Ribe

Uit Wikitravel
Een straat bij de kathedraal, in het centrum van Ribe

Ribe [1] is een middeleeuws dorp in Jutland, Zuid-Denemarken. Ribe is een van de top toeristische bestemmingen van Denemarken. Alhoewel het maar een klein dorp is, heeft men aan alles gedacht voor een complete beleving van de vikingtijd en de middeleeuwen. Het is zo goed uitgevoerd dat het beste ervaring is in Denemarken die je kan krijgen over de Vikingen en de Middeleeuwen. Een wandeling door Ribe is eigenlijk een wandeling door geschiedenis van Denemarken. Ribe is deelgemeente van Esbjerg.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Ribe is niet groot, je kan beter alles te voet doen.

Bekijken[bewerken]

  • Middeleeuws en Viking Ribe, alhoewel het maar een klein dorp is, is er toch veel te beleven. Ribe is de oudste stad van Denemarken. In Ribe kan je rondwandelen in de straten met kasseistenen en lemen huizen waar de je dwarsbalken nog kan van zien en genieten van de atmosfeer, de gezellige cafés en de speciale winkeltjes. Het gehele Ribe is een beleving op zich.
  • Kathedraal van Ribe, Ribe Domkirke, [2] , is de moeite waard om te bezoeken enkel al voor het zicht van de top. Je moet er echt eens opklimmen en genieten van het volledige uizicht over Ribe. De stad met de vlakke landschappen errond en de rivier die er doorstromt geven je een goede indruk van de middeleeuwse en viking oorsprong van de stad.
  • Kasteel van Ribe, Ribe slot, [3], je kan moeilijk spreken van een kasteel, eerder van een ruine waar bijna niets meer van overschiet. Omgeven door grachten verbonden met de rivier geeft het toch een indruk van de verdediging en van de middeleeuwse macht. Aan het kasteel is ook een legende verbonden. De mooie koningin Dagmar, dewelke getrouwd was met koning Valdemar Sejr, volgends de legende, verbleef er gedurende de laatste dagen van haar ziekte en is er uiteindelijk gestorven. Ze is terug opgestaan uit de doden om haar man nog eens te kunnen spreken.
  • St. Katharina Kerk en Abdij, Sct. Catharinæ Kirke og Klostergården,, kerk met bijhorende abdij gebouwd in 1228. De abdij is nu de thuis van verschillende gepensioneerde Ribe inwoners maar je kan wel het klooster bezoeken en de abdij tuin als je een kleine toegangsprijs betaald. De St. Katharina kerk en klooster zijn de meest gothisch geinspireerde structuren van Ribe en maakt ook deel uit van de "De Europese route van de gothisch baksteen" . Toegag tot de kerk en tuin enkel wanneer er geen eredienst is.
  • Ribe vikingen musuem, Ribes Vikinger [4]museum over de vikingen era en de middeleeuwen.
  • Ribe vikingencentrum,Ribe VikingeCenter,[5] - Een bezoek aan het Ribe Viking Centrum zal je overweldigen met een unieke ervaring en kennis van de Vikingen. Je kan wandelen door gerecontstrueerde vikingsite, op ware grootte, bevolkt met echte vikingen met dewelke je kan praten of werken.
  • Ribe kunstmuseum,Ribe kunstMuseum [6] met schilderijen van de Denemarken Gouden Eeuw en de beroemde Skagen schilders.
  • Het Waddenzee Centrum [7], leer veel bij over de Waddenzee en geniet van het zicht. 10 km buiten Ribe
  • de haven,Skibbroen, is de haven van Ribe. De gallei van Johanne Dan en de storm paal, welke de ergste overstromingen markeert van Ribe.

Doen[bewerken]

  • De nachtwacht van Ribe [8] Elke avond vanaf de eerste mei tot 15 sptember kan je de nachtwacht vergezellen op zijn route door de kronkelende straten van Ribe om de inwoners de nacht aan te kondigen. Onderweg vertelt hij verhalen over heksen, overstromingen en branden. De nachtwaker start zijn ronde vanaf de marktplaats voor het restaurant Weis Stue. U kunt gratis met hem mee op pad. Duur ca. 45 min.
  • Viking markt [9] Elke jaar gedurende het eerste weekend van Mei kan je honderden vikingen zien op de vikingenmarkt: Vakmannen, viking krijgers, ridders, muzikanten in het Ribe Viking Centrum.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

  • Weis Stue, Torvet 2, tel. +45 7542 0700, een van de oudste herbergen van Denemarken, waarschijnlijk het bekendste restaurant van Ribe, de nachtwaker start er zijn ronde.
  • Restaurant Sælhunden, Skibbroen 13

Uitgaan[bewerken]

Dageljks leven[bewerken]

  • zwembad van Ribe,Ribe Svømmebad

Overnachten[bewerken]

  • Hostel Danhostel Ribe [10]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites