São Paulo (stad)

Uit Wikitravel
São Paulo bij nacht

São Paulo [1] is een gemeente en miljoenenstad in Brazilië. De stad is gesticht in 1554 en bleef relatief klein tot ongeveer 1870. Sindsdien is de stad door urbanisatie gegroeid tot de grootste stad van Zuid-Amerika.

Begrijpen[bewerken]

São Paulo is het economische en culturele centrum van Brazilië. Uit de stad komt 40% van de Braziliaanse industriële productie. São Paulo is de hoofdstad van de gelijknamige staat São Paulo, die het kloppende hart en de motor van de Braziliaanse economie is.

São Paulo werd op 25 januari 1554 door twee jezuïeten-missionarissen gesticht. Een lange tijd bleef het gebied geïsoleerd omdat de productiviteit van de lokale suikerrietplantages niet bijzonder hoog was. Pas in de zeventiende eeuw werd in het gebied tarwe geteeld voor de export. De stad kreeg in 1711 officieel stadsrechten.

Op 7 september 1822 werd in São Paulo, Brazilië onafhankelijk van Portugal verklaard.

In de negentiende eeuw, ervoer de stad een bloeiende economische welvaart, die hoofdzakelijk gedreven werd door de export van koffie. Na de afschaffing van de slavernij in 1888, trok de stad golven van immigranten uit Italië, Portugal, Spanje, Duitsland en andere Europese landen om te werken in de koffieplantages. Anderzijds trokken vele ex-slaven naar de stad om werk te vinden.

Aan het begin van de twintigste eeuw, daalde de koffieprijs scherp en als gevolg daarvan begonnen de lokale ondernemers te investeren in de industriële ontwikkeling van de stad. De industrialisatie van de stad trok nieuwe contingenten van overzeese immigranten, waaronder Italianen, Japanners, Syriërs en Libanezen.

Inwoners[bewerken]

Er zijn geen precieze cijfers over het totale aantal inwoners van de agglomeratie. Bij de laatste volkstelling van oktober 2010 werden iets meer dan 22 miljoen inwoners in de Sao Paulo Metropolitan Area geregistreerd, niet-geregistreerde inwoners van de favela's niet meegeteld. Sao Paulo is daarmee een van de grootste stedelijke agglomeraties ter wereld. Anno 2009 beslaat de agglomeratie een oppervlakte meer dan 1500 km², drie keer zo groot als die van Parijs.Inwoners van Sao Paulo worden ook wel Paulista's genoemd. De etnische samenstelling van de bevolking is zeer divers.

Sao Paulo heeft een van de hoogste concentraties woontorens ter wereld en telt meer dan 18.000 gebouwen met minimaal 15 verdiepingen. Doordat de stad relatief jong is, staan er weinig oude gebouwen. Veel gebouwen moesten worden afgebroken om plaats te maken voor moderne hoogbouw. In het centrum bevinden zich de meeste gebouwen uit het einde van de 19e tot het begin van de 20e eeuw. In de tweede helft van de twintigste eeuw verschoof het zakencentrum naar de Avenida Paulista, bij de wijk Jardins. De laatste jaren wint het zakendistrict Morumbi aanzienlijk aan belang.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven is São Paulo Guarulhos [2], ook wel bekend als Cumbica. De luchthaven ligt op 40 km van het centrum van de stad, heeft twee terminals die worden bediend door de Braziliaanse luchtvaartmaatschappijen TAM [3], Gol [4] en door de internationale United, Delta, American, Air Canada, Emirates, Air France, British Airways, Lufthansa, TACA, TAP, Iberia, Alitalia, KLM, Swiss, Singapore Airlines (via Barcelona), Korean Air (via Los Angeles), Zuid-Afrikaanse, US Airways (via Charlotte, NC) en vele anderen. Er komen en gaan hier vluchten van en naar alle werelddelen maar ook veel binnenlandse vluchten.

Verder is er de luchthaven Congonhas [5]. Deze luchthaven verwerkt voornamelijk binnenlandse vluchten en geldt als één van de drukste van Latijns-Amerika. Het bevindt zich in een zeer centraal gebied, 15 km van het centrum. Deze luchthaven behandelt de meeste van de vluchten naar het zuiden en zuidoosten van Brazilië, waaronder de São Paulo - Rio (Santos Dumont) vrebinding, bijgenaamd Ponte Aerea. Daar het gebouwd werd in de jaren '30 is zijn eenvoudige maar glamoureuze architectuur de moeite waard om te zien.

Gelegen in Campinas, ongeveer 99 km van het centrum van São Paulo, ligt de internationale luchthaven Viracopos [6], dat soms gebruikt wordt wanneer de weersomstandigheden landing op GRU onmogelijk maakt. TAP vliegt vanaf Lissabon driemaal per week hiernaartoe.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Zoals elke wereldstad heeft São Paulo een hectisch autoverkeer. Om de verkeersdruk te verlichten heeft elke auto sinds 1997 één dag in de week rodizio. Afhankelijk van het laatste nummer van je nummerplaat (1&2 op maandag, 3&4 op dinsdag,...) is het verboden om in het uitgebreide stadscentrum te rijden tijdens de spits (van 7u-10u en van 17u-20u). Deze maatregel had een groot effect op de verkeersdruk, maar vanaf 2007 waren de files weer langer dan van voor 1997. Om de verkeersdruk toch te ontlasten investeert de staat en stad São Paulo in de Rodoanel, de grote ring rond de agglomeratie en de Metro van São Paulo. São Paulo is door middel van de snelweg Presidente Dutra verbonden met de stad Rio de Janeiro.

Per Bus[bewerken]

Er zijn drie belangrijke busstations in São Paulo, allemaal bediend door het metro netwerk. Vertrekkend vanuit São Paulo kun je iedere stad in Brazilië bereiken, en ook een aantal steden in Zuid-Amerika.

  • Terminal Rodoviário do Tietê, Av. Cruzeiro do Sul 1.800, Santana (Tietê metro station, Blue line), +55 11 3235-0322, bereikbaar van 6AM-11:30PM, [7]. Tietê busstation is de tweede grootste terminal ter wereld, en heeft een enorm stationsgebouw. Er is een informatiebalie in het midden van de centrale hal. Bussen vertrekken van Sao Paulo naar bestemmingen in heel Brazilië en naar internationale bestemmingen, waaronder Asunción in Paraguay (20 uur), Buenos Aires in Argentinië (36 uur), Montevideo in Uruguay (30 uur) en Santiago in Chili (56 uur). Een taxirit van Paulista / Jardins kost ongeveer R$ 40. De shuttles van de internationale luchthaven Guarulhos komen en gaan ook via dit station.  edit
  • Terminal Rodoviário da Barra Funda, Av. Auro Soares de Moura Andrade 664, Barra Funda district, Expanded Center (Barra Funda metro station, Red Line), +55 11 3392-1878, [8]. Gelegen in het westen van de binnenstad van São Paulo, hiervanuit ​​vertrek en aankomst van en naar westerse steden in de staat São Paulo, Mato Grosso, Foz do Iguaçu en west Paraná steden. Ongeveer 30 min van Paulista Ave met de metro. Ook te bereiken door op de "Barra Funda" (875P) bus in Paulista Ave. te stappen. De shuttles van de internationale luchthaven Guarulhos komen en gaan ook via dit station.  edit
  • Terminal Rodoviário de Jabaquara, R. dos Jequitibás s/n, Jabaquara district, Zuid kant (Jabaquara metro station, Blue Line), +55 11 3235-0322, [9]. De Jabaquara Terminal bedient steden aan de zuidkust van São Paulo, zoals Guarujá, Santos en Bertioga. Gelegen dertig minuten met de metro van het stadscentrum. Er is een bagagedepot (Guarda Volumes) bij de Metro van Jabaquara, R$ 6 voor 24 uur.  edit

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Vervoer in São Paulo is niet het meest ontspannende, het kan alles zijn van ingewikkeld tot een ware hel. De piekuren zijn normaal ongeveer van 6:00-09:00 en 16:00-20:00, maar aangezien de wegen in de stad voortdurend erg druk zijn, kan elk klein incident lange files en vertragingen veroorzaken. De goedkoopste manier voor toeristen om rond te reizen is door zoveel mogelijk de metro, treinen en trolleybussen te gebruiken, en af en toe een taxi te nemen voor de kortere afstanden. Het kan wel onaangenaam druk worden tijdens de piek uren, en probeer met zo weining mogelijk bagage te reizen. Via de SPTrans website [10] kun je openbaar vervoer routes vinden.

tram/metro[bewerken]

Het spoorwegennet, dat bestaat uit de metro en bovengrondse trams, is de transportmethode dat waarschijnlijk het meest gebruikt wordt door toeristen tijdens een bezoek aan São Paulo. De metro is modern, veilig, schoon en efficiënt. De kwaliteit van de bovengrondse treinen varieert , maar in de meer toeristische gebieden is de trein net zo goed als de. Een actuele kaart van het spoorwegnet kan worden gevonden in deze link .

De drie bedrijven die het spoorwegennet gebruiken zijn METRO, CPTM en ViaQuatro. De lijnen die het meest gebruikt worden door bezoekers zijn:

  • Lijn 1 (blauw) : Deze lijn (was de eerst gebouwde lijn) loopt van noord naar zuid, door het historische centrum . Tietê en Jabaquara busstations zijn ook bereikbaar via via Lijn. Bediend door de metro.
  • Lijn 2 (Groen): De groene lijn loopt van west naar oost, langs de Avenida Paulista. Bediend door de metro.
  • Lijn 3 (Rood): Een van de drukste lijnen van São Paulo , die loopt van west naar oost (ten noorden van lijn 2 (Groen), maar is veel uitgebreider), en gaat door het historische centrum. Het Barra Funda busstation ligt aan de westkant van deze lijn. Bediend door de metro.
  • Lijn 4 (geel): Verbindt het historische centrum naar het Westen (voornamelijk ten zuiden van Lijn 2), en loopt door de Avenida Paulista . Uitgevoerd door ViaQuatro.
  • Lijn 9 (Emerald): Loopt van Noord naar Zuid (ten westen van Lijn 1) , doorkruist het hele Westen. Uitgevoerd door CPTM .

Per bus[bewerken]

Bussen zijn de meest populaire manier om de stad te verkennen. Ook al rijden chauffeurs hard door de hobbelige straten van São Paulo, is de bus niet de snelste manier om je te verplaatsen. Ook kan het behoorlijk druk worden in de bus. Echter, in tegenstelling tot de metro/tram, kun je met de bus in elke buurt komen.

Tickets zijn R$ 3,00 (enkele reis). Je kunt voor de rit betalen in de bus, of maak gebruik van een Bilhete Unico kaart, die je moet opladen voor het instappen.

Als je grote koffers bij je hebt, probeer dan het spitsuur te vermijden, daar de bussen ontzettend vol kunnen worden. Het is niet altijd verstandig om de bus 's avonds laat te nemen, vooral als je merkt dat je helemaal alleen te wachten staat bij de bushalte. Overweeg dan om een taxi te bellen.

Per fiets[bewerken]

Fietspad Marginal Pinheiros, met 21.2km het langste fietspad in São Paulo.

São Paulo is zeker niet een van de makkelijkste plekken in de wereld om te fietsen. De meeste chauffeurs respecteren fietsers, maar helaas zijn er ook veel chauffeurs (inclusief buschauffeurs) die dit niet doen. Het grootste deel van de stad is vlak of matig steil, met alleen het uiterste noorden van de stad dat zeer heuvelachtig is. De basis "survival tips" zijn: gebruik een helm, volg de richting van het verkeer te allen tijde, kijk uit voor auto deuren die geopend worden zonder waarschuwing, rijd nooit op snelwegen en gebruik een fietspad waar mogelijk.

Fietsen zijn toegestaan ​​in de metro/tram op de volgende tijden:

  • In de metro (Metro/Via Quatro): maandag-vrijdag vanaf 20:30, zaterdag vanaf 14:00, zon-en feestdagen de hele dag
  • In trams (CPTM): zaterdag vanaf 14:00, zon-en feestdagen de hele dag

Er zijn openbare fietsenstallingen in veel metrostations (dagelijks geopend van 6:00-22:00). Bij sommige fietsenstallingen is het mogelijk om een ​​fiets te lenen met een creditcard. Controleer de metro website voor een up-to-date lijst van de stations met infrastructuur voor fietsen. In parkeergarages (voor auto´s) mag je niet zomaar je fiets stallen. Op de metro/tram stations mogen fietsers wel met hun fiets via de roltrap omhoog gaan, maar niet naar beneden.

Per taxi[bewerken]

Per auto[bewerken]

Te voet[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Panoramisch zicht van Paulista Avenue.

Avenida Paulista[bewerken]

Avenida Paulista (Paulista Avenue) is de trots van de Paulistanos, en kom je veel tegen op ansichtkaarten. Het is een van de grootste zakencentra, en waarschijnlijk de grootste culturele regio in de stad. Haar architecturale contrast weerspiegelt het feit dat de laan gelegen is tussen de "oude" en "nieuwe" delen van de stad.

De laan en de omgeving, zoals de Rua Augusta, Alameda Santos en Rua Oscar Freire, bevatten tal van winkelgaleries, theaters, bioscopen, cafes, hotels, koffieshops, boekenwinkels en gastronomische restaurants. Het homo-uitgaansleven is vooral te vinden op Consolacao en Haddock Lobo Streets.

Historische centrum[bewerken]

Het historisch centrum van São Paulo is een tijdlang verwaarloosd maar het is zich geleidelijk aan aan het herstellen door middel van recente projecten en investeringen. Al heeft het nog steeds een aantal problemen, het is een gebied dat je zeker niet mag missen vanwege de historische en culturele waarde voor de stad. Hier vind je vele constructies en monumenten uit de glorieuze tijd in de geschiedenis van São Paulo, belachelijk drukke commerciële gebieden, en een veelheid van theaters en culturele activiteiten.

Rio Pinheiros rivieren gebied[bewerken]

De Pinheiros rivier doorkruist het Westen van São Paulo in Noord-Zuidelijke richting, en hoewel zwaar vervuild behoren de rivier en haar oevers tot de mooiste en meest interessante delen van de stad. De oostelijke oever is gevuld met wolkenkrabbers die de zakelijke centra van Brooklin Novo en Vila Olimpia vormen, en bevat het langste fietspad van de stad, evenals een gebied met het meest bruisende nachtleven. De West kust is de thuisbasis van de Universiteit van São Paulo en vertoont een stereotiepe beeld van de sociale ongelijkheid in São Paulo, met contrasterende luxe appartementen en villa's aan de ene kant en voorsteden van de lagere klasse en de favelas aan de andere kant. In het midden van de rivier staat het prachtige Ponte Octavio Frias, meer bekend als Ponte Estaiada. Tramlijn 9 (Emerald) loopt langs de rivier, waardoor alle plekken heel gemakkelijk te bereiken zijn.

Musea en culturele centra[bewerken]

Museum van Ipiranga.

Als het kunstcentrum van het land biedt São Paulo vele musea en culturele centra. Twee musea die je niet mag missen vanwege hun grootte, architectuur en historisch belang, zijn Museu do Ipiranga (Zuidoosten) en Memorial da America Latina (Westen).

Kunstliefhebbers moeten ook zeker naar het Museu de Arte de São Paulo, Pinacoteca do Estado (Centrum), Instituto Tomio Ohtake, Museum de Arte Contemporanea (Westen) en Museum de Arte Moderna.

Doen[bewerken]

Ciclofaixa de Lazer[bewerken]

Het is nu mogelijk om veilig te fietsen in de stad tijdens zon-en feestdagen, met behulp van de Ciclofaixa de Lazer. Het is een 45 km lange route die vooral door midden-en hoge klasse woonwijken gaat in het westen, zuid/centrale delen van São Paulo, en gaat ook langs fietsvriendelijke parken zoals Parque Villa-Lobos en Parque do Ibirapuera. Controleer de route op Ciclofaixa de Lazer, waar ook andere informatie te vinden is.

Familie uitjes[bewerken]

Zowel volwassenen als kinderen zijn verzekerd van een dag plezier in de São Paulo Zoo, in het São Paulo Aquarium of in het themapark Playcenter. São Paulo heeft ook educatieve ruimtes die zowel op volwassenen en kinderen gericht zijn, zoals Catavento Culturele en Espaço Ciência. Mundo da Xuxa is een themapark alleen voor de hele kleintjes.

Evenementen[bewerken]

Het Carnaval in São Paulo
  • São Paulo Carnaval, Avenida Olavo Fontoura, 1209, Santana (in het Sambódromo van Parque Anhembi, vlakbij de stations van Armenia en Tiete), 11 6226-0510. Als je in São Paulo bent tijdens het jaarlijkse carnaval , een nationale feestdag tussen eind februari en maart, dan is dit waar de typische carnavalsoptocht plaatsvindt, met dansers gekleed in kostuums en musici die sambanummers spelen bovenop mooie praalwagens. Als je het kunt veroorloven, probeer dan een ticket te krijgen dichtbij de "Pista" (staand gebied, dicht bij de parade zelf). Dit geeft je een perfect uitzicht op de parade. Een andere optie is om het carnaval bij te wonen in een van de verschillende sambascholen in de stad. Echter, São Paulo is niet een traditionele Carnaval bestemming voor Brazillianen, zoals Rio. De stad zal meestal minder druk zijn tijdens Carnaval dan gebruikelijk, daar de Paulistanos naar de Paulista Kust of andere staten vertrekken.  edit
  • Gay Pride Parade, Avenida Paulista. Elk jaar, tijdens de Corpus Christi feestdagen (meestal tussen mei en juni), nemen ongeveer 3 miljoen mensen deel aan de grootste Gay Pride parade in de wereld. Het vindt plaats op een zondag, en de Avenida Paulista is de plek om naar toe te gaan.  edit
  • Braziliaanse Grand Prix, Autódromo José Carlos Pace (Far South), [11].  edit

Leren[bewerken]

Er zijn verschillende taleninstituten waar je Portugees kunt leren, met cursussen vanaf 2 weken of voor langere tijd. Dit kan met privé lessen of klassikaal.

  • Fast Forward [12].
  • Polilínguas, Alameda Iraé, 620, Cj. 114, +55(11) 5051-7162 (), [13].  edit
  • Alumni, Rua Padre João Manoel, 319, +55(11) 5644-9700, [14].  edit
  • Universiteit van Sao Paulo, Ave Prof. Luciano Gualberto, nº 403 (Prédio de Letras) - Sala 263, Cidade Universitaria, +55(11) 3091-4851 (), [15].  edit
  • Uniao Cultural Brasil-Estados Unidos, Rua Teixeira da Silva, 540, +55(11) 3885-1022, [16].  edit
  • Senac Sao Paulo, Rua Dr. Plinio Barreto, 285, 4º andar, Jardins, +55(11) 2182-6900 (, fax: +55(11) 2182-6941), [17].  edit
  • Cultura Espanhola, Rua Pamplona, 818 3º andar Cj 32 (Metrô Trianon Masp), +55(11) 3266-5855, [18]. as@culturaespanhola.com.br  edit

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Winkelstraat in het centrum van São Paulo

Je kunt bijna alles wel in São Paulo vinden. Ingevoerde goederen kunnen duur zijn, maar kijk uit voor de Braziliaanse goedkopere produkten. Breng wat tijd door in een van de vele "shoppings" (zoals Brazilianen de winkelcentra noemen).

Winkels zijn in het algemeen open van 10am-6pm. Op zaterdag zijn de winkels ook open maar korter. Op zondag zijn de winkels gesloten. De winkelcentra zijn wel op zondag open, van 10am-8pm, en de rest van de week van 10am-10pm.

Eten[bewerken]

São Paulo is de thuisbasis van een prachtige diversiteit aan restaurants, waar je kunt genieten van typische gerechten vanuit de hele wereld. De prijsklasse is zo breed als de diversiteit van de restaurants in de stad, van goedkope snacks en maaltijden in eenvoudige en gezellige restaurants en etenstentjes op de populaire markten, tot de dure haute cuisine en internationaal erkende restaurants, zoals de D.O.M, dat (in 2012) werd verkozen tot het 4e beste restaurant in de wereld.

In São Paulo wordt de altijd aanwezige bonen-en-rijst geserveerd met bruine bonen in plaats van zwarte, zoals in Rio. Een ander typisch gerecht in São Paulo is de Virado à Paulista, die bestaat uit rijst, tutu de Feijão (een pasta van bonen en maniok meel, soms gemaakt van maïsmeel, om het droger te maken dan het is met maniok meel), gebakken groene kool (couve) en karbonades (bisteca). Het gaat meestal gepaard met stukjes worst, een gebakken ei en een gebakken banaan.

Een typisch type restaurant in São Paulo zijn de wereldberoemde churrascarias, waar een enorm aanbod van vlees langs de tafels gebracht wordt. Je kunt zoveel eten als je wilt, en er is ook ruime keuze uit salades en bijgerechten. Dit systeem heet Rodízio, en door zijn succes is het ook verspreid naar andere soorten gerechten, zoals Italiaanse, wat de Rodízio de pizza genoemd wordt, en de Japanse variant, de Rodízio de sushi.

Uitgaan[bewerken]

Vila Olímpia, in het westen van de stad, is een van de belangrijkste uitgaansgebieden in São Paulo's.

Je zult geen problemen hebben om de bars te vinden in São Paulo, waar je kunt genieten van een ijskoud biertje, een schot van cachaça of een caipirinha. Een chopp (een glas bier van de tap) kost tussen R$3 en R$10 (in extreme gevallen), afhankelijk van de bar, maar alles rond de R$4 - R$5 is normaal. In Vila Madalena en Itaim vindt je vele bars en zijn de beste locaties als je de hele nacht op pad wilt gaan.

Clubs[bewerken]

Deze stad heeft een ongelooflijk rijk en divers nachtleven, en je vindt hier voor elk wat wils, van traditionele samba-rock live muziek tot electro-pop nachtclubs, raves en zelfs een aantal fetish clubs. Het is de moeite waard om tenminste één avondje uit te plannen als je in de stad bent. Het nachtleven van São Paulo kan wel vrij duur zijn. De meeste clubs rekenen een toegangsprijs. Meestal schommelt de entree rond de R$25, maar kan in de hele chique clubs wel meer dan R$250 (US$145) zijn.

De beste plaatsen om het nachtleven mee te maken zijn Vila Olímpia, Vila Madalena en Barra Funda (in het westen van de stad) Moema (Zuiden van het centrum), Tatuapé en Mooca (Zuid-oosten van de stad), en Santana (Noord-oosten van de stad).

Slapen[bewerken]

Als je van plan bent om de stad te verkennen maar je hebt geen auto of je wil niet met de taxi, dan is het aan te raden om accommodatie bij het metro of treinstation te zoeken. Als je dicht bij de luchthaven wilt verblijven, zoek dan in de Guarulhos buurt.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Ibis Paulista Hotel [19], Tel: (+55)11/35233000, Avenida Paulista 2355, Bela Vista; Prijzen: vanaf R$ 219,- per nacht.

Duur[bewerken]

Contact[bewerken]

Alarmnummers:

  • Politie: 190
  • Brandweer: 193
  • Ambulance: 192

Quick city code (DDD) gids:

  • 11 - São Paulo, Santo André, São Bernardo do Campo, São Caetano do Sul, Barueri, Diadema
  • 19 - Campinas
  • 21 - Rio de Janeiro
  • 24 - Paraty
  • 31 - Belo Horizonte
  • 16 - Ribeirão Preto
  • 12 - São José dos Campos, Ubatuba, Caraguatatuba, São Sebastião
  • 13 - Santos, Guarujá
  • 71 - Salvador
  • 84 - Natal
  • 92 - Manaus

Telefoon[bewerken]

  • Openbare telefooncellen zijn te vinden op bijna elke hoek van de straat. Ze werken alleen met telefoonkaarten, die kunnen worden gekocht in iedere kiosk. Met gewone telefoonkaarten kun je lokale en nationale gesprekken voeren, maar als je naar een andere stad belt of naar een mobiel nummer, dan gaan je credits er snel doorheen. Er is ook een speciale telefoonkaart voor internationale gesprekken.

GSM[bewerken]

Internet[bewerken]

Internetcafés zijn er in overvloed, in iedere buurt zijn die te vinden.

Veiligheid[bewerken]

Vermijd verlaten gebieden 's nachts, of in ieder geval loop niet alleen in deze gebieden. Bussen zijn redelijk veilig, maar als je alleen staat te wachten bij een bushalte ´s nachts is dit af te raden. De metro is meestal veilig, maar treinen die naar de perifere gebieden gaan kunnen gevaarlijk zijn 's avonds laat. Wees extreem voorzichtig ´s nachts met geldautomaten (of beter, gebruik ze niet als ze zich bevinden in een verlaten of donkere plaatsen, als je er echt een nodig hebt, probeer er dan een te zoeken in plaatsen zoals winkelcentra, theaters en bioscopen).

Autorijden kan soms riskant zijn, vooral als je alleen bent en/of in een gebied met chique bars/clubs, zoals Vila Madalena of Vila Olimpia. Als je aan het rijden bent 's nachts, als je moet stoppen om welke reden dan ook (zelfs bij een stoplicht), controleer dan je omgeving. Houd je deuren op slot en ramen gesloten. Indien mogelijk, als het al laat is en je wilt terug naar je hotel, neem dan een taxi, maar met een groep vrienden als dat kan. Overdag waardevolle voorwerpen uit de buurt van het raam houden (zelfs als je gebruik maakt van een taxi).

Sommige gebieden kunnen ook overdag gevaarlijk zijn. Kijk uit bij de vervallen gebieden, zoals favelas en gebieden bevolkt door drugsverslaafden. De laatste kan gemakkelijk worden herkend door de aanwezigheid van slecht onderhouden gebouwen, slechte geur, en vuile straten - er zijn veel van dit soort wijken in het historische centrum. De meeste verslaafden zijn onschuldig, maar kunnen geweld gebruiken om aan geld te komen voor drugs.

Politie bureaus[bewerken]

Maak jezelf bekend met de lokatie van politiebureaus die gespecialiseerd zijn in toeristische diensten. Deze stations bieden informatie over de openbare veiligheid en worden bemand met gekwalificeerde professionals om te assisteren indien nodig.

  • Port and Airport Police Division. Speciale diensten voor toeristen en hoogwaardigheidsbekleders. Rua São Bento, 380, 5e verdieping, Centrum. Tel. (11) 3107-5642 and 3107-8332.
  • Hoofdkwartier van de Specialized Tourist Police – DEATUR. Av. São Luiz, 91, Centrum. Tel. (11) 3214-0209 and 3120-3984.
  • São Paulo Politiebureau op de luchthaven van Congonhas. Avenida Washington Luis, Moema. Tel. (11) 5090-9032, 5090-9043 en 5090 9041.
  • São Paulo Politiebureau op de luchthaven van Cumbica/Guarulhos International Airport. Rua Dr. João Jamil Zarif, Guarulhos. Tel. (11) 6445 3064, 6445-2686, 6445-2162, 6445-3464, 6445-2221.

Consulaten[bewerken]

  • Nl-flag.png Nederland, Avenida Brigadeiro Faria Lima, 1779 - 3th fl. Jardim Paulistano, +55 11 3811 3300 (, fax: +55 11 3814 0802), [20]. Mon - Thu 9 -12 hours.  edit

Reistijden tussen haakjes:

Kust[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites