Reisnieuws

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Reis Nieuws)

Dit is Wikitravels Reisnieuwssectie met onderwerpen die van toepassing zijn op reizigers, zowel positief en negatief. Voor meer algemeen nieuws, zie Wikinieuws.

- 

Reisnieuws toevoegen

Zie Hoe reisnieuws toevoegen? als je een nieuwsonderwerp wil toevoegen. Voel je vrij, iedereen mag nieuws toevoegen.

Toekomst[bewerken]

De nieuwsonderwerpen van deze sectie refereren naar toekomstige evenementen en zijn nog niet getoond op de hoofdpagina. Ze zouden moeten gekopieerd worden wanneer de datum naderbij komt naar de maandelijkse archieven beneden.

2014[bewerken]

Juli[bewerken]

Woensdag 23 juli 2014 dag van nationale rouw in Nederland
De eerste lichamen van slachtoffers van rampvlucht MH17 komen woensdag aan in Nederland. De twee vliegtuigen met stoffelijke overschotten aan boord worden rond 16.00 uur op het vliegveld van Eindhoven verwacht. [1]
Bevestiging dat vliegtuig MH17/KL4013 van Malaisia Airlines is neergestort in de Oekraïne
Het is aannemelijk dat er Nederlanders onder de omgekomen inzittenden zijn. Er is echter nog niets bekend gemaakt over de identiteit van de omgekomen passagiers. [2]

Juni[bewerken]

Staking Luchtverkeersleiding Frankrijk en België
De Franse luchtverkeersleiding voorwacht dat vluchtvertragingen "aanzienlijk erger" zullen zijn op woensdag 25 juni. De Franse autoriteiten (de DGAC) hebben Ryanair gevraagd 20% van hun vluchten te annuleren op woensdag om de druk op de Franse luchtverkeersleiding te verlichten. Ook andere vliegmaatschappijen hebben aangepaste diensten. [3]
WK voetbal 2014 Brazilië
Van 13 juni tot 13 juli 2014 zal het grootste voetbalevenement plaatsvinden - het FIFA WK 2014. Kijk voor meer informatie hier. [4]}}
Zelfmoordaanslagen in Pakistan
8 juni - Bij aanslagen op sjiitische bedevaartgangers in de zuidwestelijke Pakistaanse provincie Baluchistan zijn vanavond 23 pelgrims om het leven gekomen. Vier zelfmoordterroristen bliezen zich op in enkele hotels waar de pelgrim na een tocht naar Iran verbleven. [5]

Mei[bewerken]

Brandweer begint hevige branden onder controle te krijgen in San Diego, Californië
15 Mei- Ruim 15 km2 is al verwoest, en gister werden opnieuw 13.000 mensen geëvacueerd, vanwege een brand die weer aanwakkerde.[6]
Dode door overstromingen op Balkan
15 Mei- Zware regenval heeft donderdag op de Balkan overstromingen veroorzaakt. Een vrouw kwam om en honderden mensen zijn geëvacueerd. In Servië is de noodtoestand afgekondigd.[7]

April[bewerken]

Internationaal Race en Muziek Festival
25-27 April in de Autódromo International do Algarve, Portimão, Portugal - Wie van autoracen en muziek uit de 80´s en 90´s houdt. Met artiesten zoals David Hasselhoff, 2 Unlimited, Haddaway, Snap! en nog veel meer. [8]

Maart[bewerken]

De Keukenhof opent weer
20 Maart - 18 Mei in Lisse - De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon van ons land. Met Holland als thema in 2014 kan het dan ook niet anders dan dat Keukenhof de tulp centraal stelt.[9]}}
Vliegtuig van Malaysia Airlines vermist
8 Maart - Vlucht MH370 was onderweg van Kuala Lumpur naar Peking toen het contact rond half 3 's nachts werd verbroken. Sindsdien is van de Boeing 777 niets meer vernomen. [10]

Februari[bewerken]

Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt per direct alle reizen naar het Egyptische schiereiland Sinaï
27 Februari - Het reisadvies voor Egypte is aangescherpt omdat er volgens het ministerie een reële dreiging is van terroristische aanslagen. De vereniging van reisorganisaties ANVR meldt aan de NOS dat er momenteel zo'n 1000 Nederlanders in de kustplaatsen van de Sinaï verblijven. [11]
De situatie in Oekraïne en met name in de hoofdstad Kiev is zeer gespannen
20 Februari - Demonstraties tegen de regering hebben tot ongeregeldheden geleid waarbij zowel door de politie als door de pro- en antidemonstranten geweld wordt gebruikt. Bij de gewelddadigheden zijn doden en gewonden gevallen. [12]
Van 6 tot en met 23 februari 2014 Sochi, Rusland
de 22e Olympische Winterspelen gehouden. Maar liefst 2.500 atleten uit 88 landen nemen in 15 disciplines deel aan deze Spelen. Sochi werd in juli 2007 gekozen als plaats voor de Olympische winter spelen 2014 en overstijgen in ieder geval qua budget elke andere Spelen. Het is de eerste keer sinds 1980 (Moskou) dat de Olympische Spelen in Ruslan/Sovjetunie gehouden worden.[13]

Januari[bewerken]

Noodtoestand afgekondigd voor Bangkok
21 Januari - De noodtoestand is ingegaan op 22 januari 2014 en geeft de autoriteiten verdergaande bevoegdheden om in te grijpen als de veiligheidssituatie daar aanleiding toe geeft. [14]

Heden en verleden[bewerken]

December[bewerken]

Twee doden door noodweer in Engeland
23 dec - The deaths come as gale-force winds and heavy rain hit the Christmas getaway for road, rail, air and sea passengers. Fallen overhead power lines left thousands without electricity.[15]}}
IJsstorm in New_England_(VS)
23 dec - Duizenden families zonder stroom nadat een ijzige storm bomen en elektriciteitslijnen heeft omgewaaid.[16]}}
IJsstormen in Ontario
IJsstormen in Ontario
23 dec - ook in Ontario duizenden waarschijnlijk zonder stroom deze kerst.[17]}}

November 2013[bewerken]

Reisadvies Bangkok update
Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden binnen Thailand. [18]
Categorie 5-orkaan richting de Filipijnen
Met windsnelheden tot 300 kilometer per uur is orkaan Haiyan op weg naar de Filipijnen.[19]
Vuilnis in de straten van Madrid
vanwege een aangekondigde ontslagronde. De straten in Madrid veranderen in een vuilnisbelt, al voor de derde dag.[20]

Oktober 2013[bewerken]

Shutdown VS voorbij
Obama heeft een akkoord getekend,in Verenigde_Staten_van_Amerika is een historische crisis afgewend. [21]
Zware tyfoon Wipha koerst richting oostkust Japan
en zal daar waarschijnlijk woensdag aankomen. Er wordt gewaarschuwd voor hoge windsnelheden, hoge golven en zware regenval in grote delen van Japan. [22]
Shutdown Overheid Verenigde_Staten_van_Amerika
800 duizend ambtenaren hoeven vandaag niet naar hun werk, maar krijgen ook niet betaald. En dat allemaal omdat de Republikeinen en de Democraten het maar niet eens kunnen worden. Wat en wie stoppen er nu met werken, en voor hoelang? [23]

September 2013[bewerken]

59 doden na de aanslag in een winkelcentrum in de Keniaanse hoofdstad Nairobi
Dit heeft de minister van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt. Er zijn 175 gewonden.[24]
24 doden door noodweer in Mexico
In Mexico hebben de orkaan Ingrid en de tropische storm Manuel aan zeker 24 mensen het leven gekost. De zware regenval heeft de afgelopen dagen aan twee kusten grote wateroverlast veroorzaakt, met overstromingen en aardverschuivingen.[25]

Augustus 2013[bewerken]

Vulkaan uitbarsting in Indonesië
De vulkaanuitbarsting heeft zes mensen het leven gekost. Meer dan vijfhonderd mensen zijn naar het nabijgelegen eiland Flores geëvacueerd. [26]
Alle reizen naar Egypte met een andere bestemming dan de hotelresorts aan de Rode Zee en de Golf van Akaba worden ontraden
Op 14 augustus 2013 heeft de interim-regering van Egypte voor een maand de noodtoestand afgekondigd voor heel Egypte, waardoor politie en justitie extra bevoegdheden hebben. [27]

Juli 2013[bewerken]

3 dagen nationale rouw
na treinramp Spanje. [28]
Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt alle reizen naar Egypte
behalve naar vakantiebestemmingen aan de Golf van Aqaba en de Rode Zee. Hiermee is het reisadvies verder aangescherpt. [29]

June 2013[bewerken]

Algemene staking in Portugal
op 27 Juni 2013. Vluchten van en naar Portugal kunnen vertraging hebben of zelfs gecanceled. Check met je reis organisatie en hou berichten op internet in de gaten.
Arrestaties na moord op klimmers in Pakistan
De Pakistaanse politie heeft 20 mensen opgepakt die worden verdacht van betrokkenheid bij de moord op 10 buitenlandse bergbeklimmers en hun Pakistaanse gids. [30]
Het centrum van Calgary
met meer dan een miljoen inwoners de vijfde stad van Canada, is vrijdag volledig ontruimd wegens hevige regenval en overstromingen. Autoriteiten hebben de gehele binnenstad afgesloten.[31]
Eerte dode bij protesten in Brazilië
Massale protesten houden het land al een week in de greep. Meer dan een miljoen protestanten de straat op in steden als Rio de Janeiro, Fortaleza, Salvador en Brasilia. [32]
Grote schade overstromingen Pyreneeën
In de Catalaanse Pyreneeën is de noodtoestand afgekondigd nadat de overstromende rivier de Garona grote schade had aangericht. In het plaatsje Arties zijn huizen en wegen zwaar beschadigd en zelf deels weggeslagen. [33]
Nog nooit was de luchtvervuiling in Singapore zo erg als nu
Mensen wordt aangeraden om binnen te blijven, mondkapjes zijn uitverkocht. De smog komt uit Indonesië, waar bossen in brand worden gestoken door de boeren, zodat de grond als landbouw grond gebruikt kan worden. [34]

April 2013[bewerken]

Reddingsoperatie Tibetaanse mijn stilgelegd
Reddingswerkers hebben na een aardverschuiving bij een kopermijn in Tibet tot nu toe 59 lichamen gevonden. Vorige week woensdag werden 83 mijnwerkers bedolven onder tonnen modder, stenen en puin na een aardverschuiving. Er worden nog tientallen werkers vermist. De reddingswerkzaamheden werden maandag (plaatselijke tijd) stilgelegd nadat in de aarde vier scheuren van meer dan 600 meter lengte waren gevonden.
Al-Qaida eist aanslag Timboektoe op
Al-Qaida in de Islamitische Maghreb heeft maandag de aanslag op de Malinese stad Timboektoe die zaterdag plaatshad opgeëist. De gevechten in Timboektoe woedden maandag nog voort. De strijd barstte zaterdag los toen een zelfmoordterrorist zich opblies bij een militaire controlepost bij de westelijke toegangsweg van de stad. Die aanslag lijkt een afleidingsmanoeuvre te zijn geweest, aldus een woordvoerder van het Malinese leger. Toen de veiligheidsdiensten zich naar de plek des onheils snelden wisten extremistische strijders op andere plekken de stad binnen te dringen.
Drie doden door lawine in Noord-Italië
Door een lawine zijn maandagmiddag in de Noord-Italiaanse regio Alto Adige twee Italianen en een Duitser omgekomen. Een vierde alpinist wordt vermist. Dat hebben lokale media gemeld. De slachtoffers maakten deel uit van een groep die een tocht maakte in het gebied rond de bijna 4000 meter hoge Ortlerberg. Verscheidene mensen die ook onder sneeuwmassa terechtkwamen, konden worden gered. De autoriteiten in het noorden van Italië hebben eerder gewaarschuwd voor lawines. Zondag kostte een lawine in de regio Piemonte één persoon het leven.

Maart 2013[bewerken]

Tientallen doden bij bomaanslag Pakistan
Bij een bomaanslag bij een sjiitische moskee in de Pakistaanse stad Karachi zijn zondag ongeveer 45 mensen omgekomen. Ook raakten tientallen personen gewond, lieten de autoriteiten weten. Het zou gaan om een zelfmoordaanslag, gericht op sjiitische moslims die een moskee verlieten. Sjiieten in Pakistan zijn regelmatig doelwit van geweld van radicale soennitische moslims in Pakistan. De Pakistaanse bevolking van 190 miljoen mensen bestaat voor ongeveer een vijfde uit sjiieten. De verantwoordelijkheid voor de aanslag is nog niet opgeëist.
Duizenden betogers tegen sloop Berlijnse muur
Ongeveer 5000 mensen hebben zondag opnieuw geprotesteerd tegen de sloop van een stuk van de zogeheten East Side Gallery van de Berlijnse Muur. Betogers maakten muziek en hielden toespraken. De actie duurt nog tot in de avond. De afbraak werd vrijdag stilgelegd, nadat honderden betogers zich bij de muur hadden verzameld. Ze vinden dat de muur niet mag worden aangetast vanwege de historische betekenis.
Doden door sneeuw en kou in Japan
Door hevige sneeuwval en kou zijn in het noorden van Japan minstens acht mensen om het leven gekomen. Onder de slachtoffers zijn een moeder met drie kinderen die in Nakashibetsu, op het noordelijke hoofdeiland Hokkaido, stikten toen de auto waar zij in zaten door een sneeuwmassa werd bedolven. Een 23-jarige man vroor dood in een open veld nadat hij zich eerder uit zijn ingesneeuwde auto had weten te bevrijden. Een 53-jarige vader die zijn lichaam gebruikte om zijn dochter van 9 te beschermen tegen een sneeuwstorm liet ook het leven. Verder vroren twee mannen van 54 en een 76-jarige dood.

Februari 2013[bewerken]

Noord-Korea bedreigt Zuid met 'vernietiging'
De Noord-Koreaanse diplomaat Jon Yong Ryong heeft dit tijdens een bijeenkomst van de Verenigde Naties in Genève gemeld. Op 12 februari j.l. heeft Noord-Korea een kernproef gedaan die mogelijkerwijs een aanloop gaat zijn op verdere acties. De EU heeft al maandenlang de sancties op Noord-Korea aangescherpt, waardoor onder andere edelmetalen en aluminium niet verhandeld mogen worden. Voorlopig lijkt het echter dus niet te werken.
Wapenembargo Syrië aangepast
Het wapenembargo dat Europa heeft ingesteld tegen Syrië wordt met 3 maanden verlengd. De ministers van Buitenlandse Zaken van de 27 EU-landen hebben wel besloten om het aan te gaan passen. Niet-dodelijk defensief materiaal zal van de lijst worden geschrapt. Dat betekent bijvoorbeeld dat kogelwerende vesten, helmen en nachtkijkers wel naar Syrië kunnen. Het is een duidelijk signaal maar zal de machtsverhoudingen in het land niet veranderen.
Carnaval 2013 in Rio de Janeiro (8-11 Feb 2013)
Nergens viert men carnaval zoals in Rio! 4 dagen vol spektakel met als onbetwist hoogtepunt de parade van de sambascholen.

Januari 2013[bewerken]

Sydney Festival 2013 (5-27 Jan 2013)
De viering wordt gelanceerd op Festival First Night – een grootschalig gratis evenement in de straten en parken van de stad. Het is een exclusief feest van muziek, dans, en visueel spektakel. Op de eerste zaterdag van het festival worden meer dan 200.000 mensen verwacht, en voor de Sydneysiders en bezoekers staan de overige 2 zaterdagen nog veel meer gratis concerten te wachten. Het Sydney Festival beloofd een warm welkom met theater, muziek, dans, vuurwerk, en voedsel van wereldklasse. Het hoogtepunt van het festival vind plaats op Australia Day, op 26 Januari, met ferry races en een presentatie van prachtige schepen in de iconische haven van Sydney. Het grote aanbod van gratis evenementen en gemakkelijk te bestellen tickets zorgen ervoor dat iedereen kan meegenieten van dit geweldige festival. [35]}}
International Kite Festival 2013, Gujarat (14 Jan 2013)
Gujarat’s Internationale Kite Festival wordt ieder jaar gehouden in Ahmedabad. De lucht boven de stad komt tot leven met vliegers - in 100 verschillende kleuren, vormen en groottes, fladderend over de daken, terwijl ze triomfantelijk andermans touwtjes doorsnijd. De Gujarat Toerisme Ontwikkeling Corporatie organiseert het Internationale Kite Festival in een lokaal stadion, waar Vlieger liefhebbers van over de hele wereld hun talenten laten zien. [36]

Augustus 2012[bewerken]

De protesten in Syrië escaleerden zodanig dat er op dit moment sprake is van een echte burgeroorlog. De veiligheid in het ganse land kan niet worden verzekerd. Er wordt dan ook een negatief reisadvies gegeven.

Maart 2011[bewerken]

Aardbeving in Japan
Japan werd getroffen door een zware aardbeving en een daaropvolgende tsunami. Vooral rond Sendai is er zware schade. Vervoer en bevoorrading zijn moeilijk.

Februari 2011[bewerken]

De protesten in Libië begonnen op 15 februari 2011 en resulteerden in een echte burgeroorlog. Sinds de val van het oude regime is de situatie rustiger in het land maar er wordt nog steeds een negatief reisadvies gegeven.

Januari 2011[bewerken]

Protesten in Egypte
Voortdurende politieke en sociale onrust in Egypte hebben geleid tot gewelddadige conflicten tussen betogers en de lokale politie, waardoor het wegverkeer en de communicatie verstoord is. De regering heeft een uitgaansverbod opgelegd van 16u tot 8u in Cairo, Alexandrië en Suez. Reizen naar Egypte wordt afgeraden, zeker naar Cairo, Luxor, Alexandria en Suez.

December 2010 / Januari 2011[bewerken]

Het is onrustig in Tunesië
De bevolking protesteert er tegen de hoge werkloosheid, corruptie, censuur en tegen de (ex-)president Zine El Abidine Ben Ali. Er wordt geplunderd en her en der worden zware vernielingen aangebracht. Het dodentol loopt ook nog verder op.

September 2010[bewerken]

Chaos in Ecuador
In Ecuador viel de politie de president Rafael Correa aan met traangas, en mishandelde hem omwille van een wet die sommige van hun voordelen zou afnemen. Er zijn plunderingen in supermarkten, bedrijven en banken in Quito en Guayaquil. De luchthavens zijn gesloten.

Augustus 2010[bewerken]

Overstromingen in Pakistan
In Pakistan zijn er door overstromingen al meer dan 1.400 doden gevallen. Er zijn al gevallen van cholera en er dreigt een voedselcrisis.

Mei 2010[bewerken]

In Bangkok, de hoofdstad van Thailand zijn er momenteel gevechten tussen de overheidstroepen en de oppositie. Er wordt geregeld geschoten gedurende de dag en er vielen al 22 doden.

Mei 2009[bewerken]

Per 1 mei is de maximumsnelheid voor caravans, vouwwagens en andere lichte aanhangers verhoogd naar 90 km/u op Nederlandse snelweg.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen