Sitges

Uit Wikitravel
Zicht op Sitges

Sitges is een heerlijke mediterrane kuststad en badplaats, ongeveer 35 km ten zuidwesten van Barcelona, in Catalonië, Spanje. Sitges is een badplaats met veel stranden en uitstekende toeristische voorzieningen. Erkend als een van de meest charmante steden aan de Catalaanse kust met een mild en gematigd microklimaat, wat betekent dat bezoekers elke maand van het jaar van benijdenswaardige temperaturen kunnen genieten. Sitges heeft een van de meest levendige en hipste gay scènes aan de kust. De stranden zijn zeer kleurrijk en leuk! De stad die op de Middellandse Zee uitkijkt heeft grote lanen, smalle straatjes, vier musea en de prachtige stranden aan de Costa Dorada / Goudkust

Begrijpen[bewerken]

Sitges is een groot dorp behorend tot de Garraf, in de provincie Barcelona. Het heeft meer dan 28.000 inwoners op meer dan 44 km ², waarvan ongeveer 30% buitenlanders, dat geeft de stad een speciaal karakter en charme. Sitges is een maritieme stad. Het heeft een uitgebreide toeristische voorzieningen en met drie jachthavens is het de stad met de meeste jachthavens in Spanje. Naast de toeristische sector zijn veel inwoners werkzaam in de visserij en de schoenenindustrie, later zijn veel economische activiteiten verdwenen (behalve kleine werkplaatsen). Deze stad werd herbouwd in de vorige eeuw, in het kader van het toerisme.

Arriveren[bewerken]

La Punta

Vanaf Barcelona:

Per vliegtuig[bewerken]

De dichtstbijzijnde internationale luchthaven is Barcelona / El Prat de Llobregat (BCN) (Sitges is bereikbaar met de trein). Luchthaven Reus / Tarragona (REU) is een alternatief, voor regionale vluchten (Sitges is bereikbaar met de trein, overstappen in Sant Vicenç de Calders of Vilanova i la Geltrú). De luchthaven van Girona / Gerona (GRO) is meer dan 125 km verderop.

Per trein[bewerken]

De makkelijkste manier is per trein [1] of Rodalies. De reis met de trein (R2) uit Barcelona kost € 3.60 (4 zones van de Barcelona voorstedelijke spoorwegdiensten) en duurt ongeveer 35 minuten. Rechtstreekse treinen vertrekken vanaf de Passeig de Gràcia of Sants stations - van Plaça de Catalunya. Er zijn vier treinen per uur - twee snelle treinen en twee stoptreinen.

Per auto[bewerken]

Er zijn twee routes - hetzij via de C-31 (een lokale weg die kronkelt rond de rotswanden) of de C-32 (een tol snelweg). De C-32 wordt aanbevolen voor snelheid en veiligheid maar het kost € 6,48 (juni 2014) terwijl de C-31 gratis is.

Rondreizen[bewerken]

Maricel

Te voet of met de taxi, Sitges is een charmant klein stadje. Er zijn verschillende buslijnen naar dorpjes in de buurt. Het kan, in het bijzonder tijdens de maanden juli en augustus, interessant zijn om de auto te parkeren in een van de parkings aan de rand van de stad en om te voet naar het het centrum te wandelen.

De beste manier om Sitges te verkennen is via een 'elektrische fiets'. Ze zijn te huur in [2]. Het is gemakkelijk, handig en leuk.

Bekijken[bewerken]

Bekend om zijn uitstekende ligging staat de kerk van Sant Bartomeu i Santa Tecla, beter bekend als "La Punta". De strategische ligging van deze kerk is uitgegroeid tot een van de meest bekende symbolen van Sitges. Aan het einde van de laan, kan men na het beklimmen van de trap richting zee, op de top van de heuvel, het authentiek zicht op de kust bewonderen, voordat men de kerk bezoekt. De structuur van de kerk is heel vreemd want ze heeft twee klokkentorens en beschikt over een wachttoren die de bevolking op tijd moest waarschuwen voor naderend onheil. De gevel is vrij eenvoudig maar de ligging is onvergetelijk. De prachtige omgeving, met zicht op strand en stad, van de kerk van San Bartolome en Santa Tecla is zeker het beeld dat Sitges symboliseert. De kerk, gebouwd in de zeventiende eeuw, maar met vele latere wijzigingen, is opgebouwd in een charmante barokke stijl en het interieur behoudt een aantal renaissance en barokke altaren en een orgel uit 1690.

Andere mooie plekjes in Sitges zijn: El Raco de la Calma, wie van het strand van San Sebastian langs de kerk van Sant Bertomeu en Santa Tecla stapt loopt door El Racó, het mooiste en meest ontspannen plekje van Sitges, waar muzikanten de bezoekers vergasten in een ontspannen sfeer.

Festa Major

De rijke culturele diversiteit maakt het mogelijk om verschillende toeristische routes [3] te zien. Aanbevolen door de toeristische dienst zijn de "Indianos Route", de Modernisme Route, de oude stad, de Terramar Route, de Route de la Malvasia, La Ruta de las Mujeres de Sitges en de Route dels Sentits Garraf in het nabijgelegen Parc del Garraf wordt ook aanbevolen.

Sitges biedt bezoekers niet alleen een mooie kustplaats. Sitges staat ook bekend om zijn vele culturele evenementen en festivals. Internationaal bekend zijn het internationaal filmfestival, het Carnaval, de Gay Pride, Classic Car Rally Barcelona-Sitges, het internationale Tangofestival, maar niet minder aantrekkelijk hoogtepunten als La Festa Major de Sant Bartomeu, de Festa Major de Santa Tecla, El Corpus, La Nit de Foc, Mare de Deu del Carme, De Verema,... Kortom, het is een prachtige plek om een ​​geweldige zomer door te brengen op de prachtige stranden en in de prachtige straten.

Ga naar het rustige strand van San Sebastian en de musea: Maricel, Cau Ferrat.

Cau Ferrat - Dit huis was eigendom van Santiago Russiñol, een modernistisch schilder die veel van het leven gaf aan de beweging. Nu kan je er schilderijen, beeldhouwwerken, enz. bewonderen. De naam komt van Cau, ("plaats") en ferrat, ("gemaakt van ijzer"), omdat hier vele decoratieve voorwerpen zijn gemaakt uit dit materiaal. Dit museum heeft een kleine Picasso, diverse el Grecos, evenals een scala aan Catalaanse modernisten.

Doen[bewerken]

Cala Balmins

Sitges ligt op een unieke locatie aan de Middellandse Zee, beschermd door de Garraf's Parc bergen, Sitges geniet van een ​​uitstekend microklimaat dat het mogelijk maakt om op elk moment van het jaar talloze gebeurtenissen te laten plaatsvinden in deze prachtige kustplaats: zoals het Sitges International Film Festival, carnaval, lokale Feesten, het Theater Festival, Gay Pride, concerten, ... Het uitgebreide en gevarieerde aanbod aan activiteiten gedurende het hele jaar en zijn intense nachtleven rechtvaardigen een bezoek, een onvergetelijke ervaring op cultureel en artistiek vlak.

Sitges Strand Sitges heeft 17 stranden die de kustlijn sieren, een aantal dicht bij het dorpscentrum en andere veel meer verspreid, maar allen hebben de nodige diensten. Er zijn prachtige stranden, kleine baaien, familie stranden, naturisten stranden, ... Stadsstranden zijn gemakkelijk te voet bereikbaar vanaf de prachtige boulevard. Zes van deze stranden zijn onlangs onderscheiden met de ISO 14001-certificering voor de kwaliteit van water, zand, schoonmaakdiensten en redders.

Kopen[bewerken]

Sitges heeft een breed scala aan winkels, het centrum van de stad is vol met kleine winkeltjes. De hoofdstraat, de Parellades, de Cap de la Vila, de Jezusstraat, de Sant Francescstraat,... zijn enkele van de meest commerciële straten van het stadscentrum. Er zijn verschillende ambachtelijke producten te verkrijgen in Sitges, de stad is beroemd om zijn miniatuur reproducties van de meest karakteristieke elementen van de lokale Festa Major.

Iets voorbij El Racó is er een groot plein met uitzicht op de zee en de vuurtoren met een zeer gezellige markt waar men verscheiden accessoires, zoals oorbellen, kleding, armbande, enz. kan kopen.

Eten[bewerken]

Sitges biedt bezoekers een buitengewone keuken aan met mediterrane gerechten. Rijst, verse vis, beroemde Xato, ... en uiteraard tapas. Daarnaast is de Malvasia de Sitges een zoete aromatische dessertwijn, gemaakt van de druivensoort met dezelfde naam. Malvasia de Sitges geniet vandaag internationale erkenning.

Uitgaan[bewerken]

De straten in de buurt van de waterkant zijn gevuld met cafés. Lokale jongeren verzamelen zich op het strand na zonsondergang.

Sitges heeft groot aanbod van bars en plaatsen waar u in het gezelschap van vrienden kunt genieten van een wijntje of een biertje. Enkele namen van de verschillende uitgaansgelegenheden zijn: de Sweet Pacha, Disco Atlantida, maar ongetwijfeld is de plaats bij uitstek van het nachtleven "Sin street - La Calle del Pecado". Deze straat staat bekend om zijn vele bars en uitgaansgelegenheden.

Overnachten[bewerken]

Sitges Hotel Sitges heeft meer dan 5.000 bedden te bieden aan de vele toeristen. Het aanbod omvat alle smaken en prijzen, van grote hotels en grote ketens tot kleine B&B's. Toeristen kunnen ook genieten van een royaal aanbod aan huurappartementen.

Homovriendelijk Sitges[bewerken]

De homo-aanwezigheid is merkbaar in deze charmante stad en haar Carnival Anthe Gay Pride zijn wereldberoemd.

Homovriendelijk Sitges

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites