Rijswijk (Zuid-Holland)

Uit Wikitravel

Rijswijk[1] ligt in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. In het noorden en zuidwesten grenst Rijswijk aan Den Haag, in het noordoosten aan Leidschendam Voorburg, in het oosten aan Pijnacker Nootdorp en in het zuiden aan Delft.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Het ondergronds gelegen Station Rijswijk ligt aan de spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam. Er stoppen alleen stoptreinen. Vanuit een intercitytrein is het nodig om op de stations Rotterdam CS, Delft of Den Haag HS over te stappen op een stoptrein.

Per Bus en Tram[bewerken]

Per auto[bewerken]

  • De gemeente is bereikbaar via de snelwegen:
    • A4 (Amsterdam en Leiden (richting zuid) en Delft (richting noord))
    • A13 (Delft en Rotterdam (richting noord)). De snelweg A13 gaat even voor de Hoornbrug over in een gewone weg die Rijswijk in loopt.
  • Vanuit Leidschendam Voorburg kan de reiziger bijna elke doorgaande weg richting het zuidenwesten kiezen om in Rijswijk uit te komen, omdat Rijswijk daar tegenaan ligt.
  • Vanuit het middelste deel van buurgemeente Den Haag, tussen de Rijswijkseweg en de Loevesteijnlaan, gaat men in zuidoostelijke richting om Rijswijk te bereiken.

Per boot[bewerken]

De Haagse Salonboot [4] biedt de mogelijkheid om van en naar Rijswijk te varen vanuit Den Haag of Delft met een antieke salonboot.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Museum Rijswijk[5], Herenstraat 67, Tel: +31 (0)70-3903617, fax +31 (0)70-3368880. email: musryszh@xs4all.nl. Di t/m Vr en Zo 14-17 uur, Za 11-17u, Ma gesloten. CJP, 65+ en tot 12 jaar - € 1,60, Volwassenen - € 2,30. MJK en Vrienden van het Museum Rijswijk - gratis.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Evenementenhal Rijswijk [6], Volmerlaan 12, tram 17, Auto: afslag Rijswijk Paspoelpolder (afrit 10). Tel: +31 (0)70 3075900, fax +31 (0)70 3075901. Za-Zo 10-18u. Een gevarieerd aanbod van beurzen en evenementen, toegangsprijs varieert per evenement.
  • Winkelcentrum In de Bogaard, 180 winkels, gedeeltelijk overdekt. Filialen van grotere winkelketens en twee supermarkten en ook wat speciaalzaken.
  • Rijswijk centrum heeft kleinschaliger winkels dan het winkelcentrum.

Eten[bewerken]

  • Op het plein bij winkelcentrum In de Bogaard zijn er restaurants, met in de zomer ook terrasjes.

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

  • The Grand Winston Hotel, Generaal Eisenhowerplein 1, Tel: +31 (0)70 - 4141 500
  • Bastion Hotel Den Haag/Rijswijk, Polakweg 12, Tel: +31 (0)70 - 3070169
  • Hotel Pension Margaretha, Geestbrugweg 18, Tel: +31 (0)70 - 3994563

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites