Shkodra

Uit Wikitravel
Europa : Balkan : Albanië : Shkodra

Shkodra (soms ook Shkodër genoemd) is een stad in het noordwesten van Albanië. De stad ligt aan het Meer van Shkodër. Nabij de stad bevindt zich de Samenvloeiing van de rivieren Bunë en Drin. Shkodër is één van de oudste en belangrijkste steden van Albanië en telt 92.257 inwoners (schatting 2009).

Begrijpen[bewerken]

Shkodra was van oorsprong een Illyrische hoofdstad, het werd het centrum van de Illyrische Labeatstam. Later werd het een Romeinse kolonie, en nog later ging het deel uitmaken van het Byzantijnse Rijk. De Serviërs veroverden de stad in de 7e eeuw en in de 14e eeuw werd het verkocht aan Venetië maar de Turken veroverden het in 1479. Onder Turkse heerschappij kreeg het de naam Iskenderiye. In de 19de eeuw werd Shkodra het bestuurscentrum van een vilajet (regio) dat een groot deel van de westelijke Balkan besloeg.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

De treinreis naar Shkodër vanuit het zuiden is, voor wie veel tijd heeft en niet te veel op comfort gesteld is, een unieke ervaring. Het uitzicht vanuit de trein, in het heuvelachtige noorden, is heel mooi.

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Het Rozafa kasteel is zeker de moeite waard, al was het maar voor het uitzicht op de vele rivieren in de omgeving en het Shodër-meer. Er gaan geen busjes naar Rozafa, en het is voor minder ervaren wandelaars een flinke klim, dus een taxi is de beste optie.

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Vanuit Shkodër gaan minibusjes naar het Montenegrijnse Ulcinj.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites