%, Protestant 8,4%, Orthodox 4,1%, Anders 17,5%
Elektriciteit 220V/50Hz (Europese stekker type E)
Oproepcode +421
Internet TLD .sk
Tijdzone UTC +1

Slowakije / Slovakije [1] (Slowaaks: Slovensko), voorheen Slowaakse Republiek, is een land met vele buren in Centraal-Europa. Het is omgeven door Oostenrijk in het westen, Tsjechië in het noordwesten, Hongarije in het zuiden, Polen in het noorden en Oekraïne in het oosten.

Met meerdere middeleeuwse gotische en barokke dorpen, negen nationale parken, vele grotten, goed bewaarde volkscultuur, architectuur en tradities, een levendige en kosmopolitische hoofdstad en waarschijnlijk het grootste aantal kastelen en burchten per inwoner van de hele wereld, is er voor iedere reiziger die op zoek is naar cultuur, geschiedenis en natuur iets te vinden in Slowakije.

Begrijpen[bewerken]

Het grootste deel van het centrale en noordelijke deel van Slovakije is heuvelachtig of bergachtig. Gerlachovský štít in de Hoge Tatra, is met 2655 m is het hoogste punt. Het Tatragebergte in het noorden, gedeeld met Polen heeft vele meren en dalen. Het laagland is in het zuiden, met als laagste punt de rivier Bodrog, met het laagste punt 94 m boven zeeniveau.

Slowakije is zoals eerder gezegd een land met een enorm aantal middeleeuwse kastelen gebouwd op de rotsen of op het land en ook een land van grotten. Er zijn ongeveer 180 kastelen en ruïnes. Enkel een klein aantal van de 3000 grotten is toegankelijk voor publiek. De meeste zijn karstgrotten maar er is ook een ijsgrot en een van werelds grootste aragonietgrotten toegankelijk voor het publiek.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Tot 1918 was Slowakije onderdeel van Oostenrijk-Hongarije en viel het onder het Hongaarse deel. Van 1918-1939 was het een onderdeel van Tsjecho-Slowakije dat na de Eerste Wereldoorlog ontstond. In de periode 1939-1945 was het als Slowaakse Republiek formeel een zelfstandige staat, in de praktijk een satelliet van Nazi-Duitsland. Van 1945-1992 was het weer onderdeel van Tsjecho-Slowakije. Op 1 januari 1993 splitste Tsjecho-Slowakije zich in Tsjechië en Slowakije.

Sinds 1 mei 2004 is Slowakije één van de lidstaten van de Europese Unie, nadat de bevolking op 18 mei 2003 in een referendum voor toetreding stemde. Een maand eerder, op 29 maart 2004, trad Slowakije toe tot de NAVO. Op 21 december 2007 trad Slowakije toe tot de Schengen-zone, wat vrij verkeer mogelijk maakt tussen Slowakije en haar buurlanden, met uitzondering van Oekraïne.

Geografie[bewerken]

Slowakije bestaat voor het grootste gedeelte uit berggebieden, die allemaal deel uitmaken van de Beskiden en de Karpaten. Alleen het zuidwestelijke deel en in het uiterste zuidoosten zijn er laaggelegen gebieden, die tot de Pannonische vlakte behoren.

De berggebieden kunnen ruwweg in twee groepen verdeeld worden; die ten noorden van de vallei van de rivieren de Váh en de Hornad, en het gebied ten zuiden daarvan. Ten noorden ervan bevinden zich van west naar oost; de Kleine Karpaten (op de grens met Tsjechië), (deels) de Kleine Fatra, de Tatra (op de grens met Polen), die weer wordt onderverdeeld in de Westelijke, Hoge, en de Belianske Tatra. Ten zuiden van de vallei bevinden zich (deels) de Grote Fatra, Lage Tatra en het Slowaaks Ertsgebergte. In veel berggebieden bevinden zich veel populaire wintersportgebieden, vooral in de Hoge Tatra. In dit laatste gebergte bevindt zich ook de hoogste berg van Slowakije; de Gerlachovský štít (2.655 m) en de Kriváň, die voor Slowakije een belangrijke symbolische betekenis heeft.

De belangrijkste rivieren zijn de Donau, de Kleine Donau, de Váh, de Hron en de Hornad, alsmede de bronrivieren van de Bodrog in het zuidoosten.

Regio's[bewerken]

Kaart van Slovakije met regio's

West-Slovakije
Bratislava, Donau, lagere rivierdalen
Centraal-Slovakije
Banská Bystrica, middeleeuwse mijnbouw, nationale parken
Oost-Slovakije
Košice, Prešov, bergen, kastelen

Steden[bewerken]

Als u van bergen en natuur houdt dan zijn de Hoge en de Lage Tatra zeker de moeite waard. De Hoge Tatra bestaat voornamelijk uit hoge jonge bergen en er is weinig begroeiing, omdat in de Hoge Tatra een alpine klimaat heerst. De Lage Tatra bestaat uit lagere oudere bergen en er is meer begroeiing, zoals naaldbomen.

Vysoké Tatry
  • Nationaal park Slovaaks paradijs - Slovenský Raj
  • Vysoké Tatry - Hoge Tatra
  • Vlkolínec
  • Spissky Hrad
  • Nizke Tatry
  • Slovaakse Karst

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Vanaf het vliegveld van Amsterdam, Schiphol, vliegen maatschappijen in ieder geval regelmatig naar de hoofdstad.
En ook vanaf het vliegveld van Brussel Airport zijn verschillende vluchten te boeken.

Voor vluchtinformatie naar andere steden in het land kijk je bij de artikelen van die stad.

Per Trein[bewerken]

De eenvoudigste manier om Slovakije te bereiken is per trein vanuit het westen via Wenen in Oostenrijk. Bratislava is een uurtje rijden via een exprestrein of een lokale trein. Ofwel via Kittsee of Marchegg.

Treinen rijden ook via Slovakije naar Tsjechië, Polen, Hongarije en Oekraïne. Naar Oekraïne rijden met de trein is wel niet aan te raden omdat het onderstel dan wordt gewisseld en de veiligheidsmaatregelen de overgang enorm vertragen.

Treinreizen kunnen ondanks de opkomst van de budgetluchtvaartmaatschappijen nog steeds een goedkope en zeker gerieflijke optie voor vervoer zijn.

Momenteel zijn in België online alleen tickets te bestellen voor de buurlanden en een paar populaire steden wat verderop. Overige tickets kunnen alleen maar telefonisch of aan de balie worden aangeschaft.

Het is echter wel goed mogelijk om je treinreis vanaf huis uit te stippelen. De sites die hieronder staan vermeld geven niet alleen informatie over de reizen vanuit de Benelux maar ook bijvoorbeeld de treinverbindingen tussen Moskou en Madrid.

Via deze link kom je op de site van de Belgische spoorwegen: [2].

Dit is het online Internationale loket van de Nederlandse Spoorwegen: [3].

Zowel in België als in Nederland is het in alle treinen verboden te roken.

Per Auto[bewerken]

Met de auto door Slowakije reizen is goed te doen. De wegen zijn van redelijke tot goede kwaliteit. Er word op het moment veel aan nieuwe snelwegen en hoofdwegen gewerkt om deze uit te breiden of te vernieuwen.

Maximumsnelheid (km/u)
Type voertuig Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom Autosnelwegen
Personenauto, motor 50 90 130
Personenauto met aanhangwagen 50 90 90

  • Minimumsnelheid snelwegen is 80km
  • Op autosnelwegen en autowegen is een tolvignet verplicht. Het tolvignet moet (vanuit binnen gezien) in de rechterbovenhoek van de voorruit geplakt worden.

Verkeersregels.

  • Alcohol: 0,0%
  • Uitrusting: Gevarendriehoek, verbandtrommel en veiligheidsvestje verplicht
  • Verlichting: Dimlicht is overdag altijd verplicht.
  • Keren: Het is verboden om te keren op een kruispunt.
  • Winter: Winterbanden verplicht in winterse omstandigheden. Het is ook verplicht om sneeuwkettingen mee te nemen. Spijkerbanden verboden.
  • Parken: Het is verboden binnen 30m voor en 5m achter een tram-of bushalte te stoppen. Parken verboden bij een witten streep langs de weg. Bij een onderbroken witte streep aan beperkingen gebonden.
  • Overnachten: Is verboden langs de kant van de weg.

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Trein[bewerken]

Treinen zijn veruit de beste optie om te reizen door Slovakije als je geen eigen auto hebt of wil gaan huren. Het treinnetwerk is uitgebreid, de enige uitzondering is centraal zuid Slovakije waar de bussen meer efficiënt zijn. Treinen zijn goedkoop, betrouwbaar en proper. Kies voor een IC (InterCity) trein als je comfortabel wil reizen. IC treinen verbinden Bratislava, Žilina, het Tatragebergte en Košice. Deze zijn wat duurder maar sparen je een overbevolkte trein, de gewone treinen zijn dikwijls vol vooral op vrijdag en zaterdag. Kijk uit voor zakkenrollers in de grote stations en let op je bezittingen als je slaapt in de trein of nachttrein.

Taal[bewerken]

Slowaaks is in heel Slowakije de officiële taal. In de grensgebieden met Tsjechië wordt door de Tsjechische minderheid Tsjechisch gesproken. Maar Slowaaks en Tsjechisch zijn zo verwant aan elkaar dat een Slowaak een Tsjech kan verstaan en andersom. In de grensgebieden met Hongarije woont een redelijk grote Hongaarse gemeenschap die Hongaars spreekt. Ook wordt er in het uiterste oosten van Slowakije Oekraïens gesproken. Duits kan in Slowakije ook gebruikt worden. De kennis van het Engels is onder jongeren beduidend beter dan die van de oudere bevolking.

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland