Schiermonnikoog

Uit Wikitravel
Friesland : Schiermonnikoog

Schiermonnikoog [1] is een gemeente in de Nederlandse provincie Friesland, die het grondgebied van het waddeneiland Schiermonnikoog beslaat. Met slechts 986 inwoners is Schiermonnikoog de kleinste gemeente van Nederland qua inwoneraantal. De gemeente leeft voornamelijk van toerisme. Het eiland wordt geprezen om zijn rust, waaraan onder meer bijdraagt dat bezoekers hun auto op de vaste wal moeten achterlaten.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

De gemeente Schiermonnikoog telt slechts één dorp, het gelijknamige Schiermonnikoog. Schiermonnikoog had oorspronkelijk nog een tweede dorp: 'Westerburen', dat in 1719 langzaam door de zee verzwolgen werd.

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

De bevolking spreekt van oorsprong een sterk van het standaard Fries afwijkend dialect, het Eilanders of Schiermonnikoogs. Door toenemende invloeden van buitenaf (onder andere van het toerisme) werd het dialect langzaam verdrongen door het Nederlands. Momenteel zijn er nog slechts zo'n honderd mensen die het dialect kunnen spreken. Zij noemen hun eiland Lytje Pole, letterlijk 'Klein Polletje' (klein stukje grond).

Arriveren[bewerken]

Per auto[bewerken]

Schiermonnikoog is voor niet-eilanders niet per auto bereikbaar.

Per boot[bewerken]

Rederij Wagenborg onderhoudt een veerdienst tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog.

Rondreizen[bewerken]

Een autoluw eiland is het best per fiets te verkennen. Daarbij komt dat de lengte van het eiland slechts ongeveer 15 km bedraagt.

Bekijken[bewerken]

  • De vuurtoren van Schiermonnikoog

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites