Sint-Niklaas

Uit Wikitravel
Waasland : Sint-Niklaas

Sint-Niklaas is een stad in Oost Vlaanderen met ruim 70.000 inwoners. De stad heeft de grootste Grote Markt van België. Sinds 1513 vindt er elke donderdag een markt plaats.

Bereikbaarheid[bewerken]

De stad ligt langs de autosnelweg E17 en heeft een spoorwegverbinding met Antwerpen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Grote Markt - vele beschermde huizen rond de Grote Markt, onder andere het neogotisch stadhuis, Het Landhuis op nr 43 en vlak ernaast het oud parochiehuis. Vlakbij staan de Sint Nicolaaskerk en de Onze Lieve Vrouwekerk met het vergulde Mariabeeld.
  • Mercatormuseum - ontdek de schatkamer van Mercator met de origineel aard- en hemelglobe en de wandkaarten van de wereld en Europa. Ook moderne cartografische technieken kunnen hier bekeken worden. Adres: Zamanstraat 49. Toegang van donderdag tot zaterdag van 14 tot 17 uur en zondag van 10 tot 17 uur.
  • Internationaal Exlibriscentrum met meer dan 160.000 exemplaren kleingrafiek.
  • Ste.M Zwijgershoek - de cultuurgeschiedenis van het Waasland wordt op een interactieve manier aangeboden. Adres: Zwijgershoek 14

Doen[bewerken]

  • Zwemvijver De Ster - een domein met speeltuinen, kinderboerderij en een trampolinepark. Lange Rekstraat 30; Tel: 03 776 03 48; [1]
  • Ballons - Het eerste week-end van september stijgen gas- warmelucht- en speciaalevormballons op vanop de grote markt te St Niklaas, een traditie sinds 1948. Bij de randanimatie valt natuurlijk ook wat te beleven.

Winkelen[bewerken]

In het stadscentrum vind je winkels in de Stationstraat en de omgeving van de Grote Markt.

Rommelmarkt - Stationsplein op zaterdagmiddag

Wekelijkse markt - Donderdag

Waasland Shopping Center in de Kapelstraat

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Siniscoop, Stationpslein 4-6; Tel: 03 765 00 10

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Lokeren is een kleine stad vlakbij, waar je ook kan winkelen of natuurwandelingen maken.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites