Riga

Uit Wikitravel
Het huis van de zwartkoppen in Riga.

Riga [1] is de hoofdstad van Letland is de grootste stad van de Baltische staten, met zijn fascinerende mix van fiere Letse tradities en invloeden van de verschillende bezetters. Onafhankelijk sinds 1991, Riga's Art Nouveau centrum is een UNESCO-Werelderfgoedstad geworden. Het massatoerisme heeft er zijn weg gevonden door de lowcost carriers, Riga's oude stadscentrum kan ontdekt worden al wandelend.

Begrijpen[bewerken]

Riga kent een nieuwe wedergeboorte als hoofdstad van Letland en vele grootschalige restauratieprojecten hebben Riga gemaakt tot een van de meest aantrekkelijke steden van Europa. De Jugendstil (Duitse Art Nouveau) architectuur is nergens anders zo aanwezig. Riga kent een groeiende populariteit door het mooie oude stadscentrum, zijn historische betekenis en zijn reputatie van het wilde nachtleven.

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Riga [2] (IATA: RIX), (ICAO: EVRA) is de luchthaven van Riga.

Air Baltic vliegt elke dag in de middag vanaf Amsterdam naar Riga. Ook met KLM kan je vanuit Schiphol naar Riga vliegen. Air Baltic is overgens erg goedkoop! Wizz Air [3] vliegt vanuit Eindhoven naar Riga en vanuit Brussel (Brussels South [4]) en Dusseldorf (Weeze) vliegt Ryanair enkele keren per week op Riga.

Een andere optie is met Lufthansa met een overstap op München of Frankfurt, ook relatief goedkoop. KLM is af te raden omdat het erg prijzig is!

Trein[bewerken]

Riga is wel per trein te bereiken vanuit Nederland en België maar dat is een langdurige en kostbare aangelegenheid die hoogstens voor trein-hobbyisten in aanmerking komt.

Auto[bewerken]

Bus[bewerken]

Eurolines vertrekt verschillende keren per week naar Riga. Vanuit andere Europese steden is Riga gemakkelijk te bereiken per bus. Ecolines en Eurolines kunnen dan het vervoer verzorgen.

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zie[bewerken]

  • Huis van de Zwartkoppen (Duits: Schwarzhäupterhaus, Lets: Melngalvi nams) - Het gildehuis van de Duitse kooplieden, genoemd naar de morenkop die zij in hun wapen voerden.
  • Petruskerk - vroeger bekend als Petrikirche.
  • Dom van Riga - De kathedraal van Riga.
  • Bezettingsmuseum - Handelt over de bezetting van Letland door de Sovjet-Unie (1941-1990).
  • Het monument Uzvaras Piemineklis - Ter herdenking aan de overwinning van de Sovjet-Unie op het fascisme.
  • De centrale markt achter het busstation.
  • De zwarte kat, het symbool van Riga, boven op een van de oude gilden.
  • Radio- en tv-toren van Riga - Het hoogste gebouw van de Baltische Staten, voltooid in 1986.
  • Jugendstil-district
  • Vrijheidsmonument
  • Slot van Riga
  • Stadhuis
  • Universiteit van Letland

Doe[bewerken]

  • Schieten met een AK-47 in een oude Sovjetbunker. Je kan zelf de bunker zoeken maar Rigaoutthere.com regelt een Engelstalige begeleiding. Erg gemakkelijk als je Russisch niet zo goed is.
  • Watersport op het Ķīšezers, het grote meer aan de rand van Riga. Een aanrader voor echte waterratten.

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Kabuki - Goedkope Sushi in de middag. In de avond wordt het eten er duurder.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • Steiku Haoss [5] - Een steak house-keten met 3 restaurants in Riga. Het eten is er zeer lekker maar de kaart is naar Letse normen zeker niet goedkoop.

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

  • The Naughty Squirrel - Een leuk, centraal gelegen hostel met goede gastkeuken en vriendelijke eigenaren. Ook is er een kleine bar voor hapjes, drankjes, goede koffie en hulp bij alle excursies die je maar kunt bedenken.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

  • Tallinn - De hoofdstad van Estland.
  • Vilnius - De hoofdstad van Litouwen.

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites