Rotterdam

Uit Wikitravel
De Erasmusbrug over de Nieuwe Maas in Rotterdam.

Rotterdam [1], [2] ligt in Zuid-Holland en is de tweede stad van Nederland, de vierde haven ter wereld en de grootste haven van Europa. Het centrum van de stad is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog bijna volledig plat gebombardeerd. Na de oorlog is de stad weer opgebouwd en heeft het van alle Nederlandse steden, samen met Eindhoven de meest moderne look.

Info[bewerken]

Toeristische informatie[bewerken]

Voor informatie over evenementen, bezienswaardigheden, architectuur en voor de Rotterdam Welcome Card kunt u terecht bij:

  • Rotterdam.info (VVV), Coolsingel 195-197 (Binnenwegplein). Openingstijden: dagelijks van 9.30 tot 18.00 uur. In dit grote kantoor vindt u onder meer citymaps, boeken, souvenirs, concerttickets en cadeaubonnen. Ook is hier een grote maquette te zien van Rotterdam en krijgt u via tv-schermen informatie over stadsontwikkeling en architectuur.
  • VVV Rotterdam Centraal. Dagelijks geopend van 9.00 tot 17.30 uur.

De Welcome Card is een combinatie van een dag(en)kaart voor het openbaar vervoer en reductiebonnen voor o.a. attracties en musea. Vanaf 2015 is er ook een RWC verkrijgbaar zonder openbaar vervoer, deze kost 4 euro.

Arriveren[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

  • Rotterdam-The Hague Airport[3]), ligt in het noorden van de stad, aan de rand van de wijk Overschie. Er rijdt elke 10 minuten een shuttlebus tussen Rotterdam CS en het vliegveld. Drie keer per uur rijdt deze buslijn 33 verder door tot metrostation Meijersplein. De reistijd bedraagt circa 20 minuten. Met de auto kan men vanaf de A13 afslag 11 Rotterdam Airport nemen. Het is een prettige, compacte Europese luchthaven waar snel in- en uitgecheckt kan worden. Er komen en vertrekken lijnvluchten van en naar voornamelijk Europese bestemmingen en de luchthaven is een vertrekpunt voor charters naar Zuid-Europese bestemmingen. BMI Regional/Lufthansa en Turkish Airways vliegen dagelijks naar respectievelijk München en Istanbul, vanuit die luchthavens kun je makkelijk overstappen op intercontinentale vluchten.
  • Voor meer intercontinentale vluchten, zie Schiphol.

Trein[bewerken]

Rotterdam is rechtstreeks per spoor bereikbaar vanuit onder andere:

  • Delft, Den Haag, Leiden, Schiphol, Haarlem en Amsterdam
  • Schiedam, Vlaardingen en Hoek van Holland
  • Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Leeuwarden, Apeldoorn en Deventer.
  • Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Brussel, Parijs, Bergen op Zoom, Goes, Middelburg, Vlissingen, Breda, Tilburg Eindhoven, Helmond en Venlo.

Webpagina NS [[4]]

Auto[bewerken]

Rotterdam is per auto bereikbaar onder meer vanuit de richtingen:

  • Amsterdam, Schiphol, Leiden (A4 en A13)
  • Den Haag en Delft (A13)
  • Hoek van Holland (A20 west)
  • Utrecht (A12 en A20) en Gouda. (A20 oost)
  • België, Breda, Roosendaal, Dordrecht. (A16)
  • Nijmegen (A15).

Om makkelijker op de uiteindelijke bestemming te kunnen komen is er een ring van snelwegen. Deze wordt gevormd door gedeelten van de A20 Ring-noord, A16 (Van Brienenoordbrug), A15 Ring-zuid, en de A4 (Beneluxtunnel). Er zijn rond de stad diverse Park en Ride-plaatsen (P & R)[5], onder andere ten noorden van de Van Brienenoordbrug, om de auto te parkeren en met de metro naar het centrum te reizen. Het parkeren is hier gratis gedurende 24 uur, als met het openbaar vervoer verder wordt gereisd.

Bus, tram en metro[bewerken]

Het openbaar vervoer in de stad wordt verzorgd door de RET. Er zijn vijf metrolijnen, twee van noord naar zuid, en drie van oost naar west. De metrolijnen bestrijken een groot gebied, dat ook tot buiten Rotterdam reikt. Zo kunt u ook met de metro naar Den Haag en naar Spijkenisse, Hoogvliet, of Vlaardingen, Schiedam en Capelle aan den IJssel. Met een dagkaart of andere wegwerpkaart van de RET kun je al deze lijnen gebruiken. Het is natuurlijk ook mogelijk om te reizen met de oplaadbare anonieme of persoonlijke OV-chipkaart [6].

Behalve de metro zijn er ook veel tramlijnen in de stad, voor mensen die liever bovengronds reizen en meer tijd hebben. Een leuke tramlijn voor toeristen vanaf het Centraal Station is tram 8 richting Spangen. Deze rijdt door het stadscentrum, komt langs de Erasmusbrug, de Kunsthal en de Euromast en uiteindelijk in het historische Delfshaven. Voor de terugweg kan men dan tram 4 nemen richting Molenlaan, die een route rijdt door de Nieuwe Binnenweg, een leuk winkelgebied met mooie oude panden. Voor dagjesmensen die graag een kijkje willen nemen in de Markthal, de Kubuswoningen of de Laurenskerk, zijn er vanaf CS de tramlijnen 21 en 24 richting De Esch. Uitstappen bij Station Blaak. Bezoekers die vanaf Dordrecht komen, kunnen dus ook uitstappen bij dit station. Dit is het gebied waar de stad ooit ontstond. Hoe dat eruit zag, kun je bekijken in de permanente expositie De Tijdtrap, in de Markthal. Vlakbij Station Blaak is ook de Oude Haven, waar Het Witte Huis staat, de eerste wolkenkrabber van Europa, duidelijk geïnspireerd op Amerikaanse bouwwerken. Rond dit haventje zijn ook veel terrasjes en restaurantjes waar het leuk toeven is in de zomer.

De streekbussen van Connexxion [7] en Arriva [8] vertrekken niet meer vanaf CS. Ze hebben nu halteplaatsen bij metrostations Zuidplein en Kralingse Zoom. Deze bussen rijden op (en via) tussenliggende plaatsen:

  • Barendrecht, Bergambacht, Boskoop, Capelle aan de IJssel, Delft, Den Haag, Dordrecht, Gouda, Goudswaard, Honselersdijk, Krimpen aan de IJssel, de Maasvlakte, Middelharnis, Numansdorp, Oud Beijerland, Ouddorp, Strijen, Utrecht, Vlissingen, Zierikzee, Zuid Beijerland

Via de website www.9292.nl kunt u alle openbaar vervoer-informatie vinden en de routeplanner. [9]

RandstadRail[bewerken]

  • RandstadRail E, (Tussen Den Haag CS en Rotterdam CS), [10]. Ritprijs betalen met OV-Chipkaart.  edit

Boot[bewerken]

  • Dordrecht - De Waterbus [11], vaart vanaf de Willemskade bij de Erasmusbrug, via Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht naar Dordrecht. Vanuit Dordrecht is overstappen mogelijk naar de Drechtsteden. Mogelijkheid tot overstappen via Ridderkerk, op het Driehoeksveer [12] naar Kinderdijk [13] Een dagkaart van de Waterbus is ook geldig op de Aqualiner [14]. Deze vaart tussen de Erasmusbrug en Katendrecht, en van de Erasmusbrug via St. Jobshaven naar Heijplaat. Met een bon op de dagkaart kun je een retourtje krijgen op het Driehoeksveer. Kaartverkoop aan boord en dagkaarten ook bij de VVV. Er kan ook met de OV-chipcard betaald worden. Fietsen kunnen gratis mee.
  • Maasvlakte - Vanaf Hoek van Holland Haven vaart de Fast Ferry [15] naar de Antarcticaweg op de Maasvlakte. Afhankelijk van de dienstregeling legt de boot ook aan in de Pistoolhaven (Europoort) en de Scheurhaven op de Landtong van Rozenburg. Doordeweeks is de eerste vaart om 6.06 uur, De Fast Ferry vaart elk uur en de laatste vaart is om 19.06 uur. Kaartverkoop op de boot. Vanaf de Antarcticaweg kun je fietsen of met een taxi naar Futureland, het informatiecentrum van Maasvlakte 2.
  • Hoek van Holland - Harwich (Engeland)|Harwich rederij Stena lines , frequentie 2 keer per dag.
  • Europoort - Hull rederij P&O Ferries [16], Nachtboot. Elke dag om 17.00 uur vertrekt een speciale shuttlebus vanaf het busstation bij Rotterdam CS naar de boot. Het is wel verplicht hiervoor apart te reserveren.

Rondreizen[bewerken]

Auto[bewerken]

In parkeergarages in de stad kan met contant geld worden betaald. Bij parkeermeters op straat is dat niet mogelijk. Er is een mogelijkheid om mobiel te betalen: het zogenoemde 06-parkeren. Dan kan men bellen of sms'en en zich aan- en afmelden. Het bedrag wordt dan later met de provider verrekend. Rotterdam stapt dit jaar over op kentekenparkeren. Het kenteken voer je dan in bij de automaat, je bepaalt de parkeertijd en betaalt tenslotte met pinpas of creditcard. Vanaf 2015 is het niet meer mogelijk om met de chipknip te betalen.

Bekijken[bewerken]

Architectuur[bewerken]

Opvallend in Rotterdam is de moderne en vaak experimentele architectuur. Zo had Rotterdam de eerste galerijflat in Nederland, de Bergpolderflat, tevens de eerste flat die gebouwd is met een stalen skelet. Maar de allereerste galerij, destijds 'woonstraat' genoemd, is gebouwd in het Justus van Effen Complex in Spangen, dat recentelijk is gerenoveerd. Dit was sociale woningbouw, waarbij mensen allerlei voorzieningen deelden. Andere spraakmakende gebouwen zijn onder andere de Van Nelle Fabriek, opgenomen in de lijst van Werelderfgoed van de Unesco. Dit is een voorbeeld van Het Nieuwe Bouwen, waarbij transparantie heel belangrijk was. A. Sonneveld, een van de directeuren van de fabriek, gaf hetzelfde architectenbureau, Brinkman en Van der Vlugt, opdracht om zijn woonhuis te bouwen. Dit Huis Sonneveld, gelegen naast Het Nieuwe Instituut, is als museumwoning geopend. In 2014 is het nieuwe treinstation Rotterdam Centraal geopend, en tevens de Markthal (Achitectenbureau MVRDV) met aan de binnenzijde het kunstwerk Horn of Plenty

Musea[bewerken]

  • Museum Boijmans-van Beuningen [17] Boijmans, gelegen in het Museumpark, heeft een grote collectie kunstwerken: surrealistische schilderijen en voorwerpen van Dali en Magritte, maar ook tekeningen en schilderijen van Bosch, Bruegel, Rubens en Rembrandt.
  • Maritiem Museum [18], een scheepvaart- en havenmuseum in het centrum van de stad.
  • Mariniersmuseum [19]Dit museum biedt informatie over het ontstaan en de geschiedenis van het Korps Mariniers, en is gevestigd aan de Wijnhaven.
  • Het Nieuwe Instituut, [20]. Het Nieuwe Instituut is ontstaan uit een fusie tussen het Nederlands Architectuurinstituut, Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en het Virtueel Platform (kennisinstituut voor e-cultuur.) Het instituut organiseert onder andere lezingen en exposities.
  • Oorlogs- en VerzetsMuseum Rotterdam [21]Bij metrostation Coolhaven ligt dit museum, dat de oorlog in Rotterdam en daarbuiten in beeld brengt en zo in herinnering houdt. ( tijdelijk wegens verbouwing gesloten)
  • Kunsthal [22]De Kunsthal aan de Westzeedijk, een beroemd ontwerp van architect Rem Koolhaas,biedt tentoonstellingen over cultuur in de breedste betekenis van het woord: oude kunst, nieuwe kunst, design, fotografie, van elitair tot populair.
  • Nederlands Fotomuseum [23]Het Fotomuseum op de Kop van Zuid biedt naast (inter)nationale fototentoonstellingen, een kijkje in 185 jaar Nederlandse fotografiegeschiedenis.
  • Belasting & Douane Museum [24]Waarom betalen we belasting en wanneer? De belastinggeschiedenis vanaf de Middeleeuwen tot nu wordt getoond in dit museum aan de Parklaan in het Scheepvaartkwartier. Voor kinderen is er het Douanedek met het schipsimulatorspel.
  • Chabot Museum [25]Dit museum, gelegen in het Museumpark, beheert een van de belangrijkste collecties van de Nederlandse expressionistische schilder en beeldhouwer Hendrik Chabot (1894-1949. Het gebouw is een rijksmonument van het Nieuwe Bouwen.
  • Huis Sonneveld [26] Huis Sonneveld is een museumwoning en onderdeel van Het Nieuwe Instituut. De villa in het Museumpark, werd rond 1930 ontworpen voor A. Sonneveld, directielid van de Van Nelle Fabriek. Ontwerper van dit monument van het Nieuwe Bouwen was architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt.
  • Natuurhistorisch Museum Rotterdam [27]Dit Natuurmuseum is gevestigd in Villa Dijkzigt, naast de Kunsthal. Er is een grote verzameling van insecten, spinnen, kreeftachtigen en weekdieren. Skeletten van een olifant, potvis en giraffe zijn permanent te bezichtigen. Het museum kwam in het nieuws met het opzetten en tonen van de 'domino-mus'.
  • Museum Rotterdam [28]In de tentoonstellingshal LP2 in Las Palmas organiseert Museum Rotterdam de komende jaren jaarlijks een grote expositie in afwachting van een nieuwe museumlocatie.

Bovenstaande musea zijn op maandag, 1 januari, Koningsdag en 25 december gesloten.

  • Openbaar Vervoer Museum [29]Dit museum, gelegen in het metrostation Oostplein, vertelt het verhaal over openbaar vervoer uit binnen- en buitenland, van verleden tot heden. Voertuigen op ware grootte zijn er niet te vinden, maar wel schaalmodellen. Ook zijn er foto's, tekeningen, uniformen, dienstregelingen, maquettes en een modelbaan. Openingstijden: iedere zaterdag en zondag van 11.00 tot 16.00 uur.
  • Schaakstukkenmuseum [30]Het kleine museum aan de Overblaak 94 (in een kubuswoning) heeft voor elke schaakliefhebber wat wils: van antieke schaakspellen tot populaire filmfiguren en van folklore tot aan abstracte kunstwerken. Openingstijden: 1 mrt t/m 31 dec iedere zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Doen[bewerken]

  • Euromast [31]. De Euromast is met zijn 185 meter de hoogste toren in Nederland die geopend is voor publiek. De toren is dagelijks geopend; van april t/m september van 9.30-22.00 uur, oktober t/m maart van 10.00-22.00 uur. Het is ook mogelijk van de Euromast te abseilen of tokkelen.
  • Rondvaart Spido [32] Spido organiseert het hele jaar door rondvaarten door de haven. In het zomerseizoen zijn er ook langere rondvaarten mogelijk naar b.v. Europoort, de Botlek en de Maasvlakte.
  • Diergaarde Blijdorp, [33], Blijdorplaan 8. Het Oceanium en de Vlindertuin zijn echte trekpleisters. De oude ingang bij de Rivierahal ligt op 10-15 minuten lopen vanaf de achteruitgang van Rotterdam CS. Dit is ook de verblijfplaats van het populaire knuffelolifantje Olli.
  • Arboretum Trompenburg [34] Plantentuin aan de Honingerdijk 86 in Kralingen, met een grote collectie bomen, struiken en planten. Vanaf mei worden er ook wandelingen georganiseerd onder leiding van een gids. De tuin is elke werkdag geopend van 9.00-17.00 uur. Op zaterdag en zondag: april t/m oktober van 10.00-17.00 uur en van november t/m maart van 12.00-16.00 uur.
  • Splashtours [35] De amfibiebus van de Splashtours maakt vanaf de Parkhaven een tour richting Katendrecht, om daar in de Maas te 'splashen'. Een avontuurlijke ervaring, waar wel vooraf voor moet worden gereserveerd.
  • SS Rotterdam [36] Dit voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn en cruiseschip is weer in de oude staat hersteld. Het schip is vrij toegankelijk voor mensen die het restaurant willen bezoeken. Het is ook mogelijk een audiotour te doen en dan vrijwilligers tegen het lijf te lopen die ooit werkzaam waren op het schip en er leuk over kunnen vertellen.

Doen met kinderen[bewerken]

  • Miniworld Rotterdam [37] Aan Weena 745, op 5 minuten lopen van het Centraal Station, is de stad te zien in miniatuur. In een overdekte hal rijden, langs bekende Rotterdamse gebouwen en havens, modeltreinen. Een dag duurt hier maar 24 minuten, dan wordt het nacht en fonkelen duizenden lampjes in het donker. Goede tip: check eerst de site voor openingstijden, want op maandag en dinsdag is Miniworld niet altijd open!
  • Plaswijckpark [38] Attractiepark voor kinderen aan de Ringdijk 20 in Kralingen. Er is o.a. een verkeerstuin, een kleine dierentuin en kinderen kunnen er waterfietsen. Het familiepark is dagelijks geopend van 10.00-19.00 uur. Personenauto's kunnen gratis parkeren op het parkeerterrein bij de ingang.
  • Kids Marina [39] Een waterattractie voor kinderen, waarbij ze zelf (of hun ouders) kapitein kunnen spelen in de haven. De kinderen krijgen, al varend in een kleine blusboot of rondvaartboot, inzicht in hoe een haven en een schip werkt. Kids Marina is gelegen in het centrum aan het Grote Kerkplein, vlakbij de Laurenskerk. De attractie is in de zomermaanden open op zaterdag van 12.00-17.00 uur en op zondag van 13.00-17.00 uur. Tijdens schoolvakanties op dinsdag tot en met zondag van 12.00-17.00 uur.

Sport[bewerken]

Rotterdam is een echte sportstad met drie profvoetbalclubs: Feyenoord speelt in de Kuip in Rotterdam-Zuid, Excelsior op Woudestein in Kralingen en Sparta op het Kasteel van Spangen. Er worden ook regelmatig honkbaltoernooien georganiseerd in de stad van de honkbalclub Neptunus. Hockey is ook populair. HC Rotterdam is zelfs de grootste hockeyclub in Nederland. Er zijn enkele grote jaarlijks terugkerende sportevenementen in Rotterdam [40]:

  • City Racing Rotterdam [41] Gierende banden en rookwalmen: eind augustus racen Formule 1-wagens door het centrum van Rotterdam.
  • ABN AMRO World Tennis Tournament [42] Het eerste toernooi was in 1974 en had direct een Nederlandse winnaar: Tom Okker. Ruim twintig jaar later won Richard Krajicek het toernooi, waar hij nu directeur van is. Hij staat garant voor de deelname van zoveel mogelijk top 10-spelers. Het toernooi in Ahoy' is in de loop der jaren enorm gegroeid. Ter vergelijking: in 1974 bezochten 46.000 mensen het toernooi, in 2013 een recordaantal van 116.354!
  • CHIO Rotterdam [43] In het Kralingse Bos wordt in juni het oudste internationale topsportevenement van Rotterdam gehouden. De beste spring- en dressuurruiters van de wereld zetten paardensportliefhebbers in vuur en vlam.
  • Marathon Rotterdam [44] Begin april strijden de snelste lopers uit de wereld tegen elkaar om een goede tijd neer te zetten op de marathon. Begin- en eindpunt is de Coolsingel, waar traditiegetrouw Lee Towers zijn toepasselijke hit 'You never walk alone' aanheft.
  • Zesdaagse van Rotterdam [45] De Zesdaagse is een combinatie van wielrennen op hoog niveau en entertainment, dat in Ahoy' wordt gehouden.

Festivals/evenementen[bewerken]

Rotterdam is een van de grootste festivalsteden ter wereld. Een selectie uit het grote aantal jaarlijks terugkerende festivals en evenementen in Rotterdam:

  • Wereldhavendagen[46] in het eerste weekend in september, wordt de haven opengesteld voor publiek. Er worden diverse excursies georganiseerd. Ook rond de stadshavens zijn veel activiteiten en muziek. Dat Rotterdam een havenstad is, zal bij een bezoek ongetwijfeld duidelijk worden.
  • Rotterdam Unlimited [47]. In juli verandert Rotterdam een weekend lang in een tropisch paradijs met een parade van swingende groepen en versierde praalwagens. Er is de Battle of the Drums, het Zomercarnaval en op diverse podia in de stad klinken tropische klanken.
  • Dag van de Romantische Muziek [48] Een zonnig park, romantische sfeer en rijk gevulde picknickmanden. Op verschillende podia in Het Park bij de Euromast worden klassieke concerten gegeven. Behalve van muziek kunnen de uitbundig romantisch geklede bezoekers ook genieten van lekker eten tijdens ParkProeven.
  • Poetry International [49] In juni worden dichters van over de hele wereld gevraagd om in de Rotterdamse Schouwburg hun werk voor te lezen. Dan kan iedereen horen wat een prachtige poëzie er op dat moment in de wereld wordt geschreven en de dichters in levende lijve ontmoeten.
  • North Sea Jazz Festival [50] Drie dagen lang in juli kunnen liefhebbers van jazz, soul en funk genieten van vele concerten in Ahoy'. Met zangers en instrumentalisten van vroeger en nu. Al een paar weken daarvoor begint North Sea Round Town [51] als opwarmertje met jazzmuziek door de hele stad.
  • Metropolis Festival [52] In het Zuiderpark, vlakbij Ahoy' is op de eerste zondag in een gratis toegankelijk openlucht muziekfestival. Het programma bestaat uit een mix van pop, rock, hiphop, wereldmuziek en dance.

Uitgaan[bewerken]

Discotheken[bewerken]

  • Club Vie, Maasboulevard 300 [53]
  • Club Vibes, Westersingel 50A [54]
  • Waterfront, Boompjeskade 10-15 [55]
  • Perron, Schiestraat 42 [56]
  • Thalia Lounge, Kruiskade 31 [57]
  • Maassilo, Maashaven Zuidzijde 1-2 [58]

Theaters en concertzalen[bewerken]

  • Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25 [59]
  • Oude Luxor Theater, Kruiskade 10 [60]
  • Nieuwe Luxor Theater, Posthumalaan 1 [61]
  • Theater/ Kantine Walhalla, Sumatraweg 9-11 (Katendrecht) [62]
  • Ro Theater, William Boothlaan 8 [63]
  • De Doelen. Schouwburgplein 50 [64]
  • Ahoy', Ahoyweg 10 [65]
  • Maaspodium , St Jobsweg 3 [66]
  • Bird , Raampoortstraat 26 [67]
  • Grounds . Willem Buytenwegstraat 68 [68]
  • Rotown Nieuwe Binnenweg 17 -19 [69]

Bioscopen[bewerken]

  • Pathe Schouwburgplein, Schouwburgplein 101 [70]
  • Pathe De Kuip, Cor Kieboomplein 501 [71]
  • Cinerama, Westblaak 18 [72]
  • LantarenVenster, Otto Reuchlinweg (Kop van Zuid) [73]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Het centrum van de detailhandel op de rechtermaasoever is het gebied Lijnbaan - Beurstraverse (=Koopgoot) - Hoogstraat. In het gebied rond de Koopgoot zijn onder meer grote filialen van De Bijenkorf, V&D, C&A en de Hema te vinden. Rotterdam Zuid heeft een groot overdekt winkelcentrum op het Zuidplein. In Rotterdam-Oost zijn de deels overdekte winkelcentra Alexandrium I, II en III. Deze laatste is een meubelboulevard. Zuidplein en Alexandrium zijn, evenals het centrum van Rotterdam elke zondag geopend van 12.00-17.00 uur.

Elke wijk heeft ook een eigen winkelgebied:

  • In het centrum achter de Binnenrotte, rond de Nieuwemarkt en Pannekoekstraat, zijn veel aparte winkeltjes te vinden.
  • In het Oude en Nieuwe Westen zijn vrijwel overal winkels te vinden met een extra hoge concentratie langs de Nieuwe Binnenweg en de route West-Kruiskade-Eerste en Tweede Middellandstraat-Vierambachtstraat.
  • In het noorden (Hillegersberg-Schiebroek) vormt het gebied Bergse Dorpstraat - Weissenbruchlaan - Freericksplaats - Streksingel de voornaamste winkellocatie.
  • In het Oude Noorden is de Zwartjanstraat de commerciële ader van de wijk. Het wat alternatievere publiek zoekt het Noordplein, de Zwaanshals en de Minimall op.
  • In Kralingen winkelt men voornamelijk op de Lusthofstraat.
  • Op Zuid kan men o.a. terecht op de Slinge, Vuurplaat, Beijerlandselaan en in het overdekte winkelcentrum Zuidplein.
  • In Ommoord bevindt zich een winkelcentrum rond de Hesseplaats.
  • In Spangen/Delfshaven kun je veel winkels vinden langs de route Mathenesserplein-Mathenesserweg-Schiedamseweg

Tweedehands[bewerken]

  • Songs for Sale [74], Meent 22a, 3011 JK Rotterdam, tel: 0031(0)10 - 2 40 92 15. Tweedehands CD's, LP's and DVD's.
  • Plaatboef [75], Nieuwe Binnenweg 81a, 3014 GE Rotterdam. Tel: 0031(0)10 - 4 36 58 73. Tweedehands CD's. LP's en DVD's.
  • Elselein Vintage
  • Het platenzaakje achter het station is een belevenis met binnen stapels LP's en buiten bakken vol hoezen, die duidelijk meer dan eens zijn natgeregend.
  • De kringloopwinkels van de gemeente heten Piekfijn [76] en zijn te vinden op vier lokaties in de stad: in het centrum, Charlois, Prins Alexander en Hoogvliet.

Markten[bewerken]

  • De grote weekmarkten zijn op dinsdag en zaterdag op de Binnenrotte, en op woensdag en zaterdag op het Afrikaanderplein in Rotterdam-Zuid. Voor de weekmarkten elders in de stad kun je terecht op de website van de gemeente Rotterdam [77].
  • De Swan Market [78] is een lifestyle markt met de meest uiteenlopende creatieve spulletjes in de aanbieding, naast een muzikaal programma en horeca. De lokatie is steeds wisselend.
  • Elke eerste zaterdag van de maand vindt op het Noordplein de Rotterdamse Oogst Markt [79] plaats. Hier kun je terecht voor streek- en seizoensproducten, ambachtelijkheid en gezelligheid.

Speciaalzaken[bewerken]

Rotterdam kent een aantal speciaalzaken met bekendheid tot ver buiten de stadsgrenzen. Mocht je ze nog niet kennen, dan is het wellicht de moeite waard ze een keer te bezoeken. Bij de meeste winkels maakt de naam het specialisme wel duidelijk. Daar wordt een beschrijving achterwege gelaten.

  • Het Touwhuis, Goudsesingel 85, tel. 0031-10-4111815, [80].
  • Whiskybase, Zwaanshals 530, [81]. Open dinsdag t/m zondag.
  • Caland/Schoen, Nieuwe Binnenweg 14, tel. 0031-10-4366317, [82]. Open maandag t/m zaterdag. Speciaalzaak voor damesschoenen in grote maten.
  • Het Wielen- en Bandenhuis, Kiotoweg 42, tel. 0031-10-4660985, [83]. Open maandag t/m vrijdag.
  • De Groene Passage, Mariniersweg 1 – 33, [84]. Zelfbenoemd 'mens- en milieuvriendelijk winkelcentrum' met o.a. een supermarkt, Wereldwinkel en een woonwinkel.
  • Knetter, Nieuwe Binnenweg 88a, tel. 0031-10-4365354. Kledingwinkel voor een totaal nieuwe look. Laat je vooral helpen door het personeel voor geslaagde verrassingen.
  • Alles in Wonderland, Bergselaan 295-301a, tel. 0031-10-4667678, [85]. Open dinsdag t/m zaterdag. Winkel propvol met retro en vintage spulletjes op gebied van verlichting, interieur en woonaccessoires. Je kunt er ook leren mozaïeken.
  • Scrap, Oostkousdijk 17 B, tel. 0031-10-4779870, [86]. Open dinsdag t/m vrijdag. Verkoopt industrieel afval- en restmateriaal om mee te knutselen. Je kunt er ook terecht voor creatieve workshops.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Rotterdam heeft maar liefst drie restaurants met 2 Michelinsterren: Parkheuvel, FG en Fred.

Parkheuvel [87] ligt aan de rand van Het Park bij de Euromast en wordt geleid door chef-kok Erik van Loo. FG [88] ligt een kwartiertje verderop in het Lloydkwartier. Francois Geurds zwaait hier de scepter, evenals in FG Foodlabs [89], dat 1 Michelin-ster heeft. Fred [90] is te vinden vlakbij het Arboretum Trompenburg in Kralingen. Chef Fred Mustert kookt hier schotels uit de klassieke Franse keuken.

Amarone en het restaurant in Het Wereldmuseum hebben beide 1 Michelin-ster. Amarone serveert uit de Franse keuken en is te vinden aan de Meent in het centrum. Chef-kok is Gert Blom. Bijzonder is de wijnkaart met een keuze uit meer dan 500 wijnen.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Hostel De Mafkees, Vijverhofstraat 47, +31 010 2409158, [91]. Een sleep-in op loopafstand van het Centraal Station.  edit
  • Hostel ROOM, Van Vollenhovenstraat 62, +31 010 2827277, [92]. Een hostel met themakamers; heel geschikt voor backpackers.  edit
  • Hostel Downtown 010, Oude Binnenweg 148A, +31 010 7860291, [93]. Ook hier themakamers, maar dan met Rotterdamse straten, wijken en bekende plekken, zoals De Kuip.  edit
  • Hostel Ani & Haakien, Coolsestraat, +31 06 18879719, [94].  edit
  • Stayokay Rotterdam, Overblaak 85-87, 3011 MH Rotterdam, +31 010 4365763, [95].  edit
  • King Kong Hostel, Witte de Withstraat 74, +31 010 8188778, [96]. Gelegen in de artistieke buurt van Rotterdam, nabij galeries en musea. Vanaf kamers voor 2 personen tot een slaapzaal met 50 bedden.  edit
  • Easy Hotel, Westblaak 65-67, [97]. Basic kamers voor een vaste lage prijs.  edit

Medium[bewerken]

  • NH Atlanta Rotterdam, Coolsingel/Aert van Nesstraat, 4, +31 010 2067800, [98]. Als een van de weinige Rotterdamse monumenten heeft NH Atlanta Rotterdam een speciale plek in een stad die zich meer en meer onderscheid als moderne architectuur stad. Het monumentale pand staat letterlijk middenin het winkel- en zakencentrum van Rotterdam.  edit

Duur[bewerken]

Rotterdam heeft drie restaurants met 2 Michelin-sterren: Parkheuvel, FG en Fred. Parkheuvel [99] ligt aan de rand van Het Park bij de Euromast, met uitzicht op de Maas. De chef-kok is Erik van Loo. Een stukje verderop, in het Lloydkwartier, ligt het FG Restaurant [100]. Dit restaurant staat onder leiding van Francois Geurds, evenals FG Foodlabs [101], dat 1 Michelin-ster heeft. Fred [102] ligt vlakbij het Arboretum Trompenburg in Kralingen. Dit is een een restaurant met klassieke Franse cuisine, onder leiding van Fred Mustert. Amarone en het reataurant in Het Wereldmuseum hebben 1 Michelin-ster.

Communicatie[bewerken]

Telefoon[bewerken]

Om van buiten de regio telefonisch of per mobiele telefoon contact te leggen met een van de genoemde bedrijven of iemand anders in Rotterdam moet eerst het netnummer 010 worden gedraaid. Vanuit het buitenland eerst het landnummer 0031 en dan 10.

Veiligheid[bewerken]

Het centrum van Rotterdam is over het algemeen zowel overdag als `s nachts veilig. Zoals in elke grote stad is het wel belangrijk om alert te zijn, met name 's avonds en 's nachts. In het openbaar vervoer en op openbare plaatsen waar veel mensen zijn, bijvoorbeeld op de markt en in het station, moet u altijd oppassen voor zakkenrollers.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites