Saksen (deelstaat)

Uit Wikitravel

Saksen is een deelstaat in Oostelijk Duitsland aan de grens met Tsjechië en Polen. Behalve voor Dresden en misschien Leipzig is Saksen niet bekend als toeristiche bestemming voor buitenlandse toeristen. Het gebied aan de grens met Tsjechië zoals de Lausitzer bergen, Ertsgebergte, Saksisch Zwitserland en Vogtland trekt een redelijk aantal bezoekers, vooral Duitse toeristen. Saksen heeft ook enkele goed bewaarde historische steden zoals Meißen, Freiberg, Pirna, Bautzen en Görlitz.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Het Ertsgebergte,Erzgebirge, [1],
  • Het Saksische Zwitserland,Sächsische Schweiz,[2], op de grens met Tsjechië aan de Elbe rivier is zeer mooi. Het is een bergachtige kalkformatie waar het ideaal is om te wandelen. De wandelingen zijn er van een lage moeilijkheidsgraad, men kan er gaan met het hele gezin. Het gaat over in Tsjechië naar het Boheems Zwitserland. Ook zeer populair bij bergbeklimmers.

Geschiedenis[bewerken]

De eerste Vrijstaat Saksen ontstond in 1918 nadat koning Frederik August III aftrad en het Koninkrijk Saksen werd opgeheven. In 1945 ontstond de deelstaat Saksen als onderdeel van de door de Sovjets bezette zone en omvatte het grondgebied van de voormalige vrijstaat en delen van de Pruisische provincie Silezië ten westen van de rivier de Neisse. In 1952 werd de deelstaat Saksen opgeheven en opgedeeld in drie kleinere districten van de Duitse Democratische Republiek (DDR): Leipzig, Dresden en Chemnitz (dat later zou worden omgedoopt tot Karl-Marx-Stadt).

De deelstaat Saksen werd via het grondwetsartikel voor de vorming van deelstaten in de voormalige DDR van 22 juli 1990 opnieuw opgericht. De wet trad in werking op 3 oktober 1990 (Dag van de Duitse Hereniging). Met het bijtreden van de DDR tot het grondwettelijke gebied van de Duitse Bondsrepubliek werd de deelstaat Saksen weer de Vrijstaat Saksen.

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Regio's van Duitsland (Centraal-Duitsland · Noord-Duitsland · Oostelijk Duitsland · Westelijk Duitsland · Zuid-Duitsland)

Baden-Württemberg · Beieren · Berlijn · Brandenburg · Bremen · Hamburg · Hessen · Mecklenburg-Voor-Pommeren · Nedersaksen · Noordrijn-Westfalen · Rijnland-Palts · Saarland · Saksen · Saksen-Anhalt · Sleeswijk-Holstein · Thüringen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites