Shanghai

Uit Wikitravel
Oost-Azië : China : Shanghai
Shanghai is een grote stad onderverdeeld in meer district- of buurtartikelen, die lijsten over sightseeing, restaurants, nachtleven en slaapgelegenheden bevatten — overweeg om ze allemaal of slechts een gedeelte af te drukken.
Zicht op Pudong

Shanghai of Sjanghai [1] (Chinees: 上海) is de grootste stad van China. De stad heeft 23.019.148 inwoners (2010).

Begrijpen[bewerken]

Shanghai ontstond als een dorpje dat leefde van de visserij en de textielindustrie, maar door het Verdrag van Nanking groeide Shanghai uit tot een havenstad met wereldwijde verbindingen.

Buurten[bewerken]

Puxi - Het oude deel van de stad:

Pudong - Het nieuwe stedelijke gebied ten oosten van de rivier.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Er zijn twee vliegvelden in Shanghai, het oudste ligt in de plaats Hongqiao en het nieuwe in Pudong. De meeste internationale vluchten landen op luchthaven Pudong [2] (IATA: PVG, ICAO: ZSPD), vanwaar het ongeveer een uur per taxi is naar het centrum van de stad. De taxi kost ongeveer 15 euro. Denk eraan een print met de hotelnaam in Chinese karakter mee te nemen. Ook is het handig om het mobiele nummer van je (hotel) bestemming alvast in je mobiel te programmeren. Je kan dan altijd het hotel bellen of na het nummer gedraaid te hebben de telefoon aan de taxichauffeur geven.

Voor binnenlandse vluchten kan je beter naar luchthaven Hongqiao, scheelt reistijd en taxikosten. Neem altijd een taxi op de officiële taxi stand.

Per Trein[bewerken]

De stad heeft vier belangrijke stations, namelijk Station Shanghai, Shanghai-Zuid, Shanghai-West en Shanghai Hongqiao. Er zijn onder meer verbindingen met Peking, Hangzhou en Nanking.

Per Auto[bewerken]

Deze enorme stad beschikt over een uitgebreid wegennet met onder meer twee ringwegen en er zijn zelfs plannen voor een derde ringweg. Deze ringwegen zijn onderling verbonden door verbindingswegen die meestal uit twee verdiepingen bestaan.

Daarnaast is Shanghai ook verbonden met de rest van China via de nationale weg G318 naar Dram in Shigatse, Tibet.

Enkele enorme bruggen verbinden de stad, de Hangzhoubaai-brug is de langste brug ter wereld (36 kilometer) over een oceaan. Een andere opmerkelijke brug is de Donghai-brug (Oostzeebrug) die 31 kilometer lang is.

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

De stad beschikt ook over een grote zeehaven, het is de grootste haven ter wereld. Er vertrekken veerboten naar Hongkong en Japan (Kobe en Osaka).

Rondreizen[bewerken]

Plattegrond van de metro.

Vanaf de luchthaven in Pudong loopt de eerste en enige commerciële magneetzweeftrein-lijn (Maglev) ter wereld.

De Metro van Shanghai [3] (上海轨道交通) heeft een netwerk met een lengte van 424,8 kilometer aan metrolijnen, het langste netwerk ter wereld. Er zijn 11 lijnen en 277 metrostations in het netwerk.

Het openbaar vervoer in Shanghai is goed georganiseerd, zo heeft de stad meer dan duizend buslijnen (onder meer trolleybussen).

Verder rijden in Shanghai vele duizenden taxi's.

Fietsen in Shanghai[bewerken]

Shanghai is zeer geschikt om te fietsen. Fietsen in Shanghai is perfect om de stad op een unieke en snelle manier te ontdekken. Ervaar de verschillen van deze stad, zoals de kleine straatjes, oude gebouwen t.o.v. de moderne hoge gebouwen met grote winkelcentra.

Zien[bewerken]

De Sint-Ignatiuskathedraal - De neogotische kathedraal van Shanghai, gelegen in het Xujiahuidistrict.

Moderne architectuur:

  • Oriental Pearl Tower - De bekende televisietoren, gelegen in het financiële district Lujiazui (Pudong).
  • het Shanghai World Financial Center
  • Jin Mao Tower

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

In Shanghai bestaat er een service met de naam Pub Crawl [4], men biedt klanten een goedkope en leuke manier aan om de meest populaire uitgaansgelegenheden van Shanghai te verkennen met een minibus!

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Airport Hotel Shanghai (上海大众空港宾馆) [5], 6001 Yingbin Dadao.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites