Purmerend

Uit Wikitravel
Waterland : Purmerend

Purmerend is een stad in Noord-Holland.

Begrijpen[bewerken]

Purmerend is ontstaan naast en uit het vissersdorpje Purmer. De plaats Purmer bestaat ook nog steeds en ligt tegen de stad aan tussen de gemeenten Purmerend, Waterland en Edam-Volendam.

Purmerend was in 2003 vernoemd tot Kermisstad van Nederland. Naast de kermis is Purmerend vooral bekend om haar (vee-)markten. Na de vele veeziekten is helaas de koeien- en schapenmarkt niet meer toegestaan. Het enige wat hier nog van over is, is de kalverenhal en de markt. Hiermee is een historisch deel van Purmerend teniet gedaan.

Arriveren[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Purmerend heeft drie spoorwegstations: Purmerend, Purmerend Overwhere en Weidevenne, dat december 2007 geopend is.

Per Auto[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

H. Nicolaaskerk [1], Kaasmarkt 15, 1441 BG Purmerend. Het gebouw van de H. Nicolaaskerk is een opvallende verschijning in Purmerend. Vanuit alle hoeken van de stad is de koepel te zien. Het gebouw is ontworpen door stadsarchitect W.A. Scholten en is gebouwd tussen 1851 en 1853. Sinds 1976 is het kerkgebouw een rijksmonument. De Nicolaasparochie is vanaf 1989 in het gebouw aan de Kaasmarkt gevestigd.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites