Schiedam

Uit Wikitravel
Rijnmond : Schiedam

Schiedam [1] ligt tegen het westen van Rotterdam in de regio Rijnmond aan de Nieuwe Waterweg in de provincie Zuid-Holland.

Arriveren[bewerken]

Schiedam is per auto bereikbaar via de snelwegen A4 en A20 Gouda - Hoek van Holland.

Openbaar vervoer:

  • Metro, tram en bussen verzorgd door RET.
  • Streekbussen verzorgd door Connexxion.
  • Trein bij voorbeeld in 4 minuten vanaf Rotterdam CS of in 20 min. vanaf Den Haag Hollands Spoor.
  • Watertaxi vanuit Rotterdam met een opstapplaats aan de Havendijk op 1500 m van het centrum.

Rondreizen[bewerken]

Het centrum van Schiedam is compact en goed te te voet te bekijken.

Bekijken[bewerken]

  • Oude stadhuis
  • Grote of Sint-Janskerk
  • Zes Schiedamse stellingmolens,[2] de grootste (traditionele) windmolens ter wereld.
    • Museummolen De Nieuwe Palmboom, Noordvest 34, TEL: +31 (0)10 4267675, Fax: +31 (0)10 2734864, palmboom@kabelfoon.nl. Open: Di t/m Za, 11-17u, Zo en feestdagen 12.30-17u. Dicht nieuwjaarsdag, Koninginnedag, lustrum Bevrijdingsdag en 1e en 2e kerstdag. Entree: (Tot eind 2008) Volwassenen € 2,75, kinderen (tot 12 jaar) € 2,00.
    • Molen De Walvisch [3], Westvest 229. met De Walvischwinkel Open: Wo 12 - 17u, Do en Vr 10-17u, Za 10-16u.
    • Molen De Drie Koornbloemen, Vellevest 5, TEL: +31 (0)10 4264330
    • Molen De Vrijheid Noordvest 40
    • Molen De Noord, Noordvest 38, In deze molen is Restaurant De Noordmolen [4] gevestigd, TEL: +31 (0)10 426 31 04.
    • Molen De Kameel, Doeleplein, Deze molen is 1865 gesloopt en enkele tientallen meters westelijker weer opgebouwd, de opening was in 2011.
  • de ruïne van Huis te Riviere
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • St.Liduina Basiliek
  • de grachten van Schiedam
  • de voormalige Babbersmolen

Doen[bewerken]

  • Rondvaart door de grachten van Schiedam [5] Vertrek en aankomst: Bij Museummolen De Nieuwe Palmboom, Noordvest 34. Wanneer: 22 maart t/m 26 oktober, Di t/m Zo, 12.00, 13.30 en 15.00u, entree: volwassenen 6,50 euro, 65+ 5,50 euro, kinderen 4 t/m 11 jaar 3,50 euro, kinderen tot 4 jaar gratis. Duur : 60 minuten

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Hotel Café de Windmill, Vlaardingerdijk 1, tel. 0104267007. Eenvoudig hotel boven het café van de zelfde naam. Gelegen aan de rand van het centrum op enkele minuten lopen van de belangrijkste bezienswaardigheden.

Boot, Bed and Breakfast Elselina [6], Willemskade 26, tel. 0641040452. Zes verrassend ruime kamers met eigen badkamer in een woonboot in een van de Schiedams havens. Op tien minuten lopen van het centrum.

Bed and Breakfast Lange Haven [7], Lange Haven 59, tel. 0617638013. Een pand uit 1580, dat vroeger een branderij was. In het hart van Schiedam aan een van de grachten. Slechts één kamer met badkamer, keuken en eigen ingang.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites