Scheldeland

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : België : Vlaanderen : Scheldeland

Scheldeland [1] is een Vlaamse toeristische regio die verspreid is over de twee provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen.

Regio's[bewerken]

  • Schelde- en Denderstreek
  • Rivierenland

Steden[bewerken]

  • Aalst ligt niet meteen aan de Schelde, maar behoort -samen met nog enkele andere steden en gemeenten van de Dendervallei- tot deze regio. Aalst heeft een rijke geschiedenis waarvan de eerste sporen teruggaan tot in de Karolingische periode. Stadsrechten verkreeg Aalst in de 12de eeuw. Tegenwoordig geniet Aalst vooral bekendheid voor zijn carnaval dat jaarlijks tienduizenden mensen op de been brengt, zijn belfort en voor zijn uitstekende ziekenhuizen. Naast de stad zelf behoren ook nog volgende deelgemeenten tot Aalst: Baardegem, Erembodegem, Herdersem, Hofstade, Gijzegem, Meldert, Moorsel en Nieuwerkerken.
    Belfort en Grote Markt Aalst
  • Bornem - Grootste gemeente van Klein Brabant. Op het einde van de 18de eeuw was Bornem een haard van verzet tegen de Fransen. In de Onze Lieve Vrouw kerk bevindt zich onder het hoogaltaar een crypte uit de 10de eeuw met niet onaardig beeldhouwwerk.
  • Branst -
  • Weert - Robrecht van Castel liet omstreeks 1330 stroomopwaarts en stroomafwaarts twee dijken bouwen, en werd de oude bedding afgesloten van de nieuwe.

Vervolgens liet de Spanjaard Pedro Coloma tussen 1589 en 1592 op de Oude Schelde het Sas van Weert bouwen zodat schepen toch naar het centrum van Bornem konden varen. Het Sas van Weert, nu buiten gebruik, is het oudste waterbouwkundig monument in Vlaanderen. De Oude Schelde is volledig afgesloten van de Nieuwe. Bij eb kan het teveel aan water naar de Schelde vloeien via de Weertse kil, gebouwd rond 1980-1982 maar het is niet mogelijk dat vervuild Scheldewater de Oude Schelde bezoedeld.

  • Mariekerke - Bekend om zijn palingfestival. Vroeger was het één van de voornaamste vissersdorpen langs de Schelde. Er werd voornamelijk op meivis (Fien) gevist. De Onze Lieve Vrouw Kerk werd in 1914 verwoest en in 1925 terug opgebouwd. In dit dorp werd ook de dichter Jan Hammenecker in 1878 geboren. Hij vond zijn inspiratie in de Schelde en het water.
  • Sint Amands - Aan de oevers van de Schelde ligt de Franstalige dichter Emile Verhaeren begraven. Hij werd in dit dorp geboren in 1855. Op de dijk staat een metalen beeld genaamd De Veerman van de hand van Marc Macken.
  • Puurs -
  • Hingene - Deelgemeente van Bornem. Te bereiken via de N16 Temse - Willebroek. Hingene zelf bestaat uit Centrum, Eikevliet en Wintam. De laatste dijkdoorbraak dateert van 1 februari 1953. 1200 hectaren land en 200 huizen overstroomden. Het is een prachtig wandelgebied.Hingene heeft ook een goede school,de Huveneers basisschool!

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

In deze regio wordt Nederlands gesproken. Met een beetje geluk zal men u ook in het Engels kunnen voorthelpen en eventueel ook in het Frans maar evident is dat niet.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Het kasteel van Marnix de Sainte Aldegonde kan bezocht worden. [2]. Tot het einde van de 18de eeuw was het in het bezit van de familie Colona. Daarna kwam het in handen van de Familie de Marnix. Van deze familie is Philips de Marnix, heer van Sainte Aldegonde de meest bekende. Hij is de auteur van het oudste volkslied ter wereld namelijk het Wilhelmus dat dateert uit 1570. Veel filmploegen strijken hier neer want het kasteel is een gedroomd decor. Delen van de TV serie Stille Waters en de film De Zaak Alzheimer werden hier opgenomen.
  • Ook het kasteel d'Ursel te Hingene-Bornem [3], waar onder andere veel concerten worden gegeven, is een bezoek waard.
  • Het Reuzenhuis of huis der Teutoonse ridders, Buitenland is een deelgemeente van Bornem en het is hier dat het reuzenhuis staat. Het is een reconstructie van een bouwel dat in 1897 te Brussel op de wereltentoonstelling werd opgericht. Het originele huis stond destijds in Antwerpen. Het werd gesloopt voor de aanleg van de scheldekaaien.

Routes[bewerken]

Scheldelandroute volg de zeskantige bordjes. De startplaats is de brug te Temse.

Doen[bewerken]

  • Bornem - Startplaats van de dodentocht, een 100 km lange wandeltocht, die elk jaar plaatsvindt. [[4]] Het is prachtig wandelen langs de Schelde en de Oude Schelde.

Eten[bewerken]

  • Koffiebranderij Van Reeth, Hoogstraat 19 te 2870 Puurs. Hotel, koffie/thee en wijnsalon.
  • 't Sas Sas 1 Bornem (Weert) Tel 03 889 22 84. Er kunnen ook fietsen gehuurd worden om het Scheldeland te verkennen.

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Deze plaatsen ademen rust uit. Niet zelden kom je op een wandeling geen mens tegen. Enkel op de Scheldedijken kan het druk zijn. Vooral 's zaterdags en 's zondags kunnen de fietsers hun hart ophalen. Veilig is het zeer zeker.

Rondom[bewerken]

Regio's van Antwerpen (provincie)

Antwerpen · Mechelen · Antwerpse Kempen · Scheldeland

Regio's van Oost-Vlaanderen

Gent · Leiestreek · Meetjesland · Scheldeland · Vlaamse Ardennen· Waasland

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites