Saba

Uit Wikitravel

Saba is een eiland gelegen in het Caribisch gebied en behoort staatkundig tot het Nederlands Koninkrijk. Dit eiland is vanaf 10-10-2010 als openbaar lichaam een bijzondere gemeente van Nederland geworden.

taal[bewerken]

Men spreekt hier verscheidene talen en de meeste bewoners beschikken daar tevens over. De talen welke hier voornamelijk worden gesproken zijn; Nederlands, Engels, Spaans en Papiamento.

klimaat[bewerken]

Op dit eiland is de temperatuur vrijwel het gehele jaar door hoog te noemen. Tropisch en zonnig, gemiddelde temperatuur 27 graden. Met nagenoeg altijd een Noordoost passaatwind.

munt[bewerken]

Sinds 1 januari 2011 is de Amerikaanse Dollar het wettige betaalmiddel.

arriveren[bewerken]

per vliegtuig[bewerken]

per boot[bewerken]

vervoer ter plaatse[bewerken]

autohuur[bewerken]

Naast de internationale verhuurmaatschappijen zijn er ook diverse lokale autoverhuurders. Het is zelfs mogelijk om een tweedehands auto te huren.

verkeersveiligheid[bewerken]

eten[bewerken]

bezienswaardigheden[bewerken]

Mount Scenery, die vanaf zee gezien het landschappelijk aanzien van het gehele eiland beheerst, is met zijn 877 meter het hoogste punt van Nederland én van het gehele Koninkrijk. De vulkaan geldt als potentieel gevaarlijk, de laatste eruptie vond plaats in 1640.

stranden[bewerken]

natuurparken[bewerken]

De Saba-bank wordt als een van de mooiste plaatsen in de wereld beschouwd om te duiken. Met 2400 vierkante kilometer is het een van ’s werelds grootste atollen.

musea[bewerken]

overige[bewerken]

Een tochtje per boot naar het nabijgelegen (250 meter van Saba) rotsachtige Groeneiland (Green Island) is een aanrader.

binnenwateren[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites