Rio de Janeiro (stad)

Uit Wikitravel
Rio de Janeiro is een grote stad onderverdeeld in meer district- of buurtartikelen, die lijsten over sightseeing, restaurants, nachtleven en slaapgelegenheden bevatten — overweeg om ze allemaal of slechts een gedeelte af te drukken.
De Suikerbroodberg gezien van het Corcovado-gebergte
Suikerbroodberg

Rio de Janeiro (letterlijk Januaririvier) ligt in Brazilië. Het is de tweede grootste stad in Brazilië en ligt aan de Zuid-Atlantische kust. Rio is beroemd om zijn prachtige landschap, zijn relaxte strand cultuur en het jaarlijkse carnaval.

De haven van Rio de Janeiro bestaat uit een unieke ingang waardoor het op de monding van een rivier lijkt. Daarnaast is de haven omgeven door spectaculaire geografische kenmerken, zoals de Suikerbroodberg op 395 meter (1296 voet), de Corcovado op 704 meter (2310 voet), en de heuvels van Tijuca op 1021 meter (3350 voet). Dit alles maken van de haven gezamenlijk een van de zeven natuurwonderen van de wereld.

Buurten[bewerken]

  • Copacabana
  • Centrum
  • Zona Sul (zuiden)
  • Zona Norte (noorden)
  • Zona Oeste (westen)

Begrijpen[bewerken]

Rio heeft een unieke ligging, verspreid over heuvels, vlakbij de enorme baai van Guanabara. De bekendste berg is de Suikerbroodberg, de opvallende rots aan de baai, vanwaar je een geweldig uitzicht over de stad hebt. Het is een veelgemaakte fout om te denken dat Rio de hoofdstad is van Brazilië, wat wel het geval was van 1822 tot 1960, toen op 21 April Brasilia de hoofdstad werd. Stranden zoals Copacabana en Ipanema, het standbeeld van Christus de Verlosser (Cristo Redentor), het stadion van Maracanã en Suikerbroodberg (Pão de Açúcar) zijn de bekende bezienswaardigheden van wat de inwoners de "prachtige stad" noemen (Cidade maravilhosa). Natuurlijk denken we ook meteen aan het beroemde carnaval als we het over Rio hebben.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

  • Internationale en de meeste binnenlandse vluchten landen op Galeão - Antônio Carlos Jobim International Airport (beter bekend als gewoon Galeão International Airport) (IATA - GIG) , Tel: +55 21 3398-5050 (fax 3393-2288). Deze luchthaven ligt op 20 km (12 mijl) van het centrum en de belangrijkste hotels. Terwijl je soms snel door de Immigratie en Douane kunt komen, moet je voorbereid zijn op een lange wachttijd. Brazilianen reizen met veel bagage en lange wachtrijen kunnen ontstaan bij de douane, die meestal onderbemand zijn.

De toeristen informatie-balie is in de internationale aankomsthal van de luchthaven, meteen als je door de douane bent, aan de rechterkant.

Geldautomaten zijn te vinden op de 2e verdieping.

  • Santos Dumont Airport (IATA - SDU), Tel. +55 21-3814-7070 (fax. 2533-2218). Op dit vliegveld komen voornamelijk vluchten uit São Paulo en de grootste steden zoals Belo Horizonte, Porto Alegre en Salvador, evenals vanuit de hoofdstad Brasilia. Gelegen direct naast het centrum van de stad en naast de Guanabara baai. Luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Santos Dumont zijn: GOL [1], TAM [2], Webjet [3], Azul [4] en Avianca [5]. Vertrek niet zonder even een kijkje te nemen in de oorspronkelijke vertrek hal, wat een mooi voorbeeld is van de Braziliaanse modernistische architectuur.

Vanuit Europa biedt TAM Airlines rechtstreekse vluchten vanuit Parijs (dagelijks), Londen en Frankfurt (beide drie keer per week). Alitalia vliegt vijf keer per week uit Rome, Air France-KLM vliegt twee keer per dag vanuit Parijs en vier dagen per week van Amsterdam, British Airways drie keer per week vanuit Londen, TAP twee keer per dag van Lissabon en op vrijdag en zondag uit Porto, Lufthansa vier dagen per week van Frankfurt, en Iberia dagelijks van Madrid.

Per trein[bewerken]

Rio's glorieuze Centrale Station of Central do Brasil, beroemd gemaakt door een film met dezelfde naam, bedient voornamelijk lokale forensenlijnen (Supervia [6]), dus het is onwaarschijnlijk dat je hier doorheen zult reizen. Het is wel een bezoek waard alleen maar om het even te zien. Je kunt er per bus of metro komen (metro is beter, uitstappen op Centraal Station, lijn 1).

Per auto[bewerken]

Rio is verbonden met omliggende steden en staten door middel van vele wegen, maar de toegang kan verwarrend zijn omdat er weinig verkeersborden of aanwijzingen hoe naar het centrum te gaan vinden.

De belangrijkste snelwegen die door Rio gaan:

  • BR-116, verbindt de stad met de zuidelijke regio van Brazilië. Ook bekend als Rodovia Presidente Dutra
  • BR-101, leidt naar het noorden en noordwesten
  • BR-040, leidt naar de centrale en westelijke gebieden.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Ferries (Barcas) verbinden Rio de Janeiro met het naburige Niteroi en komen aan op Praça XV, in het centrum van de stad.

Rondreizen[bewerken]

Per transfer[bewerken]

Nadat je door de douane bent op het vliegveld, word je welkom geheten door de vele kreten van medewerkers van transfer/auto bedrijven. Voor een reis naar Copa / Ipanema / Leblon vragen de meeste auto bedrijven rond de $R99 (update 11/11/13) (hoewel je een beetje kunt afdingen) of ongeveer twee keer de prijs van een normale gele taxi's die makkelijk toegankelijk zijn, en die te vinden zijn zo´n 30 meter net buiten de uitgangsdeuren van de luchthaven. Het is mogelijk om vooraf een transfer te reserveren. Het nadeel is dat je bijna twee keer zoveel moet betalen dan dat als je een gewone taxi gebruikt. Het voordeel is dat je niet hoeft te onderhandelen met de bestuurder of je zorgen hoeft te maken als er geen auto´s beschikbaar zijn.

Per taxi[bewerken]

Een taxi is een van de beste manieren om rond te reizen in Rio. Alle legale taxi's zijn geel met een blauwe streep aan de zijkant. Taxi's die er niet zo uitzien zijn speciale dienst auto's (naar de luchthaven of busstation) of zijn illegaal. Taxi's zijn niet te duur (prijs per kilometer) maar afstanden kunnen flink oplopen. Een reis van Zona Sul naar het Centro kost ongeveer R$20, en van de luchthaven naar Copacabana is ongeveer R$50. De taxi is meestal voor vier personen. Je kunt ook een taxi vragen om een rondleiding door de stad te doen, spreek vooraf wel een vaste prijs af (kan voor ongeveer US$20). Grote taxibedrijven in Rio zijn Central de Taxi, Taxi Ouro en Yellow Taxi.

Zodra je in de taxi zit, check dan wel even of de meter aanstaat. De basis prijs is R$4.90 (Maart 2014) dit wordt de bandeirada genoemd, en daarboven wordt R$1.95 per kilometer gerekend. Als de meter niet aanstaat, vraag de chauffeur dan om dit wel te doen, om verrassingen te voorkomen.

Hou er rekening mee dat het verkeer in Rio soms flink vast kan komen te staan. Een taxirit van Ipanema naar het busstation kan zo bijvoorbeeld wel anderhalf uur duren als je in de file terecht komt, dus als je ergens op tijd moet zijn, plan dit dan ruim.

Per auto[bewerken]

Verkeer in sommige delen van Rio kan ontmoedigend zijn, maar een auto is op zich een goede manier om verre stranden zoals bijvoorbeeld Grumari te bereiken. Vermijd de files in de spits in buurten zoals Copacabana, Botafogo, Laranjeiras en Tijuca, waar ouders hun auto parkeren om hun kinderen van school te halen. Koop een goede wegenkaart, en geniet gewoon van je tocht.

Interessant om te weten, Rio heeft een interessant verkeersmanagementprogramma. Op doordeweekse ochtenden, tussen 07:00 en 10:00 is de verkeersstroom op de snelwegen bij het strand van Ipanema en Copacabana in de omgekeerde richting, dat wil zeggen dat alle verkeer op die wegen in dezelfde richting stroomt, in de richting van de stad. Merk ook op dat op zondag de snelweg die het dichtst bij het ​​strand is gesloten is, zodat voetgangers, fietsers, skateboarders, skaters en anderen hier gebruik van kunnen maken.

Per bus[bewerken]

De Zuid Zone is het makkelijkst te bereizen per bus, maar taxi´s zijn ook goed betaalbaar.

Bussen zijn nog steeds de goedkoopste en meest handige manier om rond te reizen in de zuidelijke zone (Zona Sul) van de stad vanwege het hoge aantal en de frequentie van de bussen die door dit gebied rijden. Er zijn aangewezen busbanen in de meeste straten die reistijden korter maken. Hou wel altijd rekening met zakkenrollers en hou je tassen goed in de gaten. Nachtbussen zijn schaarser, en de meeste bussen rijden 's nachts niet meer, als de bars en clubs vol zijn. De bus kost R$3,00 (maart 2014). Het tarief wordt contant betaald aan een controller of de chauffeur in de bus.

Sommige bushaltes in de zuidelijke zone zijn voorzien van een wachthuisje met een bankje, maar soms, ver van de toeristische gebieden zijn ze minder duidelijk en hebben geen busstop bord dus je moet even vragen in de buurt. Als algemene regel geldt in de meeste delen van Brazilië dat bussen allen stoppen als je ze een teken geeft door middel van het uitsteken van je arm. Als je geen teken geeft en er zijn geen passagiers om uit te stappen dan rijdt de bus gewoon door. Je moet ook goed weten waar je uit moet stappen, zodat je de chauffeur een teken kunt geven, anders heb je kans dat hij ook gewoon doorrijdt. Er zijn geen schema's of tijdschema's , maar er is een waardevol boek genaamd Ruas de Rio de Janeiro (De straten van Rio de Janeiro) waarin je kaarten van Rio kunt vinden en lijsten met de busroutes. Via Google Maps en de Maps app kun je ook goed het bussysteem van Rio terugvinden.

Zien[bewerken]

  • Christus de Verlosser: Christusbeeld op de Corvocado-berg
  • Corcovado [7]. De kabelbaan kost R$ 50 voor een heen-en terugreis naar het Cristo Redentor beeld, en het uitzicht is zeker de moeite waard. De wachtrij voor de kabelbaan, die vanuit Cosme Velho vertrekt, kan nogal lang worden; je koopt een ticket voor een bepaalde vertrektijd (alleen die dag). De kabelbaan gaat elke 30 minuten. Als je kiest voor een taxi in plaats van de kabelbaan, dan kost dat je R$ 20 voor een retourtje, en dan nog eens R$ 18 voor de shuttle naar het monument. Er is ook een wandelpad dat begint bij Parque Lage.
  • Maracana: één van de grootste stadions ter wereld
  • Park van Tijuca: het grootste stadswoud
  • Lagoa Rodrigo de Freitas - Een grote lagune in het midden van de Zuid-Zone, met een prachtig uitzicht naar Corcovado en Ipanema en Leblon.
  • Parque Lage - Een klein park, een vroeger privéhuis, waar nu een school voor schone kunsten staat. Hier vindt je interessante planten en dieren en vreemde betonnen structuren, leuk voor de kinderen. Het park is het begin van een wandelroute naar Corcovado, dat door het sub-tropisch regenwoud gaat.
  • Jardim Botanico - De Botanische Tuin, geplant in de jaren 1800. Het is zowel een park als een wetenschappelijk laboratorium. Het bevat een enorme collectie van planten uit de hele wereld, niet alleen tropische. Als je met de bus gaat, onthou dan dat Jardim Botanico ook de naam is van een wijk, dus zorg ervoor dat je de juiste bus neemt tot de ingang. De tuinen zijn goed onderhouden en zeer weelderig. Hier zijn ook kleine apen te zien die slingeren van boom tot boom. [8]

Stranden[bewerken]

Zelfs de meest doorgewinterde toerist zal de stranden hier verbazingwekkend vinden. Ze zijn ruim en schoon, met zacht wit zand. De belangrijkste stranden vanaf Leme tot Barra hebben veel diensten voor de strandgangers, zoals gratis douches op het strand, natte paden om op koel zand te lopen, schone toiletten (tegen betaling), tenten en stoelen te huur, bewakingsagenten en politie, barretjes, restaurants, enz.

De stranden zijn van oost naar west (Vanuit het centrum naar buiten):

  • Ramos (aan de baai) - ongeschikt om te zwemmen
  • Flamengo (aan de baai) - meestal ongeschikt om te zwemmen
  • Botafogo (aan de baai) - ongeschikt om te zwemmen
  • Urca (aan de baai) - meestal ongeschikt om te zwemmen
  • Vermelha (aan zee) - Meestal geschikt om te zwemmen
  • Leme (aan zee)
  • Copacabana (aan zee)
  • Arpoador (aan zee)
  • Ipanema (aan zee)
  • Leblon (aan zee)
  • São Conrado (aan zee) - soms niet geschikt om te zwemmen
  • Barra da Tijuca (aan zee)
  • Recreio dos Bandeirantes (aan zee)
  • Grumari (aan zee)
  • Abrico (aan zee, naaktstrand)

Abrico is het enige officiële naaktstrand in de buurt van Rio de Janeiro, het ligt naast Grumari strand. Alleen bereikbaar met de auto / taxi. Een optie is het nemen van de bus (nummer S-20 (Recreio)) dat langs Copacabana / Ipanema / Leblon rijdt en vanaf het eindpunt(Ponto definitif) neem je een taxi, wat nog bijna 2 uur rijden is.

Parken[bewerken]

Quinta da Boa Vista, een park waar je de dierentuin van Rio kunt vinden en het Nationaal Museum.
De weg die leidt naar het Nationale Park Serra dos Órgãos. Dit is de Dedo de Deus berg (Portugees voor Vinger van God).

Naast de hierboven al genoemde parken Jardim Botânico en Parque Lage, zijn er nog andere parken de moeite waard een bezoek te brengen:

  • Parque do Flamengo, ook wel Aterro do Flamengo genoemd.
  • Parque Guinle
  • Campo de Santana
  • Quinta da Boa Vista
  • Nationaal Park da Serra dos Órgãos

Fietsen in Rio de Janeiro[bewerken]

Fietsen in Rio de Janeiro is in opkomst. Bij elkaar bezitten de inwoners naar schatting vier miljoen fietsen. Het aantal afgelegde fietskilometers vertoont een stijgende lijn. De organisatie Transporte Ativo (TA), in 2003 opgericht om de stad leefbaarder en fietsvriendelijker te maken, is druk bezig om de positie van de fiets te versterken.

Niet alleen voor de lokale bevolking wordt de stad steeds gebruiksvriendelijker, ook voor de toeristen is dit het geval. Er zijn meerdere mogelijkheden om fietsen te huren in de stad en ook is er de mogelijkheid om een fietstour te doen met een Nederlandse gids.

Doen[bewerken]

Ontspannen op het strand

  • Copacabana
  • Ipanema
  • Leblon
  • Barra da Tijuca

Indien je de financiële middelen hebt kan je ook altijd opteren om Rio te bezichtigen vanuit de lucht. Zo vermijd je de files en heb je een goed zicht op wat er allemaal te zien valt in Rio de Janeiro. Ideaal hiervoor zijn helikoptervluchten aangeboden door verschillende maatschappijen waaronder Ds Taxi Aéreo [http://www.dstaxiaereo.com.br]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Barra Shopping Centre is het grootste winkelcentrum van Zuid-Amerika.
  • Rio-Sul Shopping Centre is één van de modernste in Rio.
  • Praça General Osório aan het strand van Ipanema vind je op zondag de hippiemarkt.
  • Wijk Saaraverkopen werkelijk alles. Tot zes uur ’s avonds is het hier altijd een drukte van jewelste.

Eten[bewerken]

Typische Braziliaanse restaurants zijn de zogenaamde "comida a kilo" restaurants, waar je betaald naar het gewicht van het eten op je bord. Een ander populair concept is de Rodízio, "eet zoveel je wilt", bijvoorbeeld vlees van de grill.

Je zult hier veel visrestaurants vinden, ook een specialiteit in Brazilië.

Uitgaan[bewerken]

  • Botequim (zeg 'boo-chi-KEEN'), ook wel boteco genoemd - Dit zijn kleine barretjes waar je simpele voorgerechtjes kunt bestellen en veel ijskoude chope (bier van de tap), en zijn vrijwel overal te vinden. Probeer Bracarense (85, José Linhares straat, Leblon), een van de meest traditionele.
  • Juice bars - Erg populair, te vinden op bijna elke hoek van elke straat in de stad. Mix verschillende soorten vers fruit. Een Braziliaanse specialiteit is de açaí, een vrucht uit de amazone.

Samba clubs[bewerken]

Als je in Rio bent dan moet je naar een van de vele Samba clubs met live samba muziek. In Lapa, hét nachtleven gebied in Rio, vind je leuke bars waar de locals heen gaan om te dansen en om anderen te ontmoeten.

Slapen[bewerken]

Zonsondergang bij Arpoador, de beste in Rio

In het zuiden van Rio vind je de meest populaire hotels bij de stranden van Ipanema en Copacabana, maar er zijn ook vele kleine, goedkopere hotels bij bijvoorbeeld Flamengo en Catete. De straat aan de voorkant van de strip met toeristische hotels in Copacabana kan wat louche zijn, als gevolg van zowel schreeuwerig geklede toeristen, als de opportunistische lokale bevolking die daar graag van profiteren. De apart-hotels in Ipanema zijn een veel aangenamer alternatief, ze zijn beter en liggen in een mooiere wijk en er zijn minder toeristen.

Accommodatie in Rio is waarschijnlijk het duurste van Brazilië. Er is een relatief tekort aan goedkopere hotelkamers en vooraf reserveren is aanbevolen. Bovendien kunnen de prijzen voor de meeste accommodaties wel meer dan verdrievoudigen tijdens Nieuwjaar en Carnaval, en waarschijnlijk ook tijdens het WK in juni 2014. Tijdens deze drukke periodes is het echt aan te raden ruim van te voren te reserveren. Let op dat de meeste hotels in de toeristische gebieden alleen vier-daagse arrangementen verkopen en moeten vooraf betaald worden, zelfs als je slechts een paar dagen wilt verblijven. Verder is de drukste maand in januari, de zomervakantie in Brazilië.

  • Wave Hostel [9], Travessa Cristiano Lacorte, 46 Copacabana - +55 21 2227-1846.
  • CabanaCopa Hostel [10], Travessa Guimarães Natal, 12 Copacabana - +5521.3988992.

Communicatie[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Rio is kwetsbaar voor epidemieën van Dengue koorts, met name tijdens de late zomer maanden februari en maart. Dengue kan leiden tot ernstige ziekte. Het wordt verspreid door een specifieke vorm van muggenbeten die vaak onbeschermde enkels, handen en delen van het gezicht tijdens de avonduren prikken. Mocht er zich een epidemie voordoen tijdens je verblijf, neem dan de nodige voorzorgsmaatregelen door bijvoorbeeld gebruik te maken van insectenspray en als je toevallig verblijft op een plaats met een balkon, zorg ervoor dat er geen stilstaand water is.

Medische klinieken en ziekenhuizen in Rio die internationale gezondheidsverzekeringen accepteren:

  • The Tourist Doctor [11], Av. Nossa Senhora de Copacabana 605/406, Copacabana, tel: 3596-1222.
  • Galdino Campos Clinic [12], Av. Nossa Senhora de Copacabana 492, Copacabana, tel: 2548-9966. 24 uur, 7 dagen per week.

Veiligheid[bewerken]

Consulaten[bewerken]

  • Nl-flag.png Nederland, Edifício Leblon Empresarial, Av. Ataulfo de Paiva 204 – 6th fl, Leblon, +55 21 2157 5400 (, fax: +55 21 2157 5454), [13].  edit
  • Be-flag.png België, Rua Lauro Müller 116/602 Torre do Rio Sul - Botafogo, 22290-160 Rio de Janeiro/RJ, + (55) (21) 25.43.85.58 (, fax: + (55) (21) 25.43.83.98), [14].  edit

Vertrekken[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites