Sicilië

Uit Wikitravel
Europa : Italië : Sicilië
Sicilië
Hoofdstad Palermo
Inwoners aantal: 5.087.000
per km²: 198
Oppervlakte 25.710 km²
Hoogste punt Etna (3323 meter) m
Provincies Agrigento, Caltanissetta, Catania, Enna, Messina, Palermo, Ragusa, Siracuse, Trapani
Aantal gemeenten 390
Italy Sicily location.png
Etna vanuit Taormina

Sicilië (Italiaans: Sicilia) is een eiland en een autonome regio van Italië. Gelegen in de Middellandse Zee, tussen de, op het Italiaanse vasteland gelegen, regio Calabrië in het noordoosten en het Noord-Afrikaanse land Tunesië in het zuidwesten.

Het eiland is vooral bekend voor de grote aantallen immigranten die het heeft geleverd aan de Verenigde Staten, de oorsprong van de maffia, het toenemende toerisme en de nog steeds zeer actieve vulkaan de Etna.

Taal[bewerken]

Op Sicilië wordt naast het Italiaans ook Siciliaans gesproken, dat nauw verwant is aan het dialect van Calabrië. Het Siciliaans wordt ook wel als afzonderlijke taal beschouwd, met een verscheidenheid aan plaatselijke en regionale dialecten.

Geografie[bewerken]

Tot de autonome regio Sicilië behoren ook de Liparische- of Eolische Eilanden, het eilandje Ustica, de Egadische Eilanden, het eiland Pantelleria en de Pelagische eilanden. De laatste twee liggen voor de kust van Tunesië en horen geologisch tot het Afrikaanse continent.

De regio Messina (in het noordoosten) heeft veel lelijke, verwaarloosde industriegebieden. Het oostelijke deel van het eiland is verder erg ruw en bergachtig, met als hoogste punt de Etna (ong 3.300 m). Het westelijke deel van Sicilië is veel vriendelijker en groen. Hier vindt men citrusplantages, olijf- en wijngaarden. Het landschap is heuvelachtig. Hoewel de historische stadscentra erg interessant zijn, zijn de buitenwijken van de steden onaantrekkelijk. De grote trek vanuit het platteland naar de steden na de tweede wereldoorlog maakte snelle stadsuitbreiding noodzakelijk, waarbij er nauwelijks aandacht was voor planologische beschouwingen.

Steden[bewerken]

De hoofdstad van Sicilië is Palermo, met 653.511 inwoners (november 2013).

Enkele hierboven niet genoemde gemeentes op Sicilië zijn:

Provincies[bewerken]

Bezienswaardigheden[bewerken]

De vulkaan de Etna is een aparte belevenis om te beklimmen.

Sicilië heeft ook veel mooie stranden. Enkele bekende stranden zijn:

Hoe kom je er?[bewerken]

Administratie[bewerken]

Een geldig paspoort of identiteitskaart is noodzakelijk.

Klimaat[bewerken]

Op Sicilië is een Middellandse Zeeklimaat met warme zomers en zachte regenrijke winters. Palermo heeft door zijn ligging (aan de kust, omsloten door bergen) een microklimaat, met hoge temperaturen, uitzonderlijk hoge luchtvochtigheid. Daardoor heeft Palermo vegetatie die je nergens anders op Sicilië aantreft (o.a. kapokbomen, paternosterbomen). De heetste stad op Sicilië is echter Syracuse.

Vervoer[bewerken]

Vanuit de havens van Genua, Livorno, Civitavecchia en Napels vertrekken er boten (navi) naar Palermo op Sicilië. Twee steden op het Italiaanse vasteland bieden een bootverbinding met de Siciliaanse stad Messina, namelijk Reggio di Calabria en Villa San Giovanni.

Luchtvaart[bewerken]

Het vliegtuig wordt het meest gebruikt om Sicilië te bereiken. De internationale luchthavens zijn er in Catania en Palermo. Ook van en naar Trapani en Comiso zijn er directe vluchten naar Europese en binnenlandse bestemmingen. Ook de eilanden Pantelleria en Lampedusa hebben (kleine) vliegvelden. Deze zijn enkel vanuit andere Italiaanse bestemmingen te bereiken.

Eten en drinken[bewerken]

De Siciliaanse keuken maakt veel gebruik van groente (aubergine, courgette, paprika, enz.), verse vis in de kuststreken en vlees/wild in het binnenland.

Slapen[bewerken]

  • Vecchia Masseria Charme&Relax, C/da Cutuminello Km 68 S.S. 117 bis, 95041 Caltagirone (CT), 0039 333 873 5573 (), [1].  edit

Kopen[bewerken]

Munteenheid[bewerken]

De munteenheid op Sicilië is, net als in de rest van Italië, de euro.

Winkelen[bewerken]

Bekende aantrekkelijke artikelen zijn keramiek, schoenen, tassen en z.g. "Pupi" (metalen poppen). Winkels, ook in de grote steden, zijn echter veelal gesloten van 13.00 tot 16.00 of 17.00 uur.

Regio's van Italië (Noordwest-Italië · Noordoost-Italië · Midden-Italië · Zuid-Italië)

Abruzzen (Abruzzo) · Apulië (Puglia) · Basilicata · Calabrië (Calabria) · Campanië (Campania) · Emilia-Romagna · Friuli-Venezia Giulia · Lazio (Lazio) · Ligurië (Liguria) · Lombardije (Lombardia) · Marken (Marche) · Molise · Piëmont (Piemonte) · Sardinië (Sardegna) · Sicilië (Sicilia) · Toscane (Toscana) · Trentino-Zuid-Tirol (Trentino-Alto Adige) · Umbrië (Umbria) · Valle d'Aosta · Veneto

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites