Rotterdam

Uit Wikitravel
De Erasmusbrug over de Nieuwe Maas in Rotterdam.

Rotterdam [1], [2] ligt in Zuid-Holland en is de tweede stad van Nederland, de vierde haven ter wereld en de grootste haven van Europa. Het centrum van de stad is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog bijna volledig plat gebombardeerd. Na de oorlog is de stad weer opgebouwd en heeft het van alle Nederlandse steden, samen met Eindhoven de meest moderne look.

Info[bewerken]

Toeristische informatie[bewerken]

Voor informatie over evenementen, bezienswaardigheden, architectuur en voor de Rotterdam Welcome Card kunt u terecht bij:

  • Rotterdam.info (VVV), Coolsingel 195-197 (Binnenwegplein). Openingstijden: dagelijks van 9.30 tot 18.00 uur. In dit grote kantoor vindt u onder meer citymaps, boeken, souvenirs, concerttickets en cadeaubonnen. Ook is hier een grote maquette te zien van Rotterdam en krijgt u via tv-schermen informatie over stadsontwikkeling en architectuur.
  • VVV Rotterdam Centraal. Dagelijks geopend van 9.00 tot 17.30 uur.

De Welcome Card is een combinatie van een dag(en)kaart voor het openbaar vervoer en reductiebonnen voor o.a. attracties en musea.

Arriveren[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

  • Rotterdam-The Hague Airport[3]), ligt ten noorden van de stad. Vanaf Rotterdam CS: RET bus 33, Reistijd: circa 20 min, Frequentie: 10 min. Auto: A13, afslag 11 Rotterdam Airport. -- Prettige, compacte Europese luchthaven bereikbaar met lijnvluchten vanaf voornamelijk Europese bestemmingen en vertrekpunt voor charters naar Zuid-Europese bestemmingen.
  • Intercontinentaal zie Schiphol.

Trein[bewerken]

Rotterdam is rechtstreeks per spoor bereikbaar vanuit onder andere:

  • Delft, Den Haag, Leiden, Schiphol, Haarlem en Amsterdam
  • Schiedam, Vlaardingen en Hoek van Holland
  • Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Leeuwarden, Apeldoorn en Deventer.
  • Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Brussel, Parijs, Bergen op Zoom, Goes, Middelburg, Vlissingen, Breda, Tilburg Eindhoven, Helmond en Venlo.

Webpagina NS [[4]]

Auto[bewerken]

Rotterdam is per auto bereikbaar onder meer vanuit de richtingen:

  • Amsterdam, Schiphol, Leiden (A4 en A13)
  • Den Haag en Delft (A13)
  • Hoek van Holland (A20 west)
  • Utrecht (A12 en A20) en Gouda. (A20 oost)
  • België, Breda, Roosendaal, Dordrecht. (A16)
  • Nijmegen (A15).

Om makkelijker op de uiteindelijke bestemming te kunnen komen is er een ring van snelwegen. Deze wordt gevormd door gedeelten van de A20 Ring-noord, A16 (Van Brienenoordbrug), A15 Ring-zuid, en de A4 (Beneluxtunnel). Er zijn rond de stad diverse Park en Ride-plaatsen (P & R)[5], onder andere ten noorden van de Van Brienenoordbrug, om de auto te parkeren en met de metro naar het centrum te reizen. Het parkeren is hier gratis gedurende 24 uur, als met het openbaar vervoer verder wordt gereisd.

Bus, tram en metro[bewerken]

Het openbaar vervoer in de stad wordt verzorgd door de RET. U kunt reizen met de zogenaamde OV-chipkaart [6].

Bus[bewerken]

Streekbussen van Connexxion [7], en Arriva [8] van en naar Rotterdam rijden op (en via tussenliggende plaatsen):

  • Barendrecht, Bergambacht, Boskoop, Capelle aan de IJssel, Delft, Den Haag, Dordrecht, Gouda, Goudswaard, Honselersdijk, Krimpen aan de IJssel, de Maasvlakte, Middelharnis, Numansdorp, Oud Beijerland, Ouddorp, Strijen, Utrecht, Vlissingen, Zierikzee, Zuid Beijerland

Via de website www.9292.nl kunt u alle openbaar vervoer-informatie vinden en de routeplanner. [9]

RandstadRail[bewerken]

  • RandstadRail E, (Tussen Den Haag CS en Rotterdam CS), [10]. Ritprijs betalen met OV-Chipkaart.  edit

Boot[bewerken]

  • Dordrecht - Willemskade bij de Erasmusbrug, Rederij Waterbus [11],De boot vaart via Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht naar Dordrecht. Vanuit Dordrecht is overstappen mogelijk naar de Drechtsteden. Mogelijkheid tot overstappen via Ridderkerk, op het Driehoeksveer [12] naar Kinderdijk [13]

Kaartverkoop aan boord. Fietsen kunnen gratis mee.

Rondreizen[bewerken]

Auto[bewerken]

In parkeergarages in de stad kan met contact geld worden betaald. Bij parkeermeters op straat is dat niet mogelijk. Er is een mogelijkheid om mobiel te betalen: het zogenoemde 06-parkeren. Dan kan men bellen of sms'en en zich aan- en afmelden. Het bedrag wordt dan later met de provider verrekend. Rotterdam stapt dit jaar in fases over op kentekenparkeren. Het kenteken voer je dan in bij de automaat, je bepaalt de parkeertijd en betaalt tenslotte met pinpas of creditcard. Vanaf 2015 is het niet meer mogelijk om met de chipknip te betalen.

Bekijken[bewerken]

Architectuur[bewerken]

Opvallend in Rotterdam is de moderne en vaak experimentele architectuur. Zo had Rotterdam de eerste galerijflat in Nederland, de Bergpolderflat, tevens de eerste flat die gebouwd is met een stalen skelet. Maar de allereerste galerij, destijds 'woonstraat' genoemd, is gebouwd in het Justus van Effen Complex in Spangen, dat recentelijk is gerenoveerd. Dit was sociale woningbouw, waarbij mensen allerlei voorzieningen deelden. Andere spraakmakende gebouwen zijn onder andere de Van Nelle Fabriek, opgenomen in de lijst van Werelderfgoed van de Unesco. Dit is een voorbeeld van Het Nieuwe Bouwen, waarbij transparantie heel belangrijk was. A. Sonneveld, een van de directeuren van de fabriek, gaf hetzelfde architectenbureau, Brinkman en Van der Vlugt, opdracht om zijn woonhuis te bouwen. Dit Huis Sonneveld, gelegen naast Het Nieuwe Instituut, is als museumwoning geopend. In 2014 is het nieuwe treinstation Rotterdam Centraal geopend, en tevens de Markthal (Achitectenbureau MVRDV) met aan de binnenzijde het kunstwerk Horn of Plenty

Musea[bewerken]

  • Museum Boijmans-van Beuningen [15] Boijmans, gelegen in het Museumpark, heeft een grote collectie kunstwerken: surrealistische schilderijen en voorwerpen van Dali en Magritte, maar ook tekeningen en schilderijen van Bosch, Bruegel, Rubens en Rembrandt.
  • Maritiem Museum [16], een scheepvaart- en havenmuseum in het centrum van de stad.
  • Mariniersmuseum [17]Dit museum biedt informatie over het ontstaan en de geschiedenis van het Korps Mariniers, en is gevestigd aan de Wijnhaven.
  • Het Nieuwe Instituut, [18]. Het Nieuwe Instituut is ontstaan uit een fusie tussen het Nederlands Architectuurinstituut, Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en het Virtueel Platform (kennisinstituut voor e-cultuur.) Het instituut organiseert onder andere lezingen en exposities.
  • Oorlogs- en VerzetsMuseum Rotterdam [19]Bij metrostation Coolhaven ligt dit museum, dat de oorlog in Rotterdam en daarbuiten in beeld brengt en zo in herinnering houdt. ( tijdelijk wegens verbouwing gesloten)
  • Kunsthal [20]De Kunsthal aan de Westzeedijk, een beroemd ontwerp van architect Rem Koolhaas,biedt tentoonstellingen over cultuur in de breedste betekenis van het woord: oude kunst, nieuwe kunst, design, fotografie, van elitair tot populair.
  • Nederlands Fotomuseum [21]Het Fotomuseum op de Kop van Zuid biedt naast (inter)nationale fototentoonstellingen, een kijkje in 185 jaar Nederlandse fotografiegeschiedenis.
  • Belasting & Douane Museum [22]Waarom betalen we belasting en wanneer? De belastinggeschiedenis vanaf de Middeleeuwen tot nu wordt getoond in dit museum aan de Parklaan in het Scheepvaartkwartier. Voor kinderen is er het Douanedek met het schipsimulatorspel.
  • Chabot Museum [23]Dit museum, gelegen in het Museumpark, beheert een van de belangrijkste collecties van de Nederlandse expressionistische schilder en beeldhouwer Hendrik Chabot (1894-1949. Het gebouw is een rijksmonument van het Nieuwe Bouwen.
  • Huis Sonneveld [24] Huis Sonneveld is een museumwoning en onderdeel van Het Nieuwe Instituut. De villa in het Museumpark, werd rond 1930 ontworpen voor A. Sonneveld, directielid van de Van Nelle Fabriek. Ontwerper van dit monument van het Nieuwe Bouwen was architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt.
  • Natuurhistorisch Museum Rotterdam [25]Dit Natuurmuseum is gevestigd in Villa Dijkzigt, naast de Kunsthal. Er is een grote verzameling van insecten, spinnen, kreeftachtigen en weekdieren. Skeletten van een olifant, potvis en giraffe zijn permanent te bezichtigen. Het museum kwam in het nieuws met het opzetten en tonen van de 'domino-mus'.
  • Museum Rotterdam [26]In de tentoonstellingshal LP2 in Las Palmas organiseert Museum Rotterdam de komende jaren jaarlijks een grote expositie in afwachting van een nieuwe museumlocatie.

Bovenstaande musea zijn op maandag, 1 januari, Koningsdag en 25 december gesloten.

  • Openbaar Vervoer Museum [27]Dit museum, gelegen in het metrostation Oostplein, vertelt het verhaal over openbaar vervoer uit binnen- en buitenland, van verleden tot heden. Voertuigen op ware grootte zijn er niet te vinden, maar wel schaalmodellen. Ook zijn er foto's, tekeningen, uniformen, dienstregelingen, maquettes en een modelbaan. Openingstijden: iedere zaterdag en zondag van 11.00 tot 16.00 uur.
  • Schaakstukkenmuseum [28]Het kleine museum aan de Overblaak 94 (in een kubuswoning) heeft voor elke schaakliefhebber wat wils: van antieke schaakspellen tot populaire filmfiguren en van folklore tot aan abstracte kunstwerken. Openingstijden: 1 mrt t/m 31 dec iedere zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Doen[bewerken]

  • Euromast [29]. De Euromast is met zijn 185 meter de hoogste toren in Nederland die geopend is voor publiek. De toren is dagelijks geopend; van april t/m september van 9.30-22.00 uur, oktober t/m maart van 10.00-22.00 uur. Het is ook mogelijk van de Euromast te abseilen of tokkelen.
  • Rondvaart Spido [30] Spido organiseert het hele jaar door rondvaarten door de haven. In het zomerseizoen zijn er ook langere rondvaarten mogelijk naar b.v. Europoort, de Botlek en de Maasvlakte.
  • Diergaarde Blijdorp, [31], Blijdorplaan 8. Het Oceanium en de Vlindertuin zijn echte trekpleisters. De oude ingang bij de Rivierahal ligt op 10-15 minuten lopen vanaf de achteruitgang van Rotterdam CS. Dit is ook de verblijfplaats van het populaire knuffelolifantje Olli.
  • Arboretum Trompenburg [32] Plantentuin aan de Honingerdijk 86 in Kralingen, met een grote collectie bomen, struiken en planten. Vanaf mei worden er ook wandelingen georganiseerd onder leiding van een gids. De tuin is elke werkdag geopend van 9.00-17.00 uur. Op zaterdag en zondag: april t/m oktober van 10.00-17.00 uur en van november t/m maart van 12.00-16.00 uur.
  • Splashtours [33] De amfibiebus van de Splashtours maakt vanaf de Parkhaven een tour richting Katendrecht, om daar in de Maas te 'splashen'. Een avontuurlijke ervaring, waar wel vooraf voor moet worden gereserveerd.
  • Miniworld Rotterdam [34] Aan Weena 745, op 5 minuten lopen van het Centraal Station, is de stad te zien in miniatuur. In een overdekte hal rijden, langs bekende Rotterdamse gebouwen en havens, modeltreinen. Een dag duurt hier maar 24 minuten, dan wordt het nacht en fonkelen duizenden lampjes in het donker. Goede tip: check eerst de site voor openingstijden, want op maandag en dinsdag is Miniworld niet altijd open!
  • Plaswijckpark [35] Attractiepark voor kinderen aan de Ringdijk 20 in Kralingen. Er is o.a. een verkeerstuin, een kleine dierentuin en kinderen kunnen er waterfietsen. Het familiepark is dagelijks geopend van 10.00-19.00 uur. Personenauto's kunnen gratis parkeren op het parkeerterrein bij de ingang.
  • Kids Marina [36] Een waterattractie voor kinderen, waarbij ze zelf (of hun ouders) kapitein kunnen spelen in de haven. De kinderen krijgen, al varend in een kleine blusboot of rondvaartboot, inzicht in hoe een haven en een schip werkt. Kids Marina is gelegen in het centrum aan het Grote Kerkplein, vlakbij de Laurenskerk. De attractie is in de zomermaanden open op zaterdag van 12.00-17.00 uur en op zondag van 13.00-17.00 uur. Tijdens schoolvakanties op dinsdag tot en met zondag van 12.00-17.00 uur.

Festivals/evenementen[bewerken]

Rotterdam is een van de grootste festivalsteden ter wereld. Een selectie uit het grote aantal jaarlijks terugkerende festivals en evenementen in Rotterdam:

  • Wereldhavendagen[37] in het eerste weekend in september, wordt de haven opengesteld voor publiek. Er worden diverse excursies georganiseerd. Ook rond de stadshavens zijn veel activiteiten en muziek. Dat Rotterdam een havenstad is, zal bij een bezoek ongetwijfeld duidelijk worden.
  • Rotterdam Unlimited [38]. In juli verandert Rotterdam een weekend lang in een tropisch paradijs met een parade van swingende groepen en versierde praalwagens. Er is de Battle of the Drums, het Zomercarnaval en op diverse podia in de stad klinken tropische klanken.
  • Dag van de Romantische Muziek [39] Een zonnig park, romantische sfeer en rijk gevulde picknickmanden. Op verschillende podia in Het Park bij de Euromast worden klassieke concerten gegeven. Behalve van muziek kunnen de uitbundig romantisch geklede bezoekers ook genieten van lekker eten tijdens ParkProeven.
  • Poetry International [40] In juni worden dichters van over de hele wereld gevraagd om in de Rotterdamse Schouwburg hun werk voor te lezen. Dan kan iedereen horen wat een prachtige poëzie er op dat moment in de wereld wordt geschreven en de dichters in levende lijve ontmoeten.
  • North Sea Jazz Festival [41] Drie dagen lang in juli kunnen liefhebbers van jazz, soul en funk genieten van vele concerten in Ahoy'. Met zangers en instrumentalisten van vroeger en nu. Al een paar weken daarvoor begint North Sea Round Town [42] als opwarmertje met jazzmuziek door de hele stad.
  • CHIO Rotterdam [43] In het Kralingse Bos wordt in juni het oudste internationale topsportevenement van Rotterdam gehouden. De beste spring- en dressuurruiters van de wereld zetten paardensportliefhebbers in vuur en vlam.
  • Metropolis Festival [44] In het Zuiderpark, vlakbij Ahoy' is op de eerste zondag in een gratis toegankelijk openlucht muziekfestival. Het programma bestaat uit een mix van pop, rock, hiphop, wereldmuziek en dance.
  • City Racing Rotterdam [45] Gierende banden en rookwalmen: eind augustus racen Formule 1-wagens door het centrum van Rotterdam.

Uitgaan[bewerken]

Discotheken[bewerken]

  • Club Vie, Maasboulevard 300 [46]
  • Club Vibes, Westersingel 50A [47]
  • Waterfront, Boompjeskade 10-15 [48]
  • Perron, Schiestraat 42 [49]
  • Thalia Lounge, Kruiskade 31 [50]
  • Maassilo, Maashaven Zuidzijde 1-2 [51]

Theaters en concertzalen[bewerken]

  • Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25 [52]
  • Oude Luxor Theater, Kruiskade 10 [53]
  • Nieuwe Luxor Theater, Posthumalaan 1 [54]
  • Theater/ Kantine Walhalla, Sumatraweg 9-11 (Katendrecht) [55]
  • Ro Theater, William Boothlaan 8 [56]
  • De Doelen. Schouwburgplein 50 [57]
  • Ahoy', Ahoyweg 10 [58]
  • Maaspodium , St Jobsweg 3 [59]
  • Bird , Raampoortstraat 26 [60]
  • Grounds . Willem Buytenwegstraat 68 [61]
  • Rotown Nieuwe Binnenweg 17 -19 [62]

Bioscopen[bewerken]

  • Pathe Schouwburgplein, Schouwburgplein 101 [63]
  • Pathe De Kuip, Cor Kieboomplein 501 [64]
  • Cinerama, Westblaak 18 [65]
  • LantarenVenster, Otto Reuchlinweg (Kop van Zuid) [66]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Het centrum van de detailhandel op de rechtermaasoever is het gebied Lijnbaan - Beurstraverse (=Koopgoot) - Hoogstraat. In het gebied rond de Koopgoot zijn onder meer grote filialen van De Bijenkorf, V&D, C&A en de Hema te vinden. Rotterdam Zuid heeft een groot overdekt winkelcentrum op het Zuidplein. In Rotterdam-Oost zijn de deels overdekte winkelcentra Alexandrium I, II en III. Deze laatste is een meubelboulevard. Zuidplein en Alexandrium zijn, evenals het centrum van Rotterdam elke zondag geopend van 12.00-17.00 uur.

Elke wijk heeft ook een eigen winkelgebied:

  • In het centrum achter de Binnenrotte, rond de Nieuwemarkt en Pannekoekstraat, zijn veel aparte winkeltjes te vinden.
  • In het Oude en Nieuwe Westen zijn vrijwel overal winkels te vinden met een extra hoge concentratie langs de Nieuwe Binnenweg en de route West-Kruiskade-Eerste en Tweede Middellandstraat-Vierambachtstraat.
  • In het noorden (Hillegersberg-Schiebroek) vormt het gebied Bergse Dorpstraat - Weissenbruchlaan - Freericksplaats - Streksingel de voornaamste winkellocatie.
  • In het Oude Noorden is de Zwartjanstraat de commerciële ader van de wijk. Het wat alternatievere publiek zoekt het Noordplein, de Zwaanshals en de Minimall op.
  • In Kralingen winkelt men voornamelijk op de Lusthofstraat.
  • Op Zuid kan men o.a. terecht op de Slinge, Vuurplaat, Beijerlandselaan en in het overdekte winkelcentrum Zuidplein.
  • In Ommoord bevindt zich een winkelcentrum rond de Hesseplaats.
  • In Spangen/Delfshaven kun je veel winkels vinden langs de route Mathenesserplein-Mathenesserweg-Schiedamseweg

Tweedehands[bewerken]

  • Songs for Sale [67], Meent 22a, 3011 JK Rotterdam, tel: 0031(0)10 - 2 40 92 15. Tweedehands CD's, LP's and DVD's.
  • Plaatboef [68], Nieuwe Binnenweg 81a, 3014 GE Rotterdam. Tel: 0031(0)10 - 4 36 58 73. Tweedehands CD's. LP's en DVD's.
  • Elselein Vintage
  • Het platenzaakje achter het station is een belevenis met binnen stapels LP's en buiten bakken vol hoezen, die duidelijk meer dan eens zijn natgeregend.
  • De kringloopwinkels van de gemeente heten Piekfijn [69] en zijn te vinden op vier lokaties in de stad: in het centrum, Charlois, Prins Alexander en Hoogvliet.

Markten[bewerken]

  • De grote weekmarkten zijn op dinsdag en zaterdag op de Binnenrotte, en op woensdag en zaterdag op het Afrikaanderplein in Rotterdam-Zuid. Voor de weekmarkten elders in de stad kun je terecht op de website van de gemeente Rotterdam [70].
  • De Swan Market [71] is een lifestyle markt met de meest uiteenlopende creatieve spulletjes in de aanbieding, naast een muzikaal programma en horeca. De lokatie is steeds wisselend.
  • Elke eerste zaterdag van de maand vindt op het Noordplein de Rotterdamse Oogst Markt [72] plaats. Hier kun je terecht voor streek- en seizoensproducten, ambachtelijkheid en gezelligheid.

Speciaalzaken[bewerken]

Rotterdam kent een aantal speciaalzaken met bekendheid tot ver buiten de stadsgrenzen. Mocht je ze nog niet kennen, dan is het wellicht de moeite waard ze een keer te bezoeken. Bij de meeste winkels maakt de naam het specialisme wel duidelijk. Daar wordt een beschrijving achterwege gelaten.

  • Het Touwhuis, Goudsesingel 85, tel. 0031-10-4111815, [73].
  • Whiskybase, Zwaanshals 530, [74]. Open dinsdag t/m zondag.
  • Caland/Schoen, Nieuwe Binnenweg 14, tel. 0031-10-4366317, [75]. Open maandag t/m zaterdag. Speciaalzaak voor damesschoenen in grote maten.
  • Het Wielen- en Bandenhuis, Kiotoweg 42, tel. 0031-10-4660985, [76]. Open maandag t/m vrijdag.
  • De Groene Passage, Mariniersweg 1 – 33, [77]. Zelfbenoemd 'mens- en milieuvriendelijk winkelcentrum' met o.a. een supermarkt, Wereldwinkel en een woonwinkel.
  • Knetter, Nieuwe Binnenweg 88a, tel. 0031-10-4365354. Kledingwinkel voor een totaal nieuwe look. Laat je vooral helpen door het personeel voor geslaagde verrassingen.
  • Alles in Wonderland, Bergselaan 295-301a, tel. 0031-10-4667678, [78]. Open dinsdag t/m zaterdag. Winkel propvol met retro en vintage spulletjes op gebied van verlichting, interieur en woonaccessoires. Je kunt er ook leren mozaïeken.
  • Scrap, Oostkousdijk 17 B, tel. 0031-10-4779870, [79]. Open dinsdag t/m vrijdag. Verkoopt industrieel afval- en restmateriaal om mee te knutselen. Je kunt er ook terecht voor creatieve workshops.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Hostel De Mafkees, Vijverhofstraat 47, +31 010 2409158, [80]. Een sleep-in op loopafstand van het Centraal Station.  edit
  • Hostel ROOM, Van Vollenhovenstraat 62, +31 010 2827277, [81]. Een hostel met themakamers; heel geschikt voor backpackers.  edit
  • Hostel Downtown 010, Oude Binnenweg 148A, +31 010 7860291, [82]. Ook hier themakamers, maar dan met Rotterdamse straten, wijken en bekende plekken, zoals De Kuip.  edit
  • Hostel Ani & Haakien, Coolsestraat, +31 06 18879719, [83].  edit
  • Stayokay Rotterdam, Overblaak 85-87, 3011 MH Rotterdam, +31 010 4365763, [84].  edit
  • King Kong Hostel, Witte de Withstraat 74, +31 010 8188778, [85]. Gelegen in de artistieke buurt van Rotterdam, nabij galeries en musea. Vanaf kamers voor 2 personen tot een slaapzaal met 50 bedden.  edit
  • Easy Hotel, Westblaak 65-67, [86]. Basic kamers voor een vaste lage prijs.  edit

Medium[bewerken]

  • NH Atlanta Rotterdam, Coolsingel/Aert van Nesstraat, 4, +31 010 2067800, [87]. Als een van de weinige Rotterdamse monumenten heeft NH Atlanta Rotterdam een speciale plek in een stad die zich meer en meer onderscheid als moderne architectuur stad. Het monumentale pand staat letterlijk middenin het winkel- en zakencentrum van Rotterdam.  edit

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Telefoon[bewerken]

Om van buiten de regio telefonisch of per mobiele telefoon contact te leggen met een van de genoemde bedrijven of iemand anders in Rotterdam moet eerst het netnummer 010 worden gedraaid. Vanuit het buitenland eerst het landnummer 0031 en dan 10.

Veiligheid[bewerken]

Het centrum van Rotterdam is over het algemeen zowel overdag als `s nachts veilig. Zoals in elke grote stad is het wel belangrijk om alert te zijn, met name 's avonds en 's nachts. In het openbaar vervoer en op openbare plaatsen waar veel mensen zijn, bijvoorbeeld op de markt en in het station, moet u altijd oppassen voor zakkenrollers.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites