Salvador da Bahia

Uit Wikitravel
Zuidelijkste punt van Salvador
Pelourinho, het historische stadscentrum van Salvador

Salvador da Bahia (volledige naam: São Salvador da Bahia de Todos os Santos), de hoofdstad van de staat Bahia, is met zijn 2.948.733 inwoners (2008) de grootste stad van de noordoostelijke regio van Brazilië.

Begrijpen[bewerken]

Salvador is qua inwonertal de derde stad van Brazilië, na São Paulo en Rio de Janeiro. Salvador was tot 1763 de hoofdstad van Brazilië. De stad dankt zijn naam aan het feit dat de Portugezen de baai binnenvoeren op de dag van Allerheiligen in 1501. Deze baai wordt dan ook de Allerheiligenbaai (of Bahia de Todos os Santos) genoemd. De eerste nederzetting werd gebouwd op een steile heuvel die uitkijkt over de baai met zijn haven. Deze locatie werd uitgekozen vanwege de goede verdedigbaarheid, omdat de stad in de beginperiode veel te maken had met aanvallen van indianen en Europese concurrenten. Salvador is meerdere malen vanuit Recife aangevallen door de Nederlanders, die tussen 1624-1625 en 1646-1647 de stad kortstondig hebben ingenomen.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven Salvador's Deputado Luis Eduardo Magalhães [1] (IATA: SSA, ICAO: SBSV) is de luchthaven van Salvador en één van de grootste en belangrijkste Braziliaanse luchthavens.

De luchthaven ligt op 28km van het centrum (via de Paralela snelweg) of 32km (via de kust). Twee soorten taxi's zijn beschikbaar op de luchthaven, de executive taxi (Coometas en Comtas), en de normale taxi's. Executive taxi's zijn pre-paid, en werken met een prijzentabel in plaats van een meter. De andere taxi optie is de normale taxi's, die met een meter rijden. Een derde optie is de executive minibus met airco die elke 20 minuten naar de Praça da Se vertrekt, naar het centrum in de buurt van Pelourinho gaat via de kust, stopt bij de beroemde stranden zoals Ondina, Pituba, Amaralina en Itapuã en Barra en ook stopt bij het Barra winkelcentrum - een Amerikaans winkelcentrum dat vlakbij de Farol da Barra ligt. Het tarief voor deze bussen is R$4. Nog een optie is de stadsbus die naar vele delen van de stad gaat. Voor de toerist is het leuk uit te stappen in Lapa, Campo Grande en São Joaquim, het beste is de chauffeur vragen voordat je instapt. Het tarief is R$2,50 (2 reals en 50 centavos). Linha Verde executive bussen gaan naar Praia do Forte en vertrekken vaak van de luchthaven.

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Salvador´s interlokale busstation ligt in het midden van de nieuwe stad, 14 km van het stadscentrum. Salvador is toegankelijk via een lijnbus vanuit het hele land en vanuit Paraguay. De bus komt in bijna alle plaatsen binnen Salvador. Executive bussen kunnen genomen worden vanaf het Iguatemi Station en kan bereikt worden vanuit het Iguatemi winkelcentrum. Het reizen met de bus van en naar Salvador kan veel tijd kosten. Reken bij het plannen van je route op een gemiddelde snelheid van 50-60 km/h.

Per Boot[bewerken]

Salvador is een reguliere stop van internationale cruiseschepen en werd ooit bezocht door de Queen Elizabeth 2. Merk op dat het havengebied gevaarlijk kan zijn. Dit gebied is verbonden met het historische centrum Pelourinho door de Elevador (lift) Lacerda, en met de stad door stadsbussen en executive bussen naar Iguatemi.

Rondreizen[bewerken]

Per bus/tram/metro[bewerken]

Stadsbussen rijden net als in andere Braziliaanse steden regelmatig maar zijn niet altijd makkelijk te begrijpen. Een rit kost ongeveer R$2.80 (zelfs voor de bus naar de naastliggende steden Lauro de Freitas). Een rit met de executive bus met airco kost R$3.

Neem wel een kaart mee en onthou goed de namen van de wijken en oriëntatiepunten. De grote winkelcentra hebben meestal een bushalte, en het grote intercity busstation Lapa is naast winkelcentrum Lapa.

Andere grote busstations zijn onder andere: Estação Iguatemi (tussen de Rodoviaria en Iguatemi winkelcentrum), en Estação Mussurunga (gelegen aan de Paralela met bussen die meestal naar het strand gaan (Praia do Flamengo) en binnenwijken in Salvador).

Als je probeert om naar Pelourinho te gaan, kun je met de Elevador (lift) Lacerda naar beneden naar de winkels waar je bussen vindt voor bijna elke route, of je loopt naar de Praca da Se bushalte net ten zuiden van de lift, waar wel een veel kleinere selectie van bussen te vinden is. Meer informatie over de busroutes (in het portugees) is te vinden op de site [2]

Per fiets[bewerken]

Fietsen is niet echt een goede manier om je te verplaatsen in Salvador daar er niet genoeg fietspaden zijn en ook geen fietsenstallings. Daar komt bij dat bestuurders geen respect voor fietsers hebben. Een uitzondering is het 12,55 km lange fietspad aan de oostkust van Salvador, dat gaat van Amaralina naar de stranden van Piatã. Daar er niet veel fietsers zijn wordt het fietspad ook gebruikt door voetgangers om te wandelen, dus hou hier rekening mee.

Per taxi[bewerken]

Te voet[bewerken]

De oude stad is makkelijk te voet te verkennen. Om van de lager naar de hoger gelegen gebieden te gaan, neem je de Elevador Lacerda of de kabelbaan. Neem wel kleingeld mee, want de rit kost maar R$0.15. Let wel op, de straten tussen de twee gebieden zijn niet veilig, ook niet overdag.

Bekijken[bewerken]

Salvador
  • In het midden van de Cidade Alta bevinden zich twee grote pleinen Praça da Se en Terreiro de Jesus die zijn verbonden met elkaar op de hoek van de kathedraal. De laatste is waarschijnlijk het meest levendige deel van de stad, met voedsel karren en kramen overdag en feestvierders in de avonduren. De L-vormige Praça da Se heeft fonteinen en de omheinde ruïnes van de fundamenten van de kerk. Met een kleurrijke mengeling van verkopers, toeristen, capoeiristas en de kleurrijke lokale bevolking, is het Terreiro de Jesus een historische plek van religieuze vieringen, en is omringd door vier kerken en het XIXe eeuwse Faculdade de Medicina gebouw. In het midden van het plein staat een kruis, het Cruzeiro de São Francisco.
  • Praça Municipal (Stadsplein), Praça Tomé de Souza. Vroeger de politieke zetel van het koloniale Brazilië, nu een levendige plek waar je mensen kunt kijken en prachtige uitzichten hebt over de baai. Hier kun je ook het indrukwekkende Palácio Rio Branco vinden, gebouwd in 1549, gerenoveerd in 1919.  edit
  • Forte de Santo Antônio da Barra (Farol da Barra voor de vuurtoren), Largo do Farol da Barra - Barra BA, Brasil, +55 71 3264-3296, [3]. Bahia´s oudste fort, gebouwd in 1698. In het fort bevindt zich een nautisch museum, waar je alles kunt zien en leren over de tijd van de Portugese ontdekkingsreizigers. Ook een prachtig uitzicht hier.  edit

Doen[bewerken]

Strand[bewerken]

Een bezoek aan een strand in Salvador is een hoogtepunt voor veel toeristen. Een van de belangrijkste stranden is Porto de Barra. Het was oorspronkelijk de plaats van de eerste nederzetting van de europese nieuwkomers in Bahia. Het kan erg druk zijn in het weekend. In het noordoosten van Salvador bevinden zich de meeste stranden met goede waterkwaliteit. Flamengo en Stella Maris zijn de meest populaire stranden onder toeristen en hogere klasse locals. Ze hebben een uitstekende toeristische infrastructuur en uitstekend water om te surfen. Jaguaribe, Piatã en Itapoã, met rustiger vaarwater, worden veelal bezocht door de lokale bevolking en kunnen erg druk worden in het weekend. Deze zijn een goede optie als je je wilt mengen met de lokale bevolking, maar neem geen waardevolle spullen mee, want berovingen komen hier veel voor.

De andere stranden van Salvador zijn niet geschikt om te zwemmen, maar je kunt er wel goed wandelen, fietsen en mooie foto´s nemen. Farol da Barra heeft een prachtig uitzicht (vooral tijdens de zonsondergang), maar het is moeilijk om hier te lopen door de vele rotsen op het strand. "Farol" betekent vuurtoren, en dit strand staat bekend om zijn vuurtoren maar ook als populair strand voor surfers.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Mercado Modelo

Salvador is het paradijs voor de koopjesjagers. Je kunt alles wel vinden in de winkelcentra. Als je van plan bent om kunst en handgemaakte spullen te kopen, of kleding, ga dan naar de kleinere winkels in het oude centrum of ga naar de Mercado Modelo (Modelo markt). De lokale bevolking winkelt het liefst in de grotere winkelcentra.

  • Winkelcentrum Iguatemi
  • Salvador Shopping
  • Shopping Barra
  • Shopping Itaigara
  • Winkelcentrum Lapa
  • Shopping Piedade
  • Bahia Outlet Center
  • Salvador Norte Shopping
  • Aeroclube Shopping & Office'

Eten[bewerken]

Bahiaanse restaurants worden beschouwd als de beste in Brazilië. De meerderheid van restaurants in Bahia bieden Zuid-Amerikaanse gerechten, maar er zijn er ook die andere specialiteiten aanbieden. Het Terreiro de Jesus is een geweldige plek om de lokale keuken te proeven van de straat stalletjes, geserveerd door Afro-Braziliaanse baianas in hun traditionele witte jurken. Een gerecht dat je moet proberen is de Abara. Dit is een wrap met bonenpasta, Dende olie en uien, gekookt in een bananenblad met kruiden voor de smaak. Als je liever westers eten hebt, dan zul je hier veel fast-food plaatsen zoals Burger King, McDonald's, Subway en Pizza Hut vinden.

Zorg ervoor dat je acaraje probeert, kleine beignets gemaakt van bruine bonen en uien gebakken in palmolie, bedekt met pittige vatapá (garnalenpasta). Deze worden op straat verkocht door Baianas.

Budget[bewerken]

  • Acarajé da Cira, Largo de Itapuã, 3249-4170. Verse acarajé dagelijks van 10AM-11PM. Dit restaurant heeft nog een lokatie op de Largo da Mariquita in Rio Vermelho.
  • Acarajé da Dica, Rua J, Castro Rabelo, Pelourinho. Open Di-za 3PM-11PM, Zo: 10AM-1AM.
  • Health Valley Brasil, Rua Direita da Piedade (in het stadscentrum). Vegetarisch restaurant gerunt door een Chinese eigenaar (wat het geval is in steeds meer restaurants in Salvador).
  • Quiosque de Amaralina, Ave Otávio Mangabeira, Amaralina. Serveert acarajé aan het strand vanaf 4PM - middernacht.

Medium[bewerken]

  • La Figa, Rua das Laranjeiras 17, Pelourinho (vlakbij Terreiro de Jesus). Italiaans restaurant met verse pastas voor ongeveer R$35 voor twee personen, voorgerechten voor rond R$10, en lekkere deserts.
  • Panela da Bahia, Pelourinho, Rua Frei Vicente, 7. Bahia gerechten en drankjes met exotische smaken voor redelijke prijzen. Probeer de Moqueca de camarao met banaan. Ongeveer R$30-55 voor twee personen, drankjes inbegrepen.

Duur[bewerken]

  • Barbacoa, Ave Tancredo Neves. Lekkere vleesgerechten en serveert een van de beste feijoada in een verfijnde atmosfeer.
  • Boi Preto, Boca do Rio (tegenover de Aeroclube Plaza Show vlakbij het Congrescentrum). Een van de beste churrascarias in de stad. Volledig buffet en saladebar plus onbeperkt vlees eten!

Uitgaan[bewerken]

  • Beco dos Artistas, vlakbij Campo Grande. Een donkere steeg met verschillende bars, waar veel te beleven is maar alleen op vrijdag en zaterdag. Na 1am verplaatst iedereen zich naar de nachtclubs.
  • Bohemia Music Bar, Jardim Brasil.
  • Chuleta, Vale do Canela (vlakbij de UFBA campus en de wijken Graça en Vitória).
  • Largo de Santana, Rio Vermelho. Deze drukke straat heeft vele bars en restaurants, en hier vind je ook de beste acarajé van de stad.
  • Mercado do Peixe, Rio Vermelho (aan zee, voor het Blue Tree Towers Hotel). Hier wordt het druk na 3am, als andere bars sluiten. Overdag is dit een traditionele vismarkt.
  • Sankofa African Bar e Restaurante, Rua Frei Vicente, No 7, Pelourinho, [4]. In het midden van Pelourinho. Live bands (salsa, samba, reggae, zouk, semba) en DJ's die Afrikaanse, Braziliaanse en andere wereldmuziek draaien.

Slapen[bewerken]

Er zijn een aantal hotels in Salvador waar je goed kunt verblijven. Sommige hotels zijn luxe hotels gelegen aan het strand, maar er zijn ook goedkopere hotels voor mensen met een lager budget. Sommige van de goedkope hotels bieden niet alle voorzieningen die de luxe hotels bieden. In Pelourinho zijn er ook hostels, die redelijk geprijsd zijn, maar die 's nachts lawaaierig kunnen zijn.

Budget[bewerken]

  • A Meson Pousada, Rua Portas do Carmo 11 , Pelourinho 51 (71) 3322-8039 biedt accommodatie temidden van alle actie, voor redelijke prijzen. [5].
  • Ibis Salvador Rio Vermelho, Rua Fonte do Boi, 215, Rio Vermelho, (71) 3172-4100, [6].
  • Hotel Ondimar, Ave Oceânica, 1843, Ondina, (71) 3339-8383, [7].
  • Hotel San Marino, AAv. Presidente Vargas, 889, Barra, (71) 2106-0066, [8].
  • Sol Plaza Sleep, Ave Otávio Mangabeira, 4581, Praia de Armação, (71) 3418-3699, [9].

Medium[bewerken]

  • Pousada Esmeralda, Ladeira do Baluarte, 29 - Santo Antonio do Carmo, [10]. Simpel maar leuk gedecoreerd. Dichtbij het stadium en het historische centrum. Kamer vanaf 130 R$.  edit

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Telefoon[bewerken]

GSM[bewerken]

Internet[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Salvador is berucht voor zijn straatcriminaliteit, en de kans dat een toerist die achteloos door de straten wandelt overvallen wordt is aanzienlijk hoger dan in Sao Paulo en Rio de Janeiro. Salvador erkent het belang van het toerisme voor de economie van de stad, en daarom zijn de belangrijkste toeristische bezienswaardigheden, zoals Pelourinho en Mercado Modelo, evenals de belangrijkste volksfeesten zoals carnaval, meestal zwaar bewaakt.

  • Ga NOOIT ´s avonds naar het strand, dit is een gevaarlijke plek.
  • Als je in de toeristische Barra wijk verblijft, let dan op de favela bij het winkelcentrum van Barra, vooral ´s avonds. Het gebied ten oosten richting het strand kan ook gevaarlijk zijn.
  • Deel nooit een taxi met mensen die je niet kent, vooral als ze jou benaderen. Dit is meestal een val om je te bestelen.
  • Hou kinderen goed in de gaten in Pelourinho, vooral op dinsdags bij het Geronimo concert bij de oude kerk, ze hebben het vaak gemunt op laaghangende zakken en tassen om die te rollen.

Voor een leuke trip neem je de ferry naar het eiland Itaparica.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites