Siófok

Uit Wikitravel

Siófok is een stad in Hongarije, de grootste badplaats aan het Balatonmeer. De stad heeft ongeveer 22.460 inwoners op een oppervlakte van 124,66 km², hiermee is het de grootste stad aan het meer. Siófok ligt in het comitaat (megyék) Somogy. De rivier de Sió stroomt ook door Siófok. De afstand tot de hoofdstad Boedapest is 100 kilometer en de stad ligt op 124 meter hoogte.

Info[bewerken]

Siófok bestaat eigenlijk uit 2 aparte delen met daar tussenin de spoorlijn, die richting het noord oosten naar Boedapest en richting het zuid westen naar Venezie gaat. Het "rustige" deel is het oude centrum op ongeveer 500 meter afstand van het meer, ook wel het zakencentrum van Síofok genoemd door de aanwezigheid van vele banken, maar in de zomer ook een aantal leuke terrasjes. Bezienswaardigheden hier zijn het Centraal Station en de oude watertoren, waar nu de VVV in is gevestigd.

Aan de andere kant van het spoor ligt de haven en de Petófy Setany ut, in de zomer ook wel de barstraat genoemd. In de winter is deze straat volledig dichtgetimmerd, maar vanaf eind april beginnen daar de vele terrasjes, barretjes, restaurants en discotheken weer open te gaan. Ieder jaar in mei gaat ook de Coca Cola Beach open, die achter de barstreet ligt aan het water. Hier kan je voor rond de 3 euro de hele dag in de zon liggen en van verschillende internationale DJ's genieten. In de zomer zijn aanraders de La Siesta en Renegade pub.

Siófok heeft vele hotels, appartementencomplexen en campings waar relatief goedkoop geboekt kan worden en de prijzen in de restaurants en kroegen zijn ook een stuk lager dan in Nederland.

In de zomer komen dan ook meer dan honderdduizend toeristen, voornamelijk jongeren, om te zonnen en te feesten uit Nederland, Duitsland en de omringende landen.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Buiten zonnen en feesten is er nog veel meer te doen in Siófok. Op de hoofdstraat, (Fö ut 113) zit tegenover het voetbalstadion het kantoor van Siofokactive die extreme sporten organiseert zoals: paintball, wakeboard en waterski, sky-diving, rallyrijden maar ook trips naar Boedapest, zeilen en kroegentochten. deze en meerder activiteiten maar ook fiets,- auto,- en zeilbootverhuur kunnen allemaal ter plaatse geboekt worden of via hun website. Leuke kanttekening: Ze spreken gewoon Nederlands

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites