Riva del Garda

Uit Wikitravel
Trente : Riva del Garda
Riva Del Garda
Italy Riva del Garda Gardalake.jpg
{{{kaart2}}} {{{kaart3}}}
Wapen
Coats of arms of None.svg
Geografie
Regio Trentino-Zuid-Tirol
Provincie Trente
Geografische ligging {{{nb}}} NB {{{ol}}} OL
Geografische ligging °′N °′E
Hoogteligging {{{hoogte}}} m
Oppervlakte 42 km²
Bevolking
Bevolking
Bevolkingsdichtheid
15.037 (01/01/2001)
351 inw./km²
Mannen
Vrouwen
{{{mannen}}}%
{{{vrouwen}}}%
Overige info
Postcode 38066
Zonenummer {{{netn}}}

Riva del garda is het meest noordelijk stadje aan de oevers van het Gardameer, in de regio Trentino-Zuid-Tirol, in Italië. Het ligt in bergachtig gebied en het heeft een mooie haven die uitgeeft op het Gardameer. In het centrum heb je een historische binnenstad met huizen geschilderd in pasteltinten. Surfen, zeilen, waterski en nog veel meer, dat kan je uitgebreid doen op het Gardameer. Je kan gaan liggen aan het strand of wandelen in de binnenstad of een beklimming ondernemen naar de burcht.

Inhoud

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De dichtstbijzijnde grote steden zijn Trente, Verona en Brescia, kijk naar deze steden voor meer informatie over hoe Riva del Garda bereiken met het vliegtuig.

Per Trein[bewerken]

Het dichtsbijzijnde station ligt in Trente.

Per Auto[bewerken]

Zie naar Trente, Verona en Brescia hoe Riva del Garda per auto te bereiken vanuit België of Nederland. Riva del Garda ligt op de panoramische weg SS 45bis tussen Trente en Brescia die voert langs de westelijke oever van het Gardameer en passeert langs Salo. De afstand van Riva del Garda tot Trente is 40 km en tot Brescia 123 km. Het is een heerlijke rijden op deze weg en je ziet het blauwe Gardameer liggen in de wisselende omgeving van bergen en groen.

Per Bus[bewerken]

Zie naar Verona en Trente voor meer informatie over internationale busverbindingen.

Er zijn busverbindingen verzorgd door Italybus naar Ferrara, Lido Estensi, Lidi Pomposa, Lida Spina, Lida Volano, Porto Garibaldi. Zie www.italybus.it.

Per Boot[bewerken]

Er zijn ferryverbindingen met Riva del Garda tussen Limone Sul Garda, Malcesine en Desenzano del Garda. De ferry's zijn geschikt voor auto's.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Apponale toren (torre Apponale), deze toren domineert Riva en is het symbool van de stad, een trap met 160 treden voert je naar de top waar je een mooi uitzicht hebt over Riva del Garda, de haven en het Gardameer.
  • la Rocca burcht (Castel la Rocca), Piazza Cesare Battisti 3, een vroegere burcht van de Scaligers uit de 12de eeuw waarin het museum van de gemeente is gevestigd. Riva del Garda was een welvarende stad in de middeleeuwen en moest dus een burcht hebben om zich te kunnen verdedigen. Kenmerkend voor de burcht zijn de 4 torens.
  • Pretoripaleis (Palazzo Pretorio), werd in 1375 gebouwd door de familie Scaligeri en wordt het openluchtmuseum van Riva genoemd. Het is versierd met Romeinse, middeleeuwse en moderne herdenkingstaferelen.
  • Cavour plein (Piazza Cavour), St. Rocco plein (Piazza San Rocco), 3 November plein (Piazza III Novembre)en Marokkostraat.
  • Gemeentehuis (Palazzo Municipale), staat naast het Pretoripaleis en werd gebouwd door Francesco Tron van Venetië tussen 1475 en 1482 op kosten van de gemeente. Dit kan men afleiden uit de inscriptie "Franciscvs Tronvs Ripae provisor Has Aeses pvblicas Aere pvblico fieri cvravit A. MCCCCLXXV". De hoogste verdieping is later toegevoegd is verbonden met het Pretoriopaleis.
  • De stadspoorten Porta San Marco en Porta San Franscesco.
  • Bastione

Kerken[bewerken]

  • St.Rocco- en St. Vigiliokerk,chiesa dei SS. Rocco e Vigilio,
  • San Giuseppe kerk, chiesa San Giuseppe,
  • Maria Assunta kerk, chiesa di Santa Maria Assunta,
  • , Chiesa di S. Maria in Pernone o del Perdono

Natuur[bewerken]

Gardameer

Doen[bewerken]

  • watersport op het Gardameer, je kan er zeilen, surfen, waterskiën, jetskiën...

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Pub Lochness,Viale Martiri 2, tel: +39(0464)555330 , www.lochnesspub.net, mooi ingerichte club waar men verschillende soorten muziek draait en met een aansluitende zaal waar regelmatig live optredens zijn.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Ostello della Gioventu Benacus, Piazza Cavour 10, de jeugdherberg van Riva del Garda
  • Vecchia Riva, Via Diaz 24, Bed&Breakfast

Medium[bewerken]

  • Hotel Garnì Villa Maria, Viale Dei Tigli 19, +39 0464552288, fax: +39 0464561170, www.garnimaria.com.

Duur[bewerken]

  • Hotel Brione, Viale Rovereto 75

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites