Seborga

Uit Wikitravel
Europa : Zuid-Europa : Seborga

Seborga (officieel Prinsdom Seborga) [1] is een gemeente en ministaatje dat volledig omgeven is door Italië.

Info[bewerken]

In 1079 werd het een prinsdom van het Heilige Roomse Rijk. Na de stichting werd Seborga een onafhankelijke staat onder leiding van de Tempeliers en het bleef een onafhankelijke Cisterciënzerstaat tot in de 18e eeuw waarna het in 1729 werd verkocht aan Victor Amadeus II van Savoye, koning van Piëmont-Sardinië. Deze verkoop werd echter niet in de archieven van Savoie of Piëmont-Sardinië geregistreerd en dus bleef het staatje officieel onafhankelijk. In 1748 werd Seborga niet bij de vorming van de Republiek Genua betrokken. Ook bij het Congres van Wenen in 1815 hield men geen rekening met het ministaatje en zodoende werd het niet toegewezen aan een ander land en bleef het onafhankelijk. Bij de vorming van het Italiaanse koninkrijk in 1861 en bij de vorming van de republiek Italië in 1946 werd bijgevolg met Seborga ook geen rekening gehouden. Uit onderzoek in de jaren zestig werd geconcludeerd dat het prinsdom nooit formeel is opgegaan in Italië. In 1963 spraken de inwoners zich uit voor het behoud van het statuut van het prinsdom Seborga, na het overlijden van de laatste prins-abt. De prins (Giorgio I di Seborga) werd dan door de inwoners verkozen en na zijn dood in 2009 werd hij opgevolgd door Marcello Mennegatto (Marcello I di Seborga).

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Nice, (Zuidoost-Frankrijk), is de dichtstbijzijnde grote luchthaven. De helihaven van Monaco ligt nog iets dichterbij.

Per trein[bewerken]

Uiteraard is er geen station in het kleine plaatsje.

Per Auto[bewerken]

Via de E80 (A10) kan men op een vlotte manier naar Seborga, neem afrit Bordighera. Volg daarna de provinciale weg nr. 57 die door het plaatsje loopt.

Rondreizen[bewerken]

Seborga is heel klein (4 vierkante kilometer), dus alle bezienswaardigheden zijn perfect te voet te verkennen.

Bekijken[bewerken]

Het jaarlijkse festival van Sint-Bernardus (de patroonheilige van Seborga), dat plaatsvindt op 20 augustus.

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

  • SB Bed&breakfast [2] (e-mail: info@sbseborga.com), Tel.: (+0039) 347 6863768. Per Negi 2, 18012 Seborga, Imperia.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]